![]() |
#11 |
![]() Zarejestrowany: Mar 2010
Miasto: Zambrów
Posty: 1,024
Motocykl: CRF1000L
Przebieg: 64321
![]() Online: 1 miesiąc 5 dni 9 godz 15 min 6 s
|
![]()
Wielkie dzięki za dobre rady, lecimy jednak dalej z budową, która przypomnę tylko, miała miejsce 3 lata temu, a jej założenia to głównie "podniesienie komfortu pracy". Auto zakładaliśmy wtedy użytkować min 6-8lat, myślę, że te 8 lat jest nawet bardzo realne i dziś (oby zdrowie dopisało, aktualnie od tygodnia w łóżku).
Zdjęć niewiele, bowiem wtedy jakoś tak niespecjalnie chciało się nam to wszystko dokumentować, cieszyliśmy się po prostu chwilą. Ruszyliśmy naszym "biedakamperem" w dziewiczy rejs. Robimy szybkie zakupy na 3 dni i ruszamy w drogę. W porze obiadowej meldujemy się w końcu w ośrodku narciarskim. Zmieniamy strój i lecimy szusować. Pogoda znakomita, warunki też w porządku. Po zmroku wracamy do auta, odpalamy ogrzewanie i już po kilkudziesięciu minutach można się rozebrać do snu. A przed snem degustacja prezentu od Rysia z Niemiec. Kiedyś ten trunek kojarzył mi się właśnie z nartami, od tego wieczoru będzie przypominał nam pierwszą noc w "kamperze". I tu zaczęły się pierwsze kłopoty i rozczarowania wynikające z niewiedzy. Otóż w naszym aucie mamy tzw. inteligentny alternator, który sam wie lepiej kiedy ma ładować akumulator, a kiedy nie. Jako, że ten rozruchowy był pełny to alternator nie podawał prądu na niego i dalej już szła lawina. Dobrze, że przed startem w trasę naładowałem akumulator zabudowy "do pełna" - a, że kiepski już był to wytrzymał tylko do rana. Separator akumulatorów (Cyrix-CT) nie widział skoku napięcia, więc nie otwierał obwodu, a tym samym nie ładował nam naszego akumulatora zabudowy. Gdybym wtedy miał zamontowany ten chiński separator - byłoby dużo lepiej, ale o tym w kolejnym wpisie będzie ![]() Nie ma innej opcji, wyłażę ze śpiwora i odpalam auto. Dobrze, że na parkingu jesteśmy niemal sami, a najbliższe auto stoi oddalone jakieś 10-15m od nas i nie będziemy za bardzo przeszkadzać. Mamy farta - inteligentny alternator tym razem uznał, że da nam trochę prądu, nie mniej walka (a w zasadzie bezradność wynikająca z niewiedzy) z tym ładowaniem trwała kolejne 3 lata i kosztowała nas utratę 2 akumulatorów zabudowy, które przez to, że były notorycznie niedoładowane, często rozładowywane do granic możliwości, ładowane gigantycznymi prądami i kończyły żywot przedwcześnie. Nawet ich nie reklamowaliśmy, zdając sobie sprawę, że coś robimy źle, nie mniej nie było czasu dociekać co jest nie tak. Dziś śmieję się sam z siebie, bo wiedza leżała na wyciągnięcie ręki, a owe trupy były wg mnie do uratowania! Także wielka prośba do Was, nie oceniajcie źle marek akumulatorów jakie podałem, to była TYLKO I WYŁĄCZNIE MOJA WINA, to ja je zabiłem! Ba, ZAP-a kupiłem ponownie i użytkuję z powodzeniem w aucie 4×4 (jako akumulator dodatkowy). Porównując moją ówczesną wiedzę z tej dziedziny, do dzisiejszej i mogę nazywać się inżynierem, oczywiście piszę to z przymrużeniem oka, nie mniej poświęciłem temu zagadnieniu jakieś 300h mojego życia, czyli mniej więcej tyle ile średnio w semestrze studenci/uczniowie mają wykładów/ćwiczeń laboratoryjnych Po powrocie z nart, jeszcze "w gościach" u Ani i Jacka, działamy dalej. Z tygodnia uciekł weekend i poniedziałek, a w kolejny weekend znów chcieliśmy skorzystać z bliskości gór i wyskoczyć w wysokie Tatry. Kończymy więc układać sklejkę, zamawiamy używany brodzik z przyczepy (pasują nam jego rozmiary, stan jak nowy), montujemy 45L zbiornik wody szarej, a resztę zostawiamy już "na później" . Zdaliśmy sobie też sprawę, że 200W paneli na dachu, zwłaszcza w warunkach zimowych to po prostu jedno wielkie