Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Układ elektryczny i zapłonowy

Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 01.09.2009, 16:07   #1
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
właśnie tak, a jak nie ma odbioru to regulator wali całość w masę.

W każdym razie prądnica jest OBCIĄŻONA i to robi jej dużą różnice.
Ciekawy jestem swoją drogą ile produkuje bez obciążenia tzn ile idzie w mase.


Panowie tak po mechanicznemu to tak jakby silnik nie miał żadnych tarć i oporów i bez obciążenia dać mu stałą dawkę paliwa. Co sie stanie - będzie przyspieszał do nieskonczoności - az go szlak trafi.
Toż właśnie pisałem, że prądnica cały czas produkuje taką samą moc. I cały czas jest tak samo obciążona!! Przez regulator lub światła, manety....
Przy obrotach nominalnych silnika jak mówisz jest to 350W. i tyle właśnie "idzie w masę". Żaden regulator nie potrafi odprowadzić tyle ciepła. Więc przynajmniej aku musi być ok i pobierać prąd.

Piszesz o silniku bez oporu. Właśnie prądnica, bez obciążenie generowałaby nieskończenie wysokie napięcie. Sami wiecie, że na wolnych obrotach, bez reglera jest to już około 90V międzyfazowo.
I dlatego jeszcze raz powtarzam, prądnica zawsze pracuje z obciążeniem! I to jest ta strata mocy i paliwa. Nawet jak nie potrzebujemy mocy prądnicy to i tak ja mamy i zamieniamy na ciepło w reglerze.

Inaczej jest w prądnicach z regulowanym prądem wzbudzenia. W nich możemy produkować tyle mocy ile nam potrzeba w danej chwili.
Jest to nie do zrealizowania w prądnicy z magnesami stałymi!
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01.09.2009, 16:14   #2
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Lepi Zobacz post

Inaczej jest w prądnicach z regulowanym prądem wzbudzenia. W nich możemy produkować tyle mocy ile nam potrzeba w danej chwili.
Jest to nie do zrealizowania w prądnicy z magnesami stałymi!
Całkowicie popieram to jest właśnie ten problem.

Cytat:
Napisał Lepi Zobacz post
Toż właśnie pisałem, że prądnica cały czas produkuje taką samą moc. I cały czas jest tak samo obciążona!! Przez regulator lub światła, manety....
A to juz nie, powtarzam zobacz schemat regulatora stratnego.

Jak prądnica za bardzo da po Voltach to jej nie obciąży tylko zewrze do masy.

Jakby obciążał to byśmy tu nie gadali bo by nie było problemu.

Grzanie jest sprawa wtórną, prądnica zwarta do masy staje sie grzejnikiem razem z kabelkami i reguatorem przez ktory to do masy płynie.


Tak na szybko to jest tam mowa o Włochu co sobie wiatraczek zrobił.
Szybko rzuciłem okiem na stronę Włocha i co znalazłem:

The SCR short-cut to ground the signal when it exceed 13-15V and so doing it produce heat

to na razie tyle.


Ostatnio edytowane przez Dzieju : 24.06.2012 o 09:44
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01.09.2009, 16:47   #3
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
A to juz nie, powtarzam zobacz schemat regulatora stratnego.

Jak prądnica za bardzo da po Voltach to jej nie obciąży tylko zewrze do masy.

Jakby obciążał to byśmy tu nie gadali bo by nie było problemu.

Grzanie jest sprawa wtórną, prądnica zwarta do masy staje sie grzejnikiem razem z kabelkami i reguatorem przez ktory to do masy płynie.
Co rozumiesz przez zewrze do masy? Regulator nie zwiera bo wtedy napięcie w instalacji wynosiło by 0V!! za zwarciem nie mogłoby być żadnego napięcia! To co ty nazywasz zwarciem, jest w istocie dołączeniem rezystancji o takiej wartości, aby pobrać nadmiar prądu i spowodować spadek napięcia do zakładanego poziomu. Regulator nie zwiera całkowicie. On reguluje w zależności od potrzeb. nie chcę wnikać czy rzeczywiście są to krótkie zwarcia (a tak nie jest do końca bo gdyby kluczował, to nie wydzielała by się na nim moc) czy nie. Z punktu widzenia bezwładnego układu termicznego regulator jest regulowanym obciążeniem tak dobranym, aby w danej chwili obciążenie odbiorników + obciążenie przez regulator == 350W. Uwierz mi, dla prądnicy nie jest istotne gdzie moc odebrana przez nią zostanie wydzielona, czy w regulatorze czy w żarówkach. Ona tego nie wie, nie rozumie, wdupiemato
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01.09.2009, 18:03   #4
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Lepi Zobacz post
Co rozumiesz przez zewrze do masy? Regulator nie zwiera bo wtedy napięcie w instalacji wynosiło by 0V!! za zwarciem nie mogłoby być żadnego napięcia! To co ty nazywasz zwarciem, jest w istocie dołączeniem rezystancji o takiej wartości, aby pobrać nadmiar prądu i spowodować spadek napięcia do zakładanego poziomu. Regulator nie zwiera całkowicie. On reguluje w zależności od potrzeb. nie chcę wnikać czy rzeczywiście są to krótkie zwarcia (a tak nie jest do końca bo gdyby kluczował, to nie wydzielała by się na nim moc) czy nie. Z punktu widzenia bezwładnego układu termicznego regulator jest regulowanym obciążeniem tak dobranym, aby w danej chwili obciążenie odbiorników + obciążenie przez regulator == 350W. Uwierz mi, dla prądnicy nie jest istotne gdzie moc odebrana przez nią zostanie wydzielona, czy w regulatorze czy w żarówkach. Ona tego nie wie, nie rozumie, wdupiemato
no dobra zwiera na bardzo krótko, teraz lepiej, może byc przez rezystancję, też lepiej, ale jak sam piszesz spuszcza nadmiar do masy, tak czy inaczej. I ten strzał powoduje grzanie. Teraz bardziej pasi ?

