Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Podróże. Całkiem małe, średnie i duże. > Szpej turystyczny - Produkty i Porady > GPS > Hardware

Hardware Opisy sprzętu, porady dotyczące wyboru...

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 09.02.2013, 14:29   #1
Miszel
Gość


Posty: n/a
Online: 0
Domyślnie

Cytat:
Napisał fxrider Zobacz post
Niestety nie, przynajmniej w softach które ja znam. Z tego co się orientuję z outdoorowych garminów tylko montana ma takie coś. Choć ta jej outdoorowość jest już trochę dyskusyjna, bo to raczej już krzyżówka oregona z zumo.
Adam,
"Uderz w stół a nożyce się odezwą".... Już kiedyś rozmawialiśmy o Montanie Testowałem ją intensywnie przez ostatnie +20tys. km w warunkach od nawet śniegu, przez wodę (słoną też), kurz, piach, parę gleb (z ręki na beton, no i razem z moto też), słońce w pełni lata, przemoczoną kieszeń, nieokreślony syf i oczywiście wielogodzinne wibracje. Przetrzymała wszystko bez najmniejszego uszczerbku. Dla mnie więc jej "outdoorowość" jest raczej bezdyskusyjna Dodatkowo używałem jej także w zaciszu samochodu gdzie również bardzo dobrze dawała sobie radę.
Nawiasem mówiąc, co to jest "outdoorowość"? Wszystkie nawigacje które się montuje na moto są z definicji outdoorowe. Pytanie: jak długo wytrzymają w takich warunkach?

Teraz co do samej dyskusji: jeśli zapomnimy na chwilę o kosztach, to wybierając nawigację na moto zostają nam u Garmina dwa zdecydowanie najlepsze modele: 62s i Montana (pomińmy zapowiadany na wiosnę nowy Oregon 600/650, bo to wielka nadzieja i równie wielka niewiadoma). Który z nich wybrać?
Oba są w pewnym stopniu identyczne, lub bardzo podobne: można do nich instalować te same mapy wektorowe i rastrowe, w obu identycznie zarządza się tymi mapami, podobnie jak i śladami, punktami własnymi , POI, trasami. W obu są kompasy magnetyczne, barometry, podobne 'komputery podróży', sposoby nawigacji 'na krechę', 'celuj i jedź', pomiary powierzchni, kalendarze, stopery, alarmy, etc, etc. Innymi słowy: możliwości nawigacyjne oba modele mają IDENTYCZNE. W obu modelach software jest już po wielu update'ach dopracowany i w zasadzie (...w zasadzie...) urządzenia pracują pewnie i bez zwiech. A to nie jest wcale takie oczywiste u Garmina Do tego można dorzucić zbliżone wymiary zewnętrzne (wliczając antenę w 62s), tę samą klase wodoszczelności (ipx7) i podobną widzialność ekranu w pełnym słońcu. Choć tutaj moim zdaniem Montana jednak wygrywa. Ale mniejsza o to - w obu widać dobrze! Oba pracują na akumulatorkach podobnie długo - realnie rzecz biorąc kilkanaście godzin.

A teraz różnice -są one znaczne i wynikają (moim zdaniem) niemal WYŁĄCZNIE z innej koncepcji hardware: Montana jest dotykowcem, a 62s jest guzikowcem.
Montana ma olbrzymi jak na outdoorowca ekran, bo nie musi mieć przycisków, 62s ma ten ekran duuużo mniejszy, bo musi mieć miejsce na kupę guzików.
Guziki są o wiele wygodniejsze do naciskania szczególnie w rękawicy, bo czuje się je pod palcem. Ale ja niestety już muszę mieć duży ekran żeby coś widzieć bez okularów i ekran wielkości większego znaczka pocztowego (w 62s) dla mnie odpada. Poza tym nawet mając guziki bałbym się gmerać przy nich jadąc nawet dobrej jakości gruntówką i trzymając kierownicę jedną ręką. Raczej się wtedy zatrzymuję..
Wadą ekranu dotykowego (szczególnie dużego!) jest większe ryzyko uszkodzenia przy glebie. Ryzyko jest większe jeśli upuszczasz go z ręki na kamienie. Uszkodzenie ekranu wyłącza cały gps z użytku. Inaczej jest w 62s, który ma grubszą szybkę i nawet solidniejsze uderzenie nic mu nie zrobi.
Z drugiej jednak strony uszkodzenie ekranu gps-a wpiętego w uchwyt na moto jest raczej mniej prawdopodobne.
Piasek i kurz nie są żadnym problemem po założeniu folii ochronnej na ekran - testowałem.

Właściwie jedyną poważną wadą 62s na którą powinno się zwrócić uwagę jest sposób zasilania na motocyklu. 62s nie ma własnego uchwytu motocyklowego z bezpośrednim zasilaniem (Montana ma!). Zasilanie tutaj jest po kabelku usb, który jest upierdliwy i lubi się wysuwać przy wibracjach, a samo połączenie nie jest wodoszczelne. Pozostaje opcja jazdy na akumulatorkach i wymiana ich/doładowywania co kilkanaście godzin.
Montana ma swój własny uchwyt, podłączany do instalacji motocykla, z uszczelnionymi stykami.
Z kolei moim zdaniem jedyną wadą Montany jest właśnie większe ryzyko uszkodzenia ekranu przy upadku na kamienie. I tylko w tym jednym przypadku mogę się zgodzić na 'mniejszą outdoorowość' Montany

Z różnic dotykowiec/guzikowiec wynikają też odmienności w ergonomii samego software'u. Ale to jest już kwestia tylko i wyłącznie przyzwyczajenia.

Pozostałe modele Garmina nadają sie na enduro już w wyraźnie mniejszym stopniu, mając te czy inne braki w hard- i software. No i teraz właśnie, przeczytawszy to poprzednie zdanie możemy wrócić do finansów:
62s:
http://gps-y.pl/product_info.php/cPa...roducts_id/253
i Montana:
http://gps-y.pl/product_info.php/cPa...roducts_id/278

.... no tak, a więc pozostałe modele Garmina oraz innych prducentów nawigacji mają sporo istotnych zalet i świetnie nadają się także na motocykl.......

Nno, chyba wystarczy.
Zdrówko,
Miszel
  Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
kupić, nie kupić - oto jest pytanie? norweg Hamulce, kola, opony 31 24.05.2013 19:00
Chciałbym poznać... Klepo Umawianie i propozycje wyjazdów 9 18.08.2011 00:28
czy kupić taki regler...??? MuSStaFFa Układ elektryczny i zapłonowy 22 02.04.2011 20:17


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.