Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Układ elektryczny i zapłonowy

Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 29.09.2009, 00:55   #1
Xargo1
 
Xargo1's Avatar


Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Ostrołęka/B-stok
Posty: 59
Motocykl: RD03
Xargo1 jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 godz 12 min 2 s
Domyślnie

Po dokładniejszym przestudiowaniu schematu zauważyłem pewną nieścisłość. Ten kabelek (razem z resztą osprzętu do niego podłączonego) jest podłączany przez stacyjkę w chwili włączenia zapłonu do reszty czerwonych kabelków, także wyjściem to on raczej nie jest. Wychodzi więc na to, że jest to najprawdopodobniej wejście do pomiaru aktualnego napięcia instalacji (napięcie te jest przyjmowane jako podstawa do zmiany napięcia wyjściowego). Jeżeli jest tak jak myślę, to odpięcie tego kabla spowoduje brak ładowania, a zetknięcie go do masy - zaniżenie odczytów napięcia przez regulator i wymuszenie na nim podniesienia napięcia (na maksymalne). Jedynym słusznym podłączeniem tego kabla jest podpięcie go do przewodów zasilających. Jednak lepiej było by go puścić przez stacyjkę, tak jak jest to w VFR. Kabelek "X" podpięty non-stop do akumulatora po dłuższym postoju może go po prostu rozładować (rambo pewnie tego nie zauważył, bo on używa moto codziennie i codziennie ładuje akumulator)

Skrócone info dla tych, co nie zrozumieli:
Kabelek musi być podpięty pod zasilanie, inaczej regulator będzie wariował. Trzeba podłączyć go pod kabelek, na którym napięcie jest po włączeniu zapłonu (np. kabelek zasilający wentylator chłodnicy), bo inaczej po długim postoju padnie akumulator
__________________
Jak mawiał Czereśniak - trzeba orać i siać! Więc Afryką oram glebę i sieję trzodę ogólną

Ostatnio edytowane przez Xargo1 : 29.09.2009 o 01:03
Xargo1 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29.09.2009, 09:00   #2
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Xargo1 dobrze pisze, mam tylko jeszcze jedną uwagę (też po przestudiowaniu RD04) to wyglada tak jakby ten kabelek miał dawać zasilanie zawsze jgdy chodzi silnik, nawet wtedy gdy aku i/lub glowny bezpiecznik jest walnięty.

Ciekawe jest to że są do niego popodłączane różne newralgiczne punkty. Np. w RD04 z tego co pamiętam to kierunki, stop i kontrolki. Efekt byłby taki, że nawet jak walnie aku lub bezpiecznik główny, możesz jechać i masz migacze,stop i kontrolki nawet jak reszta nie działa.

Na schmacie CBR /bo chyba ten wycinek wyzej jest z niego/ podłączony jest układ (nie wiem czy CBR go ma ale tak mi to wyglada) automatycznego gaszenia silnika przy przechyle=wywrotka. To też ma sens, ma on zawsze działać nawet jeśli reszta moto padła przy wywrocie.

Co do napięcia odniesienia /czyli tego że może to być wejscie/ jest taka szansa, ale mala. Regulator sprawdza raczej napięcie na wejsciu swoim z prądnicy i jak jest za duże to je wytraca /grzeje się/. Można to sprawdzić amperpmierzem, zobaczyć po porstu w którą strone płynie prąd po podłączeniu tego kabla do + zasilania. Lub woltomierzem gdy jest w powietrzu - jak ma napięcie takie jak na wyjściu "akumulatorowym" to raczej nie jest wejściem.

Ponieważ nie mam jak tego pomierzyć to dla Rambo propozycja jest nadal taka sama /zaizolować/, a jak bardzo chce gdzieś go przypiąć to do +.