Panowie i Panie (chyba jakieś tu bywają)

W kwestii piwa, proszę się wygodnie rozsiąść, popróbować bursztynowego nektaru, a ja tu wymażę kilka słów. Proszę nie podchodzić do nich fundamentalnie, ale jak mi sie wydaje mają szansę przedłużyć żywot regulatora (większość jest znana więc bez paniki).

1. Nigdy nie uruchamiać silnika bez regulatora podłączonego do ramy (umasowiony) i bez akumulatora - np. z jakiegoś dziwnego zasilacza-prostownika

2. Złączki trzymać w sterylnym przewodzeniu dla dużych prądów czyli np. superczyste dobrze dociśnięte (jak lekko wchodzi wtyczka to BARDZO źle) styki posmarowane specjalną pastą (albo np. smarem miedziany), albo zalutować BARDZO porządnie - na zakładkę z użyciem kalafonii i bez zimnych lutuf. Lub wymienić na wtyki naprawdę wysoko prądowe (www.tme.pl do pooglądania chyba są)

3. Starać się używać odbiorników tzn np. ZAWSZE jeździć na światłach - nawet w terenie (myślę że to wystarczy). Raczej nie da się przegrzać regulatora od nadmiernego poboru prądu (to w kwestii obaw), jego układ jest taki że dla odbiorników wszystko idzie jakby bezpośrednio. Grzanie powstaje w układzie "spuszczenia" nadmiaru prądu.

4. Dla chętnych - dodać trochę radiatora do regulatora (coś zaraz podrzucę obrazkowego). Nie panikować z jakimiś wentylatorkami od kompa bo w porównaniu z podmuchami w czasie jazdy (nawet wolnej) to daje to śmiesznie mało chłodzenia.

5. Wywalić ten regulator w dobre miejsce jak się da (03 04) lub polepszyć przewiew przez zrobienie otworu w boczku (07 było jakieś zdjęcie wcześniej) albo ukierunkować powietrze spod boczku (taki fajny kwalek czarnego plastiku tam wisi)

6. Rozważyć inny regulator, co bardziej da radę lub ma większy radiator czy sprawność.
(gdzieś podsyłałem link do polskiego producenta, co go wczoraj znalazłem, ten to miał solidny radiatorek)

Więcej w tej konstrukcji nie da się zrobić, ale będę myślał nad zmniejszeniem mocy prądnicy. (może jakieś przewinięcie, ale to muszę obgadać z fachurą od tego).

Voltomierz (nie mówie tu o probierzu trzeźwości) jak najbardziej wskazany.
Ale pamiętajcie że jak pokaże za duże napięcie to znaczy, że już coś nie działa. A nie że: To może se jeszcze pojeżdżę ze dwa dni lub 2000 km.

-------------------------------------------------------------------------

taki radiatorek (na dole) właśnie założyłem do 07a, ogólnie chodzi o to ze część płaska idzie na plecy regulatora, a ta "dziura" po środku idealnie obejmuje ramę.

Moj jest trochę za mały ale widzę ze sa takie do 70mm szerokości.
Idealnie byłyby dwa takie każdy pod jedną śrubkę regulatora.

Pamiętać o paście przewodzącej ciepło albo przynajmniej jakimś smarze wodo i temp odpornym (syntetyczny)

I proszę pamiętać że dobry radiator to nie kawałek aluminium, to specjalny stop do radiatorów!
Załączone Grafiki
Typ pliku: jpg 5.jpg (31.8 KB, 32 wyświetleń)
Typ pliku: jpg rad-a4240_50.jpg (30.2 KB, 32 wyświetleń)

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 24.06.2012 o 09:48
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01.09.2009, 22:47   #5
puntek
 
puntek's Avatar


Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Raczyce/Wrocław
Posty: 2,012
Motocykl: RD04
Przebieg: 3 ....
puntek jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 21 godz 56 min 54 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
taki radiatorek (na dole) właśnie założyłem do 07a, ogólnie chodzi o to ze część płaska idzie na plecy regulatora, a ta "dziura" po środku idealnie obejmuje ramę.