NIC. Zamówiliśmy więc kolejny regulator, tym razem chińczyk z Chin, a nie z Polski, no i mocniejszy, bo 40A Epever Tracer 4210AN + panel do jego obsługi MT50 Cała ta ekoinstalacja kosztowała tyle, że taniej byłoby samochód odpalać w chwilach potrzeby i doładowywać akumulator przez ja wiem...10 czy nawet 15 lat, ale nie zastąpi to komfortu powrotu po 3 tygodniach w 40* upale, a w zamrażarce lód do drinków, lody i zimne piwo z lodówki ![]() Sztuka wyborów... Domawiamy zatem 4 takie same panele elastyczne jakie już leżą na dachu. Cały zestaw dociera do nas ekspresem, panele po 5 dniach z Hiszpanii, Tracer z Niemiec w 3 dni! Jak pewnie zauważyliście na zdjęciach zrobiliśmy kilka rzeczy, których "się nie robi". Okno dachowe bez drewnianej ramki dookoła, zaizolowane pianką drzwi (linki), piana w słupkach, brak kantówek drewnianych w ścianach, suficie i podłodze. Jak się później okaże to będzie jeden z nielicznych zbudowanych garażowo kamperków bez użycia alufoxa. No prawie, bo w początkowej fazie budowy położyliśmy go na podłodze (część potem usunęliśmy). Wg mnie szkoda na niego kasy, miejsca, lepiej dać grubszą warstwę XPSa. ![]() ![]() Na domiar złego ZERO paroizolacji. Po prostu nie wiedzieliśmy, że tak "nie wolno", że to nie zgodne ze sztuką, ale skoro działa to do dziś, to chyba jest dobrze, prawda ? �� A skąd wiemy, że to działa? Opowiem w kolejnych wpisach. Tzn. mi się wydaje, że to działa, będzie kolejny temat do wymiany zdań jak by co :P Pamiętajcie, że to tylko opis, nie instrukcja jak DOBRZE czy POPRAWNIE zbudować kampervana, przedstawiony tu opis stanowi o mojej wiedzy w czasie gdy to budowałem, nie znaczy to, że jutro nie będę się za to wstydził. Pewne rozwiązania wynikały też stąd, że nie miałem pełnego pola do popisu, a tylko pół pola = pół auta do dyspozycji i jak najmniej wagi. Kolejny "kwiatek", który działa do dziś - zapianowane linki drzwi, instalacja elektryczna itd. ![]() ![]() Dość już wytykania sobie błędów, dalej będzie już tylko "idealnie" ![]() Zbiornik na wodę szarą, no właśnie... idealnie ![]() Waga samego zbiornika: 4.08 kg, do tego zestaw do montażu (zrobiony przez Jacka). Fajny bo ma już przygotowane miejsca pod hydraulikę: ![]() Co ciekawe ten zbiornik do dziś nie doczekał się jeszcze podłączenia instalacji wodnej ![]() ![]() ![]() ![]() No i doszliśmy do weekendu... więc zgodnie z planem robimy wyskok w zimowe, białe i mroźne Tatry. Do Zakopanego dojeżdżamy autobusem, potem przesiadka do BUSa i z Kuźnic pieszo podążamy ku schronisku PTTK Murowaniec. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kolacja, sen, śniadanie â nie ma co opowiadać. Następnego dnia przez Kasprowy Wierch ponownie odwiedzamy Kuźnice, ale do Zakopanego udajemy się już pieszo, bo nic o tej porze już nie jeździ. Nogi prawie nam w tyłek weszły ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Już w Zakopanem zjadamy przepyszne burgery, najlepsze jakie w życiu jadłem! Polecam wstąpić przy okazji â Winner Burger, ul. Tadeusza Kościuszki 25. Nocnym autobusem (z przesiadką) wracamy do Skawy. A na zdjęciu poniżej najgorszy burger ever, dostałem takie coś w Gruzji ![]() ![]() Kolejny tydzień prac, nogi bolą, wstawać się nie chce⌠ale robota sama się nie zrobi ;( Wstajemy dopiero na obiad... Tego dnia nie zrobiliśmy już prawie nic, ale do następnego weekendu coś tam udało się podziałać. Mróz ostro przycisnął, nam spadł animusz do pracy i jakoś to dużo wolniej wszystko szło. Ostatni weekend spędzamy już razem z Jackiem i Anią przy stole - rozmowy, itp. Niedziela to całodzienny spacer - znów po górach, było zajefajnie! My zadowoleni, Jacek zadowolony, jego pies również. Tego było nam trzeba! I to ognisko! ![]() ![]() Jakoś