![]() |
#24 |
Administrator
![]() |
![]()
Niechcący zajrzałem w temat , zastanowiła mnie dyskusja o wyższości 18 nad 17. A że lubię matematykę bo jest ścisła a nie emocjonalna to sobie parę cyferek policzyłem.
Przyjąłem takie same opony 140/70 Koło 17" ma obwód 197,12cm a koło 18" ma 205,10 cm. To zaledwie niecałe 8cm różnicy zaokrąglając 5%, czy to ma niby zmienić tak bardzo trakcję? Powierzchnia styku z podłożem też może sięgnie tych 5% a może nie. Idźmy dalej , kostki potrafią mieć średnio po 10mm bieżnika, a nawet 12mm , dajmy na to że koło 18" ma już zjechaną oponę wtedy jego obwód spada do 200,18 cm czyli różnica to już tylko 3cm a to daje jakieś 1.5%. To oznacza że przedział zależny od stanu opony zawiera się między 1.5 a 5% . Może się i nie znam ale nijak matematycznie nie zostałem przekonany do wyższości 18 nad 17. Próby terenowe musiały by być na ściśle tym samym odcinku , ta sama osoba , ten sam motocykl a do tego nie mogła by wiedzieć na jakim kole jedzie na test. Reszta to może być nastawienie. Widziałem jak wiadro w lekkim terenie szutrowym na Anakinach znika przed 07 na TKC80 , a przecież to wbrew "prawom fizyki enduro". No i nie miało 18" ![]()
__________________
AT03 |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Prawie jak po Wietnamie... | NaczelnyFilozof | Polska | 40 | 26.12.2020 16:03 |
Ciuchy Ixs W W-wie Prawie Od Ręki | m_schubert | Ciuch Afrykańczyka | 17 | 03.12.2009 23:28 |
Kufry, prawie jak aluminioki :) | kajetan | Wszystko dla Afryki | 3 | 25.11.2008 22:38 |