Moj jest trochę za mały ale widzę ze sa takie do 70mm szerokości.
Idealnie byłyby dwa takie każdy pod jedną śrubkę regulatora.

Pamiętać o paście przewodzącej ciepło albo przynajmniej jakimś smarze wodo i temp odpornym (syntetyczny)

I proszę pamiętać że dobry radiator to nie kawałek aluminium, to specjalny stop do radiatorów!

no i stało się ...
paliłem na króciutko motonga bez reglera ...

ale żyje raczej

a co radiatora, jeśli mam blachę alu 4 mm i zrobię jakieś podkładki pod plecki do reglera to chyba źle nie będzie ? zawsze to jakiś odbiornik ciepła

a ha mam rd04
__________________
AKTUALNIE SZUKAM PRACY!!! ale nadaję się tylko na szefa
puntek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01.09.2009, 23:54   #6
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał puntek Zobacz post
no i stało się ...
paliłem na króciutko motonga bez reglera ...

ale żyje raczej

a co radiatora, jeśli mam blachę alu 4 mm i zrobię jakieś podkładki pod plecki do reglera to chyba źle nie będzie ? zawsze to jakiś odbiornik ciepła

a ha mam rd04
Nie bądźmy aptekarzami, ja olej w lagach strzykawką wymieniałem bo mi się nie chciało odkręcać

Zawsze jest wersja dobra i lepsza

Cytat:
Napisał puntek Zobacz post
no i stało się ...
paliłem na króciutko motonga bez reglera ...

a
Jak bez regulatora to nie mogłeś go popsuć, może prądnicy sie to nie podobało.

Z regulatorem to chodzi o to że jak jest to ma być podłączony do masy bardzo dobrze, a nie dyndać na kabelkach gdzieś pod boczkiem.

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 24.06.2012 o 09:49
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02.09.2009, 00:50   #7
rambo
 
rambo's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,439
Motocykl: Nie mam już Afryki
rambo jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
Domyślnie

zrobiłem bez reglera kilkanaście km, ino komputer pokładowy zwany tripmaster szalał i naliczył chyba zamiast 15km to 150km
rambo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02.09.2009, 09:24   #8
R2D2
ReGeNeRaToR
 
R2D2's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Olsztyn
Posty: 663
Motocykl: RD07
R2D2 jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 1 dzień 1 godz 58 min 34 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
Jak bez regulatora to nie mogłeś go popsuć, może prądnicy sie to nie podobało.

Z regulatorem to chodzi o to że jak jest to ma być podłączony do masy bardzo dobrze, a nie dyndać na kabelkach gdzieś pod boczkiem.

Drogi kolego :

Prądnicy to na pewno nie zaszkodzi że pracuje bez reglera , toż ona na fazach wytwarza max. 3 x 60V AC

Co do reglera to może on jak najbardziej dyndać na kabelkach bo na jego obudowie nie ma MASY i być nie powinno !!! , pomijam tu walory chłodzenia reglera przez elementy metalowe do których jest on przyśrubowany.
__________________
END of TRANSMISSION
R2D2 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02.09.2009, 10:14   #9
rambo
 
rambo's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,439
Motocykl: Nie mam już Afryki
rambo jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
Domyślnie

Ciekawe że AT spoko znosi jazde bez reglera, i te 60V na 3 fazach nie zabija wszystkeigo w obwodzie. Kiedyś w aucie, brak reglera popaliło połowe żarówek w aucie w kilka sekund w AT tylko te kilometry na tripie leciały jakbym jechał 600kmh a nie 60kmh
rambo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02.09.2009, 22:48   #10
R2D2
ReGeNeRaToR
 
R2D2's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Olsztyn
Posty: 663
Motocykl: RD07
R2D2 jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 1 dzień 1 godz 58 min 34 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał pku Zobacz post
Zawsze mi się wydawało że te wszystkie odwrócone trójkąciki w paski to masa, ale ja chłop ze wsi to co ja wiem.

/to przykład regulatora jaki mógłby być użyty w afri - chyba bo nie badałem dokładnie/


a gdzie na tym schemacie masz zaznaczona obudowę i że jest podłączona do masy .
Masa wogle występuje w reglerze ,ale i tak jest sztuczna .

W lepszych reglerach są układy scalone sterujące tyrystorami , są też układy zabezpieczeń przed uszkodzeniem.
Kiedyś rozdłubałem kilka reglerow i są w nich rożne rozwiązania ,a jak wiadomo Pan Hąda i tak tego nie projektuje ani produkuje.

Jak już wielokrotnie pisał kolega klanol jeżeli wszystko jest ok. to nie ma prawa paść i ja podtrzymuje te twierdzenie.
__________________
END of TRANSMISSION
R2D2 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Regulator a moc motocykla Nonek_ Układ elektryczny i zapłonowy 0 06.05.2012 20:48
Wygotowany regulator Chomski Układ elektryczny i zapłonowy 1 22.07.2010 23:54
Regulator :) paku Układ elektryczny i zapłonowy 73 15.01.2010 21:35


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.