tak zupełnie przypadkiem Jacek kupił sobie spawarkę (kilka tygodni przed naszym przyjazdem) i miał w planach nauczyć się spawać aluminium, więc spawaliśmy, tzn. ja trzymałem profile, on je łączył. Jakoś to szło - wiadomo, początki. A spawanie aluminium to chyba sam wierzchołek umiejętności spawacza. Wyszło nam takie coś: ![]() ![]() To taka rama pod łóżko, przerabialiśmy ją jeszcze 2 razy, bo koncepcja ciągle się zmieniała. Wiecie - mało przestrzeni i burza mózgów jak ją zagospodarować by było "pod nas". Waga: 12.86kg dla porównania wagi - mieliśmy na tym wygodny materac "z kokosem" o wadze 34kg (190cm x110cm x h ok.15cm)! Jeszcze na sam koniec jakiś znajomy w ekspresowym tempie wykonuje nam z kwasówki "bojler" , dokupujemy do niego grzałkę 12V (300W), montujemy to do auta i na tyle starczyło nam wolnego. ![]() ![]() ![]() Jacek, mimo, że też motocyklista, to raczej naszego Forum nie przegląda, nie mniej wielkie dzięki dla Ciebie i żony oczywiście! Za gościnę, pomoc fizyczną oraz dobre rady. Za materiały, wykorzystane znajomości, energię elektryczną, przejażdżki samochodem, wspólne włóczenie się po okolicznych górach i pewnie naście innych spraw! Jesteście wielcy! W domu, z pomocą mojego Taty, działamy dalej: izolujemy podłogę szoferki (K-FLEX 13mm), robimy konstrukcje łazienki/prysznica oraz budujemy ściankę działową oraz kupujemy toaletę przenośną. Montujemy jeszcze gniazdka 230V/12V, telewizor 12V, czujnik gazu, miejsce do montażu stolika i w takiej postaci używamy auta do sierpnia 2020r. kiedy to rusza przebudowa. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tak to wyglądało chwilę przed montażem ramy łóżka, ścianki do łazienki i TV. To jedyne zdjęcia wnętrza jakimi dysponuję, coś tam więcej można podpatrzeć na video: ![]() ![]() No dobra, po drodze jeszcze zamontowaliśmy poduszki pneumatyczne tylnego zawieszenia i zamontowaliśmy instalację gazową LPG do zasilania silnika. Z tego samego 103L zbiornika planujemy pobierać gaz do kuchenki i innych urządzeń które pojawią się u nas już niebawem. ![]() ![]() Przez chwilę plan był nawet na 125L nie mniej koniec końców wybraliśmy coś co będzie miało dalej do ziemi. Na razie to chyba najlepiej wydana kasa w mojej ocenie. Wielkich oszczędności to nie daje, to nie LPG w benzynie , a jedynie dotrysk, ale te 5-6zł/100km realnych oszczędności jest i to mnie cieszy w perspektywie kilku lat oczywiście. Spalanie ON spadło z 11 do 8L/100km, dotrysk gazu w okolicach 3.5 L/100km, realny zasięg zwiększył się o blisko 1.000km (zakładając spokojną jazdę zwykłymi drogami). Test na ekspresówce z prędkościami 100-110km/h. Dystans 700km. Farba na ramę (okrętowa + podkład) już kupiona, czekam lepszej pogody: ![]() To kolejna rzecz która mnie cieszy - nie musiałem nic z poprawek lakierniczych robić, no prawie, ale o tym wyjdzie w kolejnych odcinkach "z budowy". Tak wyglądał nasz bagażnik: ![]() W tle widać zbiornik ON do ogrzewania postojowego, nigdy nie był problemem, natomiast opary benzyny w upalne dni... sam miód ![]() No i nasza ostatnia podróż, Afrykańska Odyseja ![]() Busem zrobiliśmy wtedy ponad 15tysięcy km, dlatego w tak długą podróż zabraliśmy drugą lodówkę (38Litrów) i drugie koło zapasowe. ![]() ![]() ![]() Maroko i trochę dalej: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Podsumowanie kosztów wrzucę za kilka dni, musze je poprawić.
__________________
https://www.facebook.com/PrzezSwiat.eu |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
IV Nasze Wyprawy Motocyklowe | Głazio | Imprezy forum AT i zloty ogólne | 36 | 04.03.2014 23:17 |
III Nasze Wyprawy Motocyklowe | Głazio | Imprezy forum AT i zloty ogólne | 17 | 24.02.2013 23:54 |