Cechą obu podłączeń jakie widziałem (RD04 i CBR), jak już pisałem, jest to że zasila on wybrane odbiorniki, BEZ ZABEZPIECZENIA = nie ma bezpiecznika po drodze i działa zawsze jak kręci się silnik bez względu na stan aku i całej reszty zasilania (np. stacyjki).
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29.09.2009, 10:33   #3
rambo
 
rambo's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,439
Motocykl: Nie mam już Afryki
rambo jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
Domyślnie

Ja go mam podpięty pod czerwony +. Ma być pod czerwonym czy pod zółtym..?

Jest na nim napięcie takie samo jak na czerwonym, stąd pomysł Lepiego wydaje mi się najbliższy rzeczywistości

Ja się nigdzie nie pokaże, bo jak ktoś zobaczy jak ja mam to polutowane, to

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 25.06.2012 o 07:59
rambo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29.09.2009, 10:53   #4
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał rambo Zobacz post
Jest na nim napięcie takie samo jak na czerwonym, stąd pomysł Lepiego wydaje mi się najbliższy rzeczywistości

Ja się nigdzie nie pokaże, bo jak ktoś zobaczy jak ja mam to polutowane, to
Ha, to znaczy ze masz woltomierz, to już sukces

To teraz go przełącz na Ohmomierz i napisz ile jest Ohm miedzy tym czarnym, a +.

Wpadaj, najwyżej pomierzę z zamkniętymi oczami
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29.09.2009, 11:03   #5
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
Ha, to znaczy ze masz woltomierz, to już sukces

To teraz go przełącz na Ohmomierz i napisz ile jest Ohm miedzy tym czarnym, a +.

Wpadaj, najwyżej pomierzę z zamkniętymi oczami
Tam nie musi być "przejścia" na omomierzu. Możliwe, ze zastosowana jest jakaś dioda separująca lub nawet stabilizator. Cholera wie...

Ale jeśli jest na tym plus to najlepiej zaizolować i nigdzie nie podłączać. I tu powinien być koniec dyskusji. W Afri do niczego nie będzie ten kabelek potrzebny.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 29.09.2009, 20:26   #6
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Jeszcze mały newsik o regulatorach serii FHxxx.

Wyczytalem w sieci, ale nie w dokumentacji tylko na forum /wiecie jak to jest z tymi forami / , że poszczególne modele reglerów różnią się, poza prądem maksymalnym, rodzajem użytych tranzystorów na fazach.
Ogólnie chodzi o to, że prąd zmienny na tych 3 żółtych kabelkach jest BARDZO zmienny /np. skoki amplitudy ja wypatrzyłem nawet do 80V/

i tak modele z większą cyferką mają większa wydajność prądową, ale za to tranzystory są odporne na mniejsze napięcia na wyjściu prądnicy

/nie wiem skąd to się bierze ale może ma to jakieś uzasadnienie w technologii MoSFET/

Czyli:

FH001 ma najmniejszy prąd (35A), ale największe "zabezpieczenie"
..
..
FH012 ma największy prąd (50A), ale najbardziej jest narażony na spalenie przez prądnicę.

Dla FH001 była podana wartość bezpieczna amplitudy napięcia na poziomie 200V.

Dla FH012 TYLKO 40V.

Tak pisze, bo jakby ktoś chciał zakładać to może to mieć znaczenie.

Do tej pory myślalem że najlepiej FH012 i takiego szukalem, nie było, to zamówiłem FH001 i .... wychodzi że miałem farta.

i jeszcze to:

-Model=FH001 (SHINDENGEN)
-Regulator type=Semiconductor, short circuit
-No-load regulated voltage=14.1 ~ 14.9 V
-Rectifier capacity=35 A
-Withstand voltage=200 V
Stator Coil resistance= 0.15~0.23ohms

-Model=FH011AA ( SHINDENGEN)
-Regulator type=Semi conductor short circuit
-No-load regulated voltage=14.3 ~ 15.1V
-Rectifier capacity=50 A
-Withstand voltage=100 V
Stator Coil resistance= 0.14~0.18ohms

