Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Hamulce, kola, opony

Hamulce, kola, opony Montaż, demontaż i kontrola takich elementów jak: klamki, pompy hamulcowe, tarcze, klocki, zaciski, przewody hamulcowe w oplocie i bez, koła, felgi, szprychy, opony i łożyska.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 14.03.2009, 13:12   #1
rambo
 
rambo's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,439
Motocykl: Nie mam już Afryki
rambo jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
Domyślnie

Ostanie turansy kupiłem z indeksem S a nie H. S jest do 160 a nie do 180. bo były tańsze. wyższe indeksy opon w autach powoują też utrate komfortu bo są twardsze i mniej pracują. miałem galaxy 95 i 92, T i H ten sam rozmiar i producent i te wyższe byly twarde jak kamień
rambo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 14.03.2009, 19:59   #2
Dzieju
Administrator

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 8,926
Motocykl: RD03
Dzieju jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 4 dni 18 godz 35 min 47 s
Domyślnie

Te z wyższym indeksem muszą więcej wytrzymać.
A nie są twardsze a raczej miętsze, zużywają się sporo szybciej ponieważ ich stuktura musi sobie poradzić z dużymi predkościami i przeciążeniami oraz z przyczepnością przy max prędkości.
Żeby rozwiać wątpliwości co do stosowania właściwych opon do danego pojazdu powiem że widziałem co się stało na hamowni podczas próby.
Otóż właściciel autka "zapomniał" powiedzieć że ma założone opony do 160km/h ( pojazd miał fabryczną prędkość ok 215km/h) a badający "zapomniał" sprawdzić jakie sa opony na samochodzie.......
Podczas badania , samochodek na rolkach uzyskał 240km/h i..... no własnie, gdyby miał kapcie chociaż H-210km/h to by nic nie było a że miał do 160km/h skutek był do przewidzenia.
Oderwany bieżnik z opony zmasakrował błotnik, wyrwał narożnik zderzaka, wywalił reflektor i rozniósł w kawałki nadkole , widok dający do myślenia.
Co by się mogło stać gdyby ta sytuacja z hamowni zdarzyła się na drodze sami pomyślcie.
A w motocyklu są tylko 2 koła i to od nich zależy.......bardzo dużo.

Kiedyś tez byłem swoją Vectrą na hamowni , miałem wtedy kapcie H-210 , na rolkach uzyskała 245km/h( na drodze 235km/h) i opony dały rade.
Obecnie mam indeks V-240km/h.

Czytając forum i rozmawiając z wami często słyszałem o nie montowaniu używek czy leżaków ale jak widać stosowanie właściwych indeksów pozostaje pod znakiem zapytania.
Pozdrawiam i życzę dobrej przyczepności.
__________________
AT03

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 23.02.2013 o 07:17
Dzieju jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 16.03.2009, 22:26   #3
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 22 min 10 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Dzieju Zobacz post
Bo te z wyższym indeksem muszą więcej wytrzymać.
A nie są twardsze a raczej miętsze, zużywają się sporo szybciej ponieważ ich stuktura musi sobie poradzić z dużymi predkościami i przeciążeniami oraz z przyczepnością przy max prędkości.
Nie do końca się z tym zgadzam. Podstawowym problemem przy dużej prędkości jest wytwarzanie ciepła w oponie. Opona o wyższym indeksie jest odporniejsza na wysoką temperaturę (może twardsza guma?). W opisywanym przez Ciebie przypadku na hamowni właśnie przegrzanie opony doprowadziło do strzału. Ja jestem w stanie w upalne dni pourywać kostki na autostradzie z każdej opony. A w zimie nie.
Oczywiście szybsze auta z zasady mają większą moc i mocniej katują oponę. Ale pamiętajmy, że największe obciążenia opona przenosi w zakręcie (tu przeciążenie przy niższej prędkości może być większe) i przy hamowaniu.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 16.03.2009, 22:51   #4
Dzieju
Administrator

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 8,926
Motocykl: RD03
Dzieju jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 4 dni 18 godz 35 min 47 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Lepi Zobacz post
Nie do końca się z tym zgadzam. Podstawowym problemem przy dużej prędkości jest wytwarzanie ciepła w oponie. Opona o wyższym indeksie jest odporniejsza na wysoką temperaturę (może twardsza guma?). W opisywanym przez Ciebie przypadku na hamowni właśnie przegrzanie opony doprowadziło do strzału. Ja jestem w stanie w upalne dni pourywać kostki na autostradzie z każdej opony. A w zimie nie.
Oczywiście szybsze auta z zasady mają większą moc i mocniej katują oponę. Ale pamiętajmy, że największe obciążenia opona przenosi w zakręcie (tu przeciążenie przy niższej prędkości może być większe) i przy hamowaniu.
Tak się składa że twarda opona nie uzyska takiej przyczepności jak miętsza,będzie się ślizgać, oczywiście nie mam tu na myśli całkiem miękkich mieszanek gumowych.
Co do hamowni to nie przegrzanie miało decydujący wpływ a konstrukcja opony która to zakładała jedynie 160km/h jako max, a została rozpędzona do 240. Opona jako taka się nie rozerwała ale za to całkowicie oderwało bieżnik.
Zerknij sobie na konstrukcje wewnętrzną opon, jaki oplot mają te wolne a jak robią w tych szybkich.
Jakie opony masz na myśli pisząc o urywaniu kostek bieżnika?
I jak chcesz to zrobić?
Czy może drastycznie przekroczyć prędkość dopuszczalną dla danej opony?
Wybacz, ale jesli tego nie zrobisz lub nie zastosujesz innego poważnego przeciążenia opony to jakoś nie widzę możliwości.
__________________
AT03

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 23.02.2013 o 07:19
Dzieju jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Metzeler unicross ramires Hamulce, kola, opony 11 12.02.2019 21:36
Metzeler karoo Boski-Kolasek Hamulce, kola, opony 2 19.03.2011 20:10


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 17:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.