Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Układ elektryczny i zapłonowy

Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 07.09.2009, 11:57   #1
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Dzieju Zobacz post
No i wyszło że jak nic nie jest powłączane regulator robi się cieplejszy , natomiast po właczeniu wszelkich odbiornikow jego temp wyraźnie spada.
Swoja drogą to kichowate rozwiązanie.
Pku jak możesz to podeslij mi schematy regulatorów afrykańskich.
Ten regulator z linka to drogawy jest a ciekawe czy mocniejszy od oryginału AT.
Podeśle ale odezwij sie na email.

Co do temp to tak jest, i wynika z konstrukcji (ciężko uniknąć) ale moje uwagi na ten temat zostały ogolnie tu zjechane wiec się nie wypowiadam.
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 11:18   #2
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
Domyślnie

Hej Pku, cieszę się, że zgłębiłeś temat. Ja zrobiłem to kilkanaście lat temu. W końcu elektronika to mój (niepraktykowany) zawód.
Mi nie chciało i się aż tyle pisać na ten temat ale skoro zacząłeś...
Mogę tylko potwierdzić, co zresztą robiłem wielokrotnie, że prądnica cały czas generuje taką samą moc i gdzieś ją trzeba zamienić w ciepło.
To rozwiązanie jest stare ale proste i stosowane do dziś. I działa niezawodnie w wielu motocyklach. Wiec niema co narzekać, że takie wybrano da Afyczki.

Przesunięciami fazowymi i harmonicznymi i czym tam jeszcze nie musisz się przejmować. Przesunięcie fazowe zależy od fizycznego rozmieszczenia uzwojeń i ono nie ma prawa się zmienić. Zniekształcenia sinusoidy pochodzą od regulatora i prostownika. Są naturalną konsekwencją. W ogóle się tym nie przejmuj.

Można długo teoretyzować. Nie mam Afryki i nie miałem. Jednak pokuszę się postawić pewna hipotezę:
Problemem w afryce mogą być grzejące się przewody. Te które czasem lutujecie. Sam fakt grzania nie jest problemem bo odbiera część mocy i teoretycznie ułatwia życie reglera.
Problem pojawia się, gdy wskutek podwyższonej temperatury dochodzi dochodzi do korozji połączenia i zaniku przepływu poprzez jedna z faz. Dla takiego układu niesymetryczność jest dużym problemem.
Otóż uważam, że to nie regulator się psuje a prostownik. Przy braku jednej z faz wzrasta obciążenie pracujących diod prostowniczych. Mogą tego nie wytrzymać.

Co do temperatury regulatora to dodatkowe chłodzenie nie pomoże. Takie układy mogą spokojnie znosić temperaturę do 70 stopni a więc wręcz parzyć.
Koniec hipotezy

Reasumując polecam utrzymywanie w zdrowej kondycji połączeń prądnica - regulator - masa pojazdu. Zdrowy akumulator też jest ważny ale niema go co przeceniać.

Kilka sprostowań
Prądnica się nie spali jeśli będzie nie podłączona. Jeśli obwód nie będzie zamknięty to nie płynie prąd wiec nie wydziela się moc itd. Ewentualnie mogłoby nastąpić uszkodzenie izolacji ale w to nie wierzę.

Maluchy na pewno a syrenki pewnie też miały jednak całkowicie inne rozwiązania.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 11:38   #3
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Lepi,

Dzięki za uwagi, zupełnie nie jestem od prądnic wiec musiałem trochę poczytać i tak sie do-umieć - co nie znaczy wiem teraz wszystko. Kilku spraw nie bylem pewien (np. jak zachowuje sie prądnica bez obiążenia), teraz mi się rozjaśniło.
Co do faz to miałem takie podejrzenie (że regler może nie wytrzymać przy zaniku jednego z napięć),ale już mi przeszła chęć do dyskusji w międzyczasie, wiec tematu nie poruszałem.
Nie pomaga mu pewnie też zmiana rezystacji-czy może impedancji na złączach wtyczki podczas pracy - napięcie ma do 200Hz - a ile razy na sekunde pogarsza sie kontakt wtyczki to nikt nie wie,

Kable to problem też to tak widzę, co więcej nie da się ich wymienić na całym odcinku (zalane wchodzą do regulatora), z drugiej strony jak najbardziej - ich grzanie pomaga trochę regulatorowi - ale też powoduje jego awarię przy przegraniu wtyków = urata/pogorszenie kontaktu (też kiepskich - słabo trzymają).
Ogólnie poza polutowaniem i obciążaniem ukladu chyba nic wiecej na prosto nie da się zrobić.

To co mnie ciekawi to tylko to dlaczego w innych moto jest ok. Nie wierzę że sprawa rozbija się o średnicę kabla i kiepskie wtyczki (ale może tak być).

Trochę miałem do czynienia z napędami prądu stałego - wysokoprądowymi.
I takie sprawy jak średnica, materiał, czy sposób plecenia kabla a nawet zmiana powierzchni styku złącz (bardzo ważne) mają tam dramatyczne znaczenie - szczególnie dla sprawności (i temperatury = trwałości).

Ale w każdym razie jeszcze raz dzięki, trochę się poduczyłem i upewniłem.
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 11:52   #4
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
Lepi,
...
To co mnie ciekawi to tylko to dlaczego w innych moto jest ok. Nie wierzę że sprawa rozbija się o średnicę kabla i kiepskie wtyczki (ale może tak być).
...
Odpowiedź jest naprawdę prosta. Inne stare konstrukcje też tak mają!
Dawno temu, elementy półprzewodnikowe były drogie. Zwłaszcza te dużej mocy. Popatrz kiedy powstał projekt Afryki. Używano zatem elementów o bardzo małym marginesie (zapasie) mocy. Każde pogorszenie warunków pracy jest zabójcze.
A że w Afryce instalacja jest częściej narażona na brud, wodę itd to nic dziwnego, że częściej pada.