Model/Manufacturer FH012/SHINDENGEN
Type Short circuit type
No load regulated voltage (DC) 14.2 ~ 14.8 V
Capacity (DC) 50 A
Withstand voltage 40 V

jak widać ma znaczenie jaka jest prądnica: Stator Coil resistance= 0.14~0.18ohms

W Afryce jest 0.1-1.0 Ohm wg Haynes'a

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 25.06.2012 o 07:59
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 30.09.2009, 19:53   #7
R2D2
ReGeNeRaToR
 
R2D2's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Olsztyn
Posty: 663
Motocykl: RD07
R2D2 jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 1 dzień 1 godz 58 min 34 s
Domyślnie

Cześć

Mam chwile to napisze , jeżeli chodzi o MOSFETy to są one dość wrażliwe na znamionowe napięcie przebicia .Podejrzewam ze te maksymalne napięcia to są napięcia przebicia mosfeta podane oczywiście z zapasem .
Zazwyczaj w mosfetach jest tak ze jak sa na duzy prad to na male napiecie i iodwrotnie .
Myślę że 200V i 35A to niezle parametry dające moc 7KW.

Co do napięć z generatora to w Afryce jest ok 180V p-p ( napięcie szczytowe ) na każdej z faz , częstotliwości nie pamiętam dokładnie ale chyba jest 5 magnesów na kole zamachowym co by dawało 83Hz przy 1000RPM.

hehe określenie bardzo zmienny jest w dechę , a w TV sat jest zajebiście zmienny :-)
__________________
END of TRANSMISSION
R2D2 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02.11.2009, 22:46   #8
rambo
 
rambo's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,439
Motocykl: Nie mam już Afryki
rambo jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
Domyślnie

Dalej jest to zwykły tyrystorowy regler jak te w Afri. Mam taki, ale nastepny kupie taki jak ma PKU
rambo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02.11.2009, 22:57   #9
RAFWRO
 
RAFWRO's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: WROCŁAW
Posty: 655
Motocykl: RD07
RAFWRO jest na dystyngowanej drodze
Online: 3 tygodni 3 dni 2 godz 10 min 10 s
Domyślnie

Zgadza się
Moim celem było uzupełnienie dyskusji o dodatkowym czarnym przewodzie w niektórych regulatorach.
Raf

Cytat:
Napisał rambo Zobacz post
Dalej jest to zwykły tyrystorowy regler jak te w Afri. Mam taki, ale nastepny kupie taki jak ma PKU
Czytam, testuję i zmieniam przewody, sprawdzam styki...
A chodzi o to, aby jeździć i nie martwić się regulatorem.
Wszystkiemu winna konstrukcja regulatora a właściwie zadzada działania.
Temperaturę powoduje zwieranie do masy...
Czy musi tak być...?
Gdyby był regulator, który nie zwiera do masy to by było rozwiązanie.
Mniejsze znaczenie ma czy to tyrystorowy, czy transyztorowy..
Oba się grzeją tylko różnią się sprawnością i wytrzymałością.
Pewnie dla nas pewnym rozwiązaniem jest tranzystorowy, ale i tak nadal kontrolujemy temperaturę, zaglądamy, czyścimy styki itp..

Jeszcze trochę poszukam .........

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 08.02.2013 o 23:11
RAFWRO jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03.11.2009, 13:58   #10
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

FHxxx zimny jak lód

Im mniejsza cyferka tym lepiej - lepsze parametry.

trzeba sprawdzić numerki ale:

http://www.allegro.pl/item798697026_...n19_07_08.html

http://www.allegro.pl/item787326982_...br_600_rr.html

http://www.allegro.pl/item795386112_...2004_2008.html

http://www.allegro.pl/item788312316_..._napiecia.html

http://www.allegro.pl/item791111932_..._rok_2005.html

tyle że te wysokie mogą się nie zmieścić pod boczek.

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 25.06.2012 o 08:07
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Regulator a moc motocykla Nonek_ Układ elektryczny i zapłonowy 0 06.05.2012 20:48
Wygotowany regulator Chomski Układ elektryczny i zapłonowy 1 22.07.2010 23:54


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.