Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Wszystko co chciałbyś wiedzieć o motocyklach innych niż AT > BMW

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 14.02.2023, 05:50   #1
Dzieju
Administrator

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 8,926
Motocykl: RD03
Dzieju jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 4 dni 18 godz 35 min 47 s
Domyślnie

Niechcący zajrzałem w temat , zastanowiła mnie dyskusja o wyższości 18 nad 17. A że lubię matematykę bo jest ścisła a nie emocjonalna to sobie parę cyferek policzyłem.
Przyjąłem takie same opony 140/70
Koło 17" ma obwód 197,12cm a koło 18" ma 205,10 cm.
To zaledwie niecałe 8cm różnicy zaokrąglając 5%, czy to ma niby zmienić tak bardzo trakcję?
Powierzchnia styku z podłożem też może sięgnie tych 5% a może nie.
Idźmy dalej , kostki potrafią mieć średnio po 10mm bieżnika, a nawet 12mm , dajmy na to że koło 18" ma już zjechaną oponę wtedy jego obwód spada do
200,18 cm czyli różnica to już tylko 3cm a to daje jakieś 1.5%.
To oznacza że przedział zależny od stanu opony zawiera się między 1.5 a 5% .
Może się i nie znam ale nijak matematycznie nie zostałem przekonany do wyższości 18 nad 17.
Próby terenowe musiały by być na ściśle tym samym odcinku , ta sama osoba , ten sam motocykl a do tego nie mogła by wiedzieć na jakim kole jedzie na test. Reszta to może być nastawienie.
Widziałem jak wiadro w lekkim terenie szutrowym na Anakinach znika przed 07 na TKC80 , a przecież to wbrew "prawom fizyki enduro".
No i nie miało 18"
__________________
AT03
Dzieju jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14.02.2023, 07:48   #2
strobus1
 
strobus1's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2011
Miasto: mazowiecka wieś
Posty: 1,425
Motocykl: 5 szt
Przebieg: znośny
strobus1 jest na dystyngowanej drodze
Online: 3 miesiące 3 tygodni 1 dzień 4 godz 18 min 33 s
Domyślnie

Motocykle szosowe maja koła 17'' przód i tył. Te o odchyleniu terenowym 18'' + 21'' a środek stawki lata na 19'' + 17''. Po czemu Czyżby to tajny plan złupienia klientów przez koncerny oponiarskie
__________________
Nie ważne gdzie, nie ważne czym.
Ważne z Kim.
strobus1 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14.02.2023, 08:42   #3
Dubel
Gość


Posty: n/a
Online: 0
Domyślnie

Cytat:
Napisał strobus1 Zobacz post
.... Czyżby to tajny plan złupienia klientów przez koncerny oponiarskie
Oooo tototo
  Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14.02.2023, 08:53   #4
muszel72
 
muszel72's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Jun 2018
Miasto: GDA
Posty: 2,778
Motocykl: ATAS 1000, 300 Rally, BMW r1100s, Kymco xciting 400
Przebieg: 50000
muszel72 jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 1 tydzień 5 dni 17 godz 13 min 25 s
Domyślnie

Ja też tutaj zaglądam i zastanawiam się czy rzeczywiście niektórym tak bardzo zależy aby zniechęcić EX1 do zamieszczania tutaj recenzji?
muszel72 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15.02.2023, 06:37   #5
Dzieju
Administrator

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 8,926
Motocykl: RD03
Dzieju jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 4 dni 18 godz 35 min 47 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał muszel72 Zobacz post
Ja też tutaj zaglądam i zastanawiam się czy rzeczywiście niektórym tak bardzo zależy aby zniechęcić EX1 do zamieszczania tutaj recenzji?
Nikt nikogo nie zniechęca, ale ja np lubię fakty, pomiary a nie tylko opieranie się na emocjach i przypuszczeniach.
Jeśli dostępność opon 18" jest większa to jest to argument ale rzekome odczucia za tymi nawet 5% większego obwodu jakoś mnie nie przekonuje.
Nie chce mi się już mierzyć liczyć o ile zwiększy się potencjalna powierzchnia styku ale niech będzie dłuższa ok 5-6mm . Teoretyczna bo i każda opona ma nieco inne kształty i sztywność. Pomijam wiele innych czynników.
Tyle z mojej strony matematyki o różnicach 17" vs 18".

