Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Mała Afryka - CRF 250/300 Rally i L > Warsztat

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 25.03.2021, 08:29   #1
matjas
 
matjas's Avatar

Zapłaciłem składkę :) Dział PiD

Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Brzezia Łąka
Posty: 15,058
Motocykl: nie mam AT jeszcze
matjas will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 2 tygodni 2 dni 13 godz 32 min 27 s
Domyślnie O docieraniu silników

Moja XL600 na żeliwnej tulei na pierwszy wyjazd pojechała na wiosennego offa.
Tłok był na sześć setek wossner. Nie pałowałem jej ale jak trzeba było to się jechało - czyli warunki dość podobne jak dario9z.
Moto chodziło do końca u mnie jak złoto, nigdy żadnego dymka, brania oleju, palenie od kopa. Kompresja zajebista.

Wczoraj miałem wieczór na jamie bo składałem silnik to móżdżyłem i przypomniałem sobie jak wielkie różnice były w osiągach NOWYCH zupełnie jawek i simsonów, które ujeżdżali co bogatsi koledzy u mnie w miasteczku. myślę, że to było związane właśnie z docieraniem - nie do końca świadomym ale tym bardziej o różnych parametrach.

W przyszłym tygodniu odpalam dwa nowe silniki na nowym Nicasilu - ale tu filozofii nie ma. Dwa cykle cieplne i można grzać. W trialówce mam cylinder zrobiony na 0.05mm czyli pół włosa na stronę. Odczucie jest takie, że to powinno chodzić, bez pierścieni

Myślę, proszę Państwa adminów, że już można wydzielić wątek o docieraniu silników



m
__________________
'Przestań naprawiać kiedy zaczynasz psuć' - Ojciec matjasa
matjas jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24.03.2021, 12:08   #2
sudden
 
sudden's Avatar


Zarejestrowany: Sep 2018
Miasto: okolice Warszawy
Posty: 1,420
Motocykl: CRF250L * T7
sudden jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 2 tygodni 5 godz 57 min 26 s
Domyślnie O docieraniu silników

Cytat:
Napisał mikelos Zobacz post
(...) Po 500 km zmienię samodzielnie olej i filtry. Tam wchodzi 1,5 l. Cała zabawa to koszt ok 100 PLN. Jak dbasz tak masz
(...)
Nie chcę zaczynać dyskusji o olejach, bo wiadomo jak to się kończy , ale muszę Ci napisać, że na pierwszy 1000 km idzie najprawdopodobniej mineralny olej Hondy, a nie syntetyk. Jak odbierałem moją 250L powiedzieli w serwisie, że mogę zmienić olej wcześniej, chociaż ich zdaniem to bez sensu, ale żebym wpadł do nich po "specjalny" olej, który zalewają na docieranie, bo to nie jest syntetyk. Z kolei później w serwisie Yamahy też mi powiedzieli wprost, że u nich na docieranie idzie mineralny, a po pierwszym przeglądzie na 1000km leją syntetyk.

Zadzwoń może na wszelki wypadek do serwisu i zapytaj zanim wylejesz olej z silnika. Chyba, że już to wiedziałeś i jesteś przygotowany
sudden jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 25.09.2022, 19:01   #3
matjas
 
matjas's Avatar

Zapłaciłem składkę :) Dział PiD

Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Brzezia Łąka
Posty: 15,058
Motocykl: nie mam AT jeszcze
matjas will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 2 tygodni 2 dni 13 godz 32 min 27 s
Domyślnie

Jaki olej to nikt nie wie ale raczej jest to minerał.
Ja przeszedłem na pełen syntetyk po 1000km.
__________________
'Przestań naprawiać kiedy zaczynasz psuć' - Ojciec matjasa
matjas jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15.01.2023, 11:42   #4
michal_m
 
michal_m's Avatar


Zarejestrowany: Nov 2022
Miasto: Wądroże Wielkie
Posty: 31
Motocykl: CRF1100 AS DCT ES
Przebieg: 9800
michal_m jest na dystyngowanej drodze
Online: 10 godz 30 min 59 s
Domyślnie

Z tego co pytałem w salonie, jak odbierałem moją afrykę, to dostałem informację, że ten pierwszy olej na te 1000km jest rzadszy od docelowego, aby opiłki metalu nie zapychały filtra oleju. Kiedy zapytałem czy ma to sens i jest z tego jakikolwiek zysk, aby wymienić olej po powiedzmy 200-300 km i potem jeszcze raz po 1000km, to dostałem odpowiedź że nie. W instrukcji jest napisane aby jeździć "zachowawczo", przez pierwsze 500km, czyli pewnie chodzi o to aby gwaltownie nie przyspieszac i hamowac silnikiem. Pan w salonie powiedział, że pierwsze 200km spokojnie (max 120-130km/h), a potem mozna go krecic do konca. Ja raczej zrobie jak w instrukcji, pierwsze 500km jezdze normlanie, nie zamulam ani nic takiego tylko pilnuje maksymalnej predkosci 120-130km/h, mam DCT wiec tutaj nie wskoczy mi silnik na wyzsze obroty. Po 500km pojezdze troche szybciej, moze jakas autostrada albo Eska, aby osiagnac maksymalna predkosc, mysle ze tez nie manetka do konca, tylko stopniowo ta predkosc osiagnac, na dlugim dystansie. Jezdze oczywiscie po zwyklych drogach, aby silnik mial ciagle zmienne obciazenie, hamowanie i przyspieszanie. Po 1000km olej docelowy jak producent zaleca. Mam nadzieje ze ta strategia bedzie optymalna dla silnika.
michal_m jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15.01.2023, 12:56   #5
Melon
 
