![]() |
|
Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy. |
![]() |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
|
![]() |
#1 | |
![]() Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
![]() Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
|
![]() Cytat:
Co do temp to tak jest, i wynika z konstrukcji (ciężko uniknąć) ale moje uwagi na ten temat zostały ogolnie tu zjechane wiec się nie wypowiadam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
![]() Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
![]() Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
|
![]()
Hej Pku, cieszę się, że zgłębiłeś temat. Ja zrobiłem to kilkanaście lat temu. W końcu elektronika to mój (niepraktykowany) zawód.
Mi nie chciało i się aż tyle pisać na ten temat ale skoro zacząłeś... Mogę tylko potwierdzić, co zresztą robiłem wielokrotnie, że prądnica cały czas generuje taką samą moc i gdzieś ją trzeba zamienić w ciepło. To rozwiązanie jest stare ale proste i stosowane do dziś. I działa niezawodnie w wielu motocyklach. Wiec niema co narzekać, że takie wybrano da Afyczki. Przesunięciami fazowymi i harmonicznymi i czym tam jeszcze nie musisz się przejmować. Przesunięcie fazowe zależy od fizycznego rozmieszczenia uzwojeń i ono nie ma prawa się zmienić. Zniekształcenia sinusoidy pochodzą od regulatora i prostownika. Są naturalną konsekwencją. W ogóle się tym nie przejmuj. Można długo teoretyzować. Nie mam Afryki i nie miałem. Jednak pokuszę się postawić pewna hipotezę: Problemem w afryce mogą być grzejące się przewody. Te które czasem lutujecie. Sam fakt grzania nie jest problemem bo odbiera część mocy i teoretycznie ułatwia życie reglera. Problem pojawia się, gdy wskutek podwyższonej temperatury dochodzi dochodzi do korozji połączenia i zaniku przepływu poprzez jedna z faz. Dla takiego układu niesymetryczność jest dużym problemem. Otóż uważam, że to nie regulator się psuje a prostownik. Przy braku jednej z faz wzrasta obciążenie pracujących diod prostowniczych. Mogą tego nie wytrzymać. Co do temperatury regulatora to dodatkowe chłodzenie nie pomoże. Takie układy mogą spokojnie znosić temperaturę do 70 stopni a więc wręcz parzyć. Koniec hipotezy ![]() Reasumując polecam utrzymywanie w zdrowej kondycji połączeń prądnica - regulator - masa pojazdu. Zdrowy akumulator też jest ważny ale niema go co przeceniać. Kilka sprostowań Prądnica się nie spali jeśli będzie nie podłączona. Jeśli obwód nie będzie zamknięty to nie płynie prąd wiec nie wydziela się moc itd. Ewentualnie mogłoby nastąpić uszkodzenie izolacji ale w to nie wierzę. Maluchy na pewno a syrenki pewnie też miały jednak całkowicie inne rozwiązania.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..." |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
![]() Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
![]() Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
|
![]()
Lepi,
Dzięki za uwagi, zupełnie nie jestem od prądnic wiec musiałem trochę poczytać i tak sie do-umieć - co nie znaczy wiem teraz wszystko. Kilku spraw nie bylem pewien (np. jak zachowuje sie prądnica bez obiążenia), teraz mi się rozjaśniło. Co do faz to miałem takie podejrzenie (że regler może nie wytrzymać przy zaniku jednego z napięć),ale już mi przeszła chęć do dyskusji w międzyczasie, wiec tematu nie poruszałem. Nie pomaga mu pewnie też zmiana rezystacji-czy może impedancji na złączach wtyczki podczas pracy - napięcie ma do 200Hz - a ile razy na sekunde pogarsza sie kontakt wtyczki to nikt nie wie, Kable to problem też to tak widzę, co więcej nie da się ich wymienić na całym odcinku (zalane wchodzą do regulatora), z drugiej strony jak najbardziej - ich grzanie pomaga trochę regulatorowi - ale też powoduje jego awarię przy przegraniu wtyków = urata/pogorszenie kontaktu (też kiepskich - słabo trzymają). Ogólnie poza polutowaniem i obciążaniem ukladu chyba nic wiecej na prosto nie da się zrobić. To co mnie ciekawi to tylko to dlaczego w innych moto jest ok. Nie wierzę że sprawa rozbija się o średnicę kabla i kiepskie wtyczki (ale może tak być). Trochę miałem do czynienia z napędami prądu stałego - wysokoprądowymi. I takie sprawy jak średnica, materiał, czy sposób plecenia kabla a nawet zmiana powierzchni styku złącz (bardzo ważne) mają tam dramatyczne znaczenie - szczególnie dla sprawności (i temperatury = trwałości). Ale w każdym razie jeszcze raz dzięki, trochę się poduczyłem i upewniłem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
![]() Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
![]() Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
|
![]() Cytat:
Dawno temu, elementy półprzewodnikowe były drogie. Zwłaszcza te dużej mocy. Popatrz kiedy powstał projekt Afryki. Używano zatem elementów o bardzo małym marginesie (zapasie) mocy. Każde pogorszenie warunków pracy jest zabójcze. A że w Afryce instalacja jest częściej narażona na brud, wodę itd to nic dziwnego, że częściej pada. W kacie regulator mam w najniższym możliwym miejscu. Kostka do niego jest zaraz pod spustem oleju więc jest zawsze tłusta. Jest jednak hermetyczna. To wszystko maczam często w wodzie, czasem nawet słonej. Piszę to po to aby pomysły przenoszenia regulatora, chłodzenie go wiatrakami i inne uznać za niecelowe. Polutować, zaizolować taśmą samowulkanizującą, koszulka termokurczliwa na to, jeździc na światłach niczym się nie przejmować ![]() Pozdrawiam.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
![]() |
![]() Cytat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
![]() Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
![]() Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
|
![]()
Częstotliwość napięcia zmiennego na tych 3 żółtych kabelkach wynosi u mnie od 20 do 200 Hz.
Lepi, Bo jeszcze mi chodziło po głowie wpakowanie porządnego mostka 3 fazowego przed regulator /taki 400V 30A np./. Spadek napięcia nie powinien przeszkadzać regulatorowi, ale za to może mu robić to że dostanie "prawie" wyprostowane napięcię. Co myślisz? Pomysł jest stąd, że strasznie "brzydkie" są napięcia na fazach z prądnicy. Zmieniają się bardzo - napięcie, wypełnienie, składowa stała i częstotliwość. ![]() Ostatnio edytowane przez Dzieju : 07.02.2013 o 07:56 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
![]() Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
![]() Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
|
![]() Cytat:
W regulatorze są elementy nieliniowe i naprawdę nie przeszkadza im "brzydkie" napięcie.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Przypalona wtyczka | hero | Układ elektryczny i zapłonowy | 53 | 26.07.2021 22:01 |
Czarny kabelek z reglera | sambor1965 | Układ elektryczny i zapłonowy | 8 | 30.09.2010 13:14 |
Wtyczka do pompy potrzebna | sambor1965 | Uklad paliwowy i wydechowy | 2 | 21.09.2010 23:11 |
okablowanie reglera | Vooytas | Układ elektryczny i zapłonowy | 3 | 30.06.2008 20:36 |