W kacie regulator mam w najniższym możliwym miejscu. Kostka do niego jest zaraz pod spustem oleju więc jest zawsze tłusta. Jest jednak hermetyczna. To wszystko maczam często w wodzie, czasem nawet słonej. Piszę to po to aby pomysły przenoszenia regulatora, chłodzenie go wiatrakami i inne uznać za niecelowe.
Polutować, zaizolować taśmą samowulkanizującą, koszulka termokurczliwa na to, jeździc na światłach niczym się nie przejmować

Pozdrawiam.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 12:01   #5
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Lepi Zobacz post
Polutować, zaizolować taśmą samowulkanizującą, koszulka termokurczliwa na to, jeździc na światłach niczym się nie przejmować

Pozdrawiam.
To mnie pocieszyłeś, doszedłem do bardzo podobnych wniosków.
Dzieki!
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 13:42   #6
Kazmir
 
Kazmir's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 2,824
Motocykl: RD03
Kazmir jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 1 dzień 21 godz 1 min 41 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
Lepi,

Dzięki za uwagi, zupełnie nie jestem od prądnic wiec musiałem trochę poczytać i tak sie do-umieć - co nie znaczy wiem teraz wszystko. Kilku spraw nie bylem pewien (np. jak zachowuje sie prądnica bez obiążenia), teraz mi się rozjaśniło.
Co do faz to miałem takie podejrzenie (że regler może nie wytrzymać przy zaniku jednego z napięć),ale już mi przeszła chęć do dyskusji w międzyczasie, wiec tematu nie poruszałem.
Nie pomaga mu pewnie też zmiana rezystacji-czy może impedancji na złączach wtyczki podczas pracy - napięcie ma do 200Hz - a ile razy na sekunde pogarsza sie kontakt wtyczki to nikt nie wie,

Kable to problem też to tak widzę, co więcej nie da się ich wymienić na całym odcinku (zalane wchodzą do regulatora), z drugiej strony jak najbardziej - ich grzanie pomaga trochę regulatorowi - ale też powoduje jego awarię przy przegraniu wtyków = urata/pogorszenie kontaktu (też kiepskich - słabo trzymają).
Ogólnie poza polutowaniem i obciążaniem ukladu chyba nic wiecej na prosto nie da się zrobić.

To co mnie ciekawi to tylko to dlaczego w innych moto jest ok. Nie wierzę że sprawa rozbija się o średnicę kabla i kiepskie wtyczki (ale może tak być).

Trochę miałem do czynienia z napędami prądu stałego - wysokoprądowymi.
I takie sprawy jak średnica, materiał, czy sposób plecenia kabla a nawet zmiana powierzchni styku złącz (bardzo ważne) mają tam dramatyczne znaczenie - szczególnie dla sprawności (i temperatury = trwałości).

Ale w każdym razie jeszcze raz dzięki, trochę się poduczyłem i upewniłem.
?......
Kazmir jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 16:09   #7
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Kazmir Zobacz post
?......
Częstotliwość napięcia zmiennego na tych 3 żółtych kabelkach wynosi u mnie od 20 do 200 Hz.

Lepi,

Bo jeszcze mi chodziło po głowie wpakowanie porządnego mostka 3 fazowego przed regulator /taki 400V 30A np./. Spadek napięcia nie powinien przeszkadzać regulatorowi, ale za to może mu robić to że dostanie "prawie" wyprostowane napięcię. Co myślisz?
Pomysł jest stąd, że strasznie "brzydkie" są napięcia na fazach z prądnicy. Zmieniają się bardzo - napięcie, wypełnienie, składowa stała i częstotliwość.


Ostatnio edytowane przez Dzieju : 07.02.2013 o 07:56
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 17:35   #8
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
Lepi,

Bo jeszcze mi chodziło po głowie wpakowanie porządnego mostka 3 fazowego przed regulator /taki 400V 30A np./. Spadek napięcia nie powinien przeszkadzać regulatorowi, ale za to może mu robić to że dostanie "prawie" wyprostowane napięcię. Co myślisz?
Pomysł jest stąd, że strasznie "brzydkie" są napięcia na fazach z prądnicy. Zmieniają się bardzo - napięcie, wypełnienie, składowa stała i częstotliwość.

To raczej zły pomysł. Jak mi znajdziesz schemat reglera z afri to Ci powiem dlaczego tak przypuszczam.A przypuszczam, że ograniczenie napięcia jest realizowane przed jego wyprostowaniem.


W regulatorze są elementy nieliniowe i naprawdę nie przeszkadza im "brzydkie" napięcie.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 18:41   #9
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Dokładnie tak jest, tyrystory przed mostkiem. (chociaż to przez przypuszczenie bo nigdzie nie widziałem schematu od afri, to na przykładzie innych)

p.
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09.09.2009, 23:34   #10
Kazmir
 
Kazmir's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 2,824
Motocykl: RD03
Kazmir jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 1 dzień 21 godz 1 min 41 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
Częstotliwość napięcia zmiennego na tych 3 żółtych kabelkach wynosi u mnie od 20 do 200 Hz.
Teraz jest OK
Kazmir jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Przypalona wtyczka hero Układ elektryczny i zapłonowy 53 26.07.2021 22:01
Czarny kabelek z reglera sambor1965 Układ elektryczny i zapłonowy 8 30.09.2010 13:14
Wtyczka do pompy potrzebna sambor1965 Uklad paliwowy i wydechowy 2 21.09.2010 23:11
okablowanie reglera Vooytas Układ elektryczny i zapłonowy 3 30.06.2008 20:36


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 13:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.