![]() |
|
Szpej turystyczny - Produkty i Porady Wszystko co potrzebne do dużej i małej turystyki |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
![]() |
#4 | |
Administrator
![]() |
![]() Cytat:
Najczęściej ludzie przyklejają je na różne podłoża a one , jak i sztywny, potrzebują przewiewu od spodu. Na łajbie używam elastycznego ,leciutki i poręczny ale wisi sobie na wietrze, od spodu w pełnym słońcu łapie ok 50* (wyraźnie ciepły w dotyku). Brak odprowadzenia ciepła je wykańcza. Jakiś czas temu była to przyczyna spłonięcia pewnego jachtu , widziałem też pokład po zdemontowaniu takich paneli (brązowe przypalone plamy). Także to nie panel elastyczny jest zły sam w sobie tylko brak wentylacji. Jeśli sztywny w ramie położymy szczelnie to też mu na zdrowie nie wyjdzie. Teraz kwestia baterii. Do takich celów trzeba się wykosztować i kupić lipo4 , kwasiaki pod wszelką postacią nie mają z nim szans. Minusem jest cena ......ale czy na pewno? Powiedzmy że potrzebujemy mieć 200Ah , do tego potrzeba 4 x 100Ah klasycznych wszystko jedno AGM , GEL , czy zwykły , kosztują ok 2500( zależy of firmy i jakości) i ważą ok 100kg. Dlaczego 4x100 ana dlatego że z kwasiaka realnie uzyskamy połowę pojemności , potem napięcia siada i odbiorniki już nie działają. W podobnej cenie można zbudować zestaw ogniw lipo4 , do tego bms i ładowarka. Nie będę się rozpisywał o zaletach technologii lipo4 do użytku jachtowego czy kamperowego ale kwasiaki nie mają szans. Choćby możliwość ładowania kilkudziesięcio amperowymi prądami gdzie kwasiak będzie pobierał ułamek tego przez dobę (spompowany do zera) a nie 3-4 godziny jak lipo4. Kwasopodobne są do rozruchów generalnie z dużymi prądami chwilowymi a nie do długotrwałych rozładowań. Kwasiaki głębokiego rozładowania to takie trochę bajki, chwyt marketingowy. Jorgu jeśli chcesz dobrze , mieć duży zapas użytkowy , znikomą masą i objętość gabarytową, możliwość zużywania prawie do zera, utrzymanie 13V jeszcze przy ostatnich 10%....... to lipo4 spełnia to wszystko. No chyba że wolisz 100kg balastu z realnym uzyskiem 200Ah , lipo4 będzie ważył ok 20kg. Zajmowane miejsca przez 4x100 a 4 ogniwa lipo4 to już sam sobie oblicz. Na jachtach jest to już od dawna stosowane i bardzo dobrze zdaje egzamin. Jak zużyję swoje kwasiaki to pomyślę nad zbudowaniem ( 4 ogniwa) lipo4 na łajbę. W miejscu gdzie trzymam teraz 100Ah kwasiaka co ma realnie użytkowe z 40Ah( nówka 50-60) mogę wsadzić lipo4 250-300Ah ( realnie wyjdzie ponad 200-250Ah). Taka różnica jest w gabarytach w stosunku do możliwości w Ah.
__________________
AT03 |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Szalejąca elektryka | broda | Układ elektryczny i zapłonowy | 11 | 26.06.2018 12:55 |
Elektryka pada!!!!!! znow........ | Boski-Kolasek | Układ elektryczny i zapłonowy | 20 | 09.04.2011 22:23 |