Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Hamulce, kola, opony

Hamulce, kola, opony Montaż, demontaż i kontrola takich elementów jak: klamki, pompy hamulcowe, tarcze, klocki, zaciski, przewody hamulcowe w oplocie i bez, koła, felgi, szprychy, opony i łożyska.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 01.06.2012, 14:54   #1
hubert
Jaki świeży jaki świeży ??
 
hubert's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 2,729
Motocykl: nie mam AT jeszcze
hubert jest na dystyngowanej drodze
Online: 3 tygodni 11 godz 52 min 29 s
Domyślnie

Polskie normy mówią o 3 latach ale szczerze mówiąc nie wiem czy w tej chwili nie obowiązują normy unijne. Przyjęło się jednak że 2 lata to taka granica umowna i większość opon w hurtowniach itd to opony nie starsze niż 2 lata. Zazwyczaj po 2 latach informują o dacie produkcji i obniżają ceny.

Przechowywanie ma bardzo duże znaczenie i szczerze mówiąc widać kto w jakich warunkach przechowuje opony. Najlepiej przechowują producenci i szczerze mówiąc nie sądzę żeby ktoś odróżnił oponę 3 letnia i nówkę sztukę z magazynów Bridgestone'a. Zero jakichkolwiek śladów starzenia. Dlatego opona np 4 letnia bezpośrednio od producenta to nie to samo co opona 4 letnia wożona po motobazarach.

Założyłem ten wątek bo staram się trochę uświadamiać motocyklistów żeby zachowali zdrowy rozsądek bo nie jestem w stanie zrozumieć kogoś kto przyjeżdża na wymianę na 14 letnim łysym kapciu i przeszkadza mu że opona jest z końca 2011 roku.

Jeśli chodzi o to jaki wiek opony jest wiekiem granicznym , po którym powinna zostać definitywnie zmieniona. Wszystko zależy od tego gdzie motocykl był użytkowany, jak często ktoś na nim jeździł, czy był garażowany czy stał pod chmurką, czy nie działaliśmy na oponę jakąś chemią itd itp Często się zdarza że nawet 10 letnie opony sprawiają wrażenie że są jeszcze OK a czasami i 4 letnia opona jest spękana i twarda (np w motocyklach z Włoch).
__________________
Hubert

hubert jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01.06.2012, 17:41   #2
Marcin-BB

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Aug 2009
Miasto: Bielsko Biała
Posty: 1,670
Motocykl: TA 600/rd03
Przebieg: 48ooo
Marcin-BB jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 4 tygodni 21 godz 38 min 27 s
Domyślnie

W 2008 kupiłem transalpa PD10 z 97 roku. Na przedzie była oryginalna opona Bridgestona. Trochę popękana- w końcu 11 lat była założona na kole!!-ale bieżnika miała sporo. Przejechała ze mną 12 tyś km przez półtora roku. Potem kupił ode mnie Piotrek z Łodzi i jeszcze dojeździł do końca tą gumę. Dało radę i nawet na mokrym nie było jakiegoś ekstremum- może dlatego, że jeżdżę jak dziadek, a może po prostu to dobre opony
Marcin-BB jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01.06.2012, 18:44   #3
puszek
 