Melon's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2012
Miasto: Lublin
Posty: 5,747
Motocykl: cz350/ bandit600/ zx12r/ varadero/vfr1200xd
Melon jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 5 dni 8 godz 47 min 39 s
Domyślnie

Tyle , że tryb D zamula w mieście i te 2kobrt. to dla mnie na dotarciu za mało. A to o tych opiłkach co by filtra nie zatykało z doopy nie logiczne. Lepiej filtr wymienić co by tam zostały.
__________________
kto smaruje ten jedzie
Melon jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15.01.2023, 18:50   #6
michal_m
 
michal_m's Avatar


Zarejestrowany: Nov 2022
Miasto: Wądroże Wielkie
Posty: 31
Motocykl: CRF1100 AS DCT ES
Przebieg: 9800
michal_m jest na dystyngowanej drodze
Online: 10 godz 30 min 59 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Melon Zobacz post
Tyle , że tryb D zamula w mieście i te 2kobrt. to dla mnie na dotarciu za mało. A to o tych opiłkach co by filtra nie zatykało z doopy nie logiczne. Lepiej filtr wymienić co by tam zostały.
Nie no na D sie nie jezdzi, normalnie na S, mi pasuje S2 najbardziej.
michal_m jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 15.01.2023, 20:23   #7
Melon
 
Melon's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2012
Miasto: Lublin
Posty: 5,747
Motocykl: cz350/ bandit600/ zx12r/ varadero/vfr1200xd
Melon jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 5 dni 8 godz 47 min 39 s
Domyślnie

A ja lubię się bawić manualem.
__________________
kto smaruje ten jedzie
Melon jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24.03.2021, 12:16   #8
Emek
I CAN'T KEEP CALM I'M FROM POLAND KU_WA Słońce do 04.09.24
 
Emek's Avatar

Zapłaciłem składkę :) Dział PiD

Zarejestrowany: Aug 2015
Miasto: Scyzortown
Posty: 11,310
Motocykl: No Afrika anymore
Emek jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 rok 7 miesiące 2 tygodni 6 dni 10 godz 16 min 29 s
Domyślnie

Tu zdania są podzielone. Jedni uważają że lepiej docierać na syntetyku a inni że na mineralnym. Nawet specjalny olej do docierania widziałem i to był olej mineralny. Nie znam sie na tym ale wymiana po 500 kilo raczej nie zaszkodzi.
Emek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24.03.2021, 13:17   #9
matjas
 
matjas's Avatar

Zapłaciłem składkę :) Dział PiD

Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Brzezia Łąka
Posty: 15,058
Motocykl: nie mam AT jeszcze
matjas will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 2 tygodni 2 dni 13 godz 32 min 27 s
Domyślnie

Zdania nie są podzielone
Docieranie trzeba zrobić możliwie szybko, mądra szkoła mówi wręcz, że ułożenie się pierścieni to pierwsze parędziesiąt minut pracy i lepiej, żeby nie było to pierdzenie przez serwetę tylko solidne odwijanie z przerwami. Jest nawet w środowiskach wyścigowych pojęcie 'lazy engine' - gdzie szacuje się, że takie zjawisko jest wywołane zbyt lekkim docieraniem.

Na dotarcie w ciągu 1000km jest lany na 100% minerał albo inny słaby olej. Silnik ma się w tym czasie 'zużyć', wyopiłkować w filtrze i potem ma być gładko i czysto.

Jak wymieniałem w NC pierwszy raz olej to na korku był niezły jeż /korek zrobiłem sobie zaraz po przyjechaniu do domu - olej zalałem jeszcze raz ten sam/ a po drugiej wymianie było czyściej, po trzeciej teraz na 12500 można powiedzieć, że korek był pokryty tylko lekko pyłem metalicznym.

Pierwsza wymiana oleju na 100% syntetyk 10/40 totalnie wyciszyła silnik.



Nie wymieniaj zatem wcześniej oleju - dolataj tego tysiaka bo zmieniając wcześniej na syntetyk będziesz efektywnie docierał silnik jeszcze przez 3tys km. Serio.

m

Nie jestem ekspertem ALE
Chodzi o to aby możliwie szybko doprowadzić do stanu, w którym silnik ma możliwość przyjąć nominalne obciążenie.

Odpowiedz sobie na pytanie czy chcesz dawać w pizdę na niedotartym?

Tu masz odpowiedź czy warto długo i delikatnie.

M
__________________
'Przestań naprawiać kiedy zaczynasz psuć' - Ojciec matjasa

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 16.01.2023 o 05:34
matjas jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 24.03.2021, 13:50   #10
garbaty


Zarejestrowany: May 2010
Miasto: P-ń
Posty: 563
Motocykl: nie mam AT jeszcze
garbaty jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 4 dni 8 godz 7 min 19 s
Domyślnie

w swojej wymieniałem oliwę co 350km, nie kręciłem do odcięcia ale też nie jeździłem jak emeryt. przy 3ciej wymianie oleju nie było już opiłków ani drobin w filtrach. zalewam cały czas syntetykiem o parametrach jakie zaleca producent, innej marki ale o nieco lepszej charakterystyce dla mojej eksploatacji. Miałem niedawno okazję przejechać się Tracerem 900 po "książkowym" docieraniu przez 1500km do 3krpm. To po prostu nie jedzie. Nie wiem czy to kwestia docierania czy ten model po prostu tak ma, ale to wołowina okrutna. Moja cbf1000 w porównaniu do tego to była istna rakieta.
garbaty jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Podstawy mechaniki silników motocyklowych Gawrys Inne - dyskusja ogólna 10 06.03.2013 15:23
Różnica wagi i rozmiarów silników Stachu Silnik, sprzęgło, skrzynia 19 26.08.2010 14:21


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.