Zimny , i to jest trafna odpowiedź o rozmiarach
Albo się umi albo nie umi a te 5mm nic nie zmieni
__________________
AT03
Dzieju jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 23.02.2023, 14:32   #6
ex1
 
ex1's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2009
Miasto: Szczecin
Posty: 3,000
Motocykl: CRF1100
ex1 jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 4 dni 12 godz 31 min 2 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Dzieju Zobacz post
Nikt nikogo nie zniechęca, ale ja np lubię fakty, pomiary a nie tylko opieranie się na emocjach i przypuszczeniach.
Jeśli dostępność opon 18" jest większa to jest to argument ale rzekome odczucia za tymi nawet 5% większego obwodu jakoś mnie nie przekonuje.
Nie chce mi się już mierzyć liczyć o ile zwiększy się potencjalna powierzchnia styku ale niech będzie dłuższa ok 5-6mm . Teoretyczna bo i każda opona ma nieco inne kształty i sztywność. Pomijam wiele innych czynników.
Tyle z mojej strony matematyki o różnicach 17" vs 18".

Zimny , i to jest trafna odpowiedź o rozmiarach
Albo się umi albo nie umi a te 5mm nic nie zmieni
jeżeli dobrze Pamietam to 18 tka w 140 wychodzi z wysokością 80
__________________
Super Lekkie Enduro (950 SE), do tego ROGAL i już jest fajnie..
ex1 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 23.02.2023, 15:01   #7
ex1
 
ex1's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2009
Miasto: Szczecin
Posty: 3,000
Motocykl: CRF1100
ex1 jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 4 dni 12 godz 31 min 2 s
Domyślnie

to co istotne.. a nie zostało powiedziane.. wiele opon 17 vs 18 zmienia układ kostek lub zmienia wielkość kostek lub odległości pomiędzy kostkami..


zasadniczo każdy kto miał doświadczenie z kołami różnej wielkości z tyłu napewno będzie wskazywał 18 jako lepsze rozwiązanie. jest to spokojnie odczuwalne .. wszędzie tam gdzie sypko czy błotnie
__________________
Super Lekkie Enduro (950 SE), do tego ROGAL i już jest fajnie..
ex1 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14.02.2023, 08:59   #8
Mhv
Michał
 
Mhv's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: May 2009
Miasto: Siedlce-Warszawa
Posty: 2,217
Motocykl: RD07a
Przebieg: do neg.
Mhv jest na dystyngowanej drodze
Online: 3 miesiące 10 godz 24 min 11 s
Domyślnie

Wyjaśnijmy sobie jedną rzecz - średnica felgi nie ma znaczenia. Znaczenie ma średnica opony. Tak się składa że w moto enduro te wartości są powiązane jakoś i zazwyczaj większa felga = większa opona. A wiadomo że nie musi tak być.

Sprawa druga. Większa średnica opony = większa powierzchnia przylegania (mechanika gruntów). Dlatego w 4x4 zakłada się opony większej średnicy - to robi dużo więcej niż szerokość (kto zna ten wie..szeroka guma moc zeżera i na czarnym poniewiera)

Sprawa trzecia to rzeczy nawet ważniejsze = kierownik (może być dużo sprzętu a mało talentu), piec i jego charakterystyka, praca manety, etc..

Proponuję spotkać się w Białej i przetestować w naturze..ja mam 17' i jeżdżę słabo, pomogę udowodnić to, co jest i tak jasne
++
Ex, film fajny, dawaj dalej..
Mhv jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Prawie jak po Wietnamie... NaczelnyFilozof Polska 40 26.12.2020 16:03
Ciuchy Ixs W W-wie Prawie Od Ręki m_schubert Ciuch Afrykańczyka 17 03.12.2009 23:28
Kufry, prawie jak aluminioki :) kajetan Wszystko dla Afryki 3 25.11.2008 22:38


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.