puszek's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Krakuff
Posty: 4,746
Motocykl: RD07a
puszek jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 3 tygodni 3 dni 5 godz 58 min 52 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Marcin-BB Zobacz post
W 2008 kupiłem transalpa PD10 z 97 roku. Na przedzie była oryginalna opona Bridgestona. Trochę popękana- w końcu 11 lat była założona na kole!!-ale bieżnika miała sporo. Przejechała ze mną 12 tyś km przez półtora roku. Potem kupił ode mnie Piotrek z Łodzi i jeszcze dojeździł do końca tą gumę. Dało radę i nawet na mokrym nie było jakiegoś ekstremum- może dlatego, że jeżdżę jak dziadek, a może po prostu to dobre opony
A może po prostu nie mialeś konieczności spróbować czy ta opona jest jeszcze cokolwiek warta.. Ja jeżdże na kostkach ( Michelin desert/E09) W zasadzie można powiedzieć ,ze na moją jazdę wystarczyły by anaki,... Bo w terenie jakieś max 20% przebiegu..I ten teren to tez przeważnie łatwy jest...No moze z wyjątkiem 1%...Gdzie błoto lub piach na podjeżdzie uniemożliwilo by jazde..Kto byl na szuter party na Ukrainie to wie o czym mowie..Robimy kilkaset kilometrów na kostce po asfalcie tylko po to zeby te newralgiczne kilkaset metrow miec możliwość przejechać...Tak też jest ze starymi oponami..Ich parametry nieuchronnie spadają....Nigdy nie wiemy ile...Czy dzieli nas od szlifu 70% margines bezpieczeństwa czy może juz tylko ułamki procenta...Dlatego jak firma sprzedaje mi 5 letnia oponę chcę wiedzieć jaki procent zużycia ona ma za sobą...Przeważnie sprzedawca pociska jakąś bajeczkę...Ale to TY jako nabywca będziesz miał szanse się przekonać jaka jest prawda. Ponieważ z reguły nie wierzę w zapewnienia ,ze TA opona była przechowywana w idealnych warunkach i jest PRAKTYCZNIE NOWA !!!! to nie kupuję 5 letnich opon leżakowanych w cenie nowych. Jeśli będzie odpowiednia cena to nie ma problemu. Ostatnio musiałem zmienić w ciężarowce 4 letnie micheliny , które po nacięciu zrobiły 470 tys km. Miały jeszcze sporo mięsa, ale stały się śliskie i twarde. Czasem nowe(leżakowane) opony mogą być takie-p i droga hamowania może drastycznie się wydłużyć. Dlatego warto mieć pewność ,że opona jest dobra. Dobra bo nowa. Ciekawe czy Hubert da głowę za to ,ze 5 letnia opona którą kupi u hurtownika ma parametry nowej. Nie da TY tez nie nastawiaj swojej.

Ostatnio edytowane przez puszek : 01.06.2012 o 19:18
puszek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.06.2012, 11:45   #4
hubert
Jaki świeży jaki świeży ??
 
hubert's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 2,729
Motocykl: nie mam AT jeszcze
hubert jest na dystyngowanej drodze
Online: 3 tygodni 11 godz 52 min 29 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał puszek Zobacz post
Ciekawe czy Hubert da głowę za to ,ze 5 letnia opona którą kupi u hurtownika ma parametry nowej. Nie da TY tez nie nastawiaj swojej.
Jeśli trafi mi się jakaś 5-letnia to sprzedaję ją z dużym upustem nie gwarantując że ma 100 % właściwości nowej opony ale przy tym nie twierdzę że jest nic nie warta. Na pewno jest lepsza niż np używka, która spędziła 2 lata na motocyklu. Większość opon na rynku jest nie starsza niż 2 lata i takie opony na 100 % niewiele odbiegają od zupełnie świeżej opony.

Tak na prawdę po oponie widać w jakich warunkach były przechowywane.

Założyłem ten wątek nie po to żeby wciskać ludziom jakieś stare kapcie tylko żeby uświadomić że jeśli opona jest starsza niż kilka miesięcy, rok itd to nie jest to opona niepełnowartościowa
__________________
Hubert

hubert jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.06.2012, 12:21   #5
puszek
 
puszek's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Krakuff
Posty: 4,746
Motocykl: RD07a
puszek jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 3 tygodni 3 dni 5 godz 58 min 52 s
Domyślnie

Sorry Hubert za napaść, ale jak kupowałem oponę na przod dla Duni ,do NX 250 -na allegro to gościu mi chciał sprzedać oponę chyba siedmio letnia- jak mówił - leżakowana . I wcale nie była to jakaś okazja cenowa. Oczywiście nie było żadnej informacji w ogłoszeniu ,ze ma 7 lat. Leżakowana- to wszystko. Podejrzewam, ze cwaniacy czyszczą magazyny na zachodzie za grosze- bo utylizacja kosztuje- a potem starają się ten chłam wcisnąć klientom. Oczywiście wszystko lezakowane w super warunkach. A swoja drogą, ciekawi mnie jak wyglada sprzedarz takiej 7 letniej opony w Niemczech...Z tego co ja się orientuję, to BAG potrafi dać mandat jesli na cięzarowce jest opona starsza niż 5 lat. To jak oni sprzedają 7 letnia jako nowa Helmut to kupi?
puszek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.06.2012, 12:35   #6
hubert
Jaki świeży jaki świeży ??
 
hubert's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 2,729
Motocykl: nie mam AT jeszcze
hubert jest na dystyngowanej drodze
Online: 3 tygodni 11 godz 52 min 29 s
Domyślnie

W takim przypadku jaki opisujesz informacja o roku produkcji powinna być kluczowa i nie wyobrażam sobie sprzedać komuś oponę 7 - letnią nie informując o tym wprost. Szczerze mówiąc w Niemczech opona 7 letnia jest chyba jakimś ewenementem bo u nich rynek motocyklowy jest spooro większy niż w Polsce a co za tym obrót jest znacznie większy i bardzo rzadko zdarzają się jakieś leżaki pośród opon, które zamawiam w Niemczech. Swoją drogą zastanawiam się czy koncerny oponiarskie nie traktują polskiego rynku po macoszemu bo zamawiam oponę w Bridgestone Polska i dostaję oponę z 2009 roku (dosyć popularny rozmiar i model), klient nie chce 2009 więc zamawiam w hurtowni w Niemczech i dostaję rok 2012. Może niektóre koncerny pchają trochę starsze opony do Polski ? Wcale bym się nie zdziwił bo gadałem trochę z ludźmi z branży i wiem że dostają w tym roku od producenta niektóre opony np 2,5 letnie i nie mogę odmówić ich przyjęcia.

Ehh niestety trochę potrwa zanim u nas będzie jak w Niemcowni ale chyba dopuki nasze zarobki nie zbliżą się do tych zza zachodniej granicy to nie ma co marzyć o normalnym rynku.
__________________
Hubert

hubert jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.06.2012, 13:03   #7
Piki
 
Piki's Avatar


Zarejestrowany: Sep 2011
Miasto: Warszawa
Posty: 189
Motocykl: RD07a
Piki jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 dni 23 godz 18 min 16 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał hubert Zobacz post
Swoją drogą zastanawiam się czy koncerny oponiarskie nie traktują polskiego rynku po macoszemu bo zamawiam oponę w Bridgestone Polska i dostaję oponę z 2009 roku (dosyć popularny rozmiar i model), klient nie chce 2009 więc zamawiam w hurtowni w Niemczech i dostaję rok 2012.
Osobiście bym podejrzewał jednak przedsiębiorczość naszych biznesmenów (bez urazy ) Bo fakt, że ktoś jest oficjalnym przedstawicielem czegoś tam, zupełnie nie gwarantuje jakości. I spora szansa, że albo wyprzedają swoje leżaki (coś w stylu ustawiania towarów z bliższym terminie przydatności na początku półki, żeby klient złapał najpierw takie), albo wręcz kupowanie taniej starszych roczników a sprzedawanie ich w normalnej cenie tu.
Piki jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.06.2012, 13:40   #8
puszek
 
puszek's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Krakuff
Posty: 4,746
Motocykl: RD07a
puszek jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 3 tygodni 3 dni 5 godz 58 min 52 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał hubert Zobacz post
Ehh niestety trochę potrwa zanim u nas będzie jak w Niemcowni ale chyba dopuki nasze zarobki nie zbliżą się do tych zza zachodniej granicy to nie ma co marzyć o normalnym rynku.
Kilka razy zdarzyło mi sie byc zmuszonym kupować opony w Niemcowni czy Francji gdy kierowca załapał sie na jakiś krawężnik. Cena tych opon jakoś szczególnie nie odbiegała od cen krajowych-natomiast z servisem to rożnie bywa. Aktualnie kupuje opony do ciężarówek w firmie , która za każdym razem zamawia mi te opony w Niemczech- przynajmniej tak twierdzą. Trwa to 3 dni , ale opony są sporo tańsze niż te na miejscu od reki . I zawsze sa świeże ...
puszek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02.06.2012, 02:12   #9
Dzieju
Administrator

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 8,925
Motocykl: RD03
Dzieju jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 4 dni 17 godz 26 min 7 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Marcin-BB Zobacz post
Na przedzie była oryginalna opona Bridgestona. Przejechała ze mną 12 tyś km przez półtora roku.
Swoją 03 kupiłem z nowym przednim Bridgestonem Trail Wing ( poprzednik założył 2 dni wcześniej) .
Zrobiłem na niej 29tyskm i gdyby nie dalszy wyjazd koło domu jeszcze ze 2 tys bym na niej zrobił.
__________________
AT03
Dzieju jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02.06.2012, 10:05   #10
rambo
 
rambo's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,439
Motocykl: Nie mam już Afryki
rambo jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
Domyślnie

Felkowski w cebaśce swojej ma fabryczne opony. 77r.

Na wprost i po suchym da się jeździć
rambo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Miejska legenda - wałek zdawczy majki Silnik, sprzęgło, skrzynia 21 26.05.2013 09:06


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 20:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.