Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Podróże. Całkiem małe, średnie i duże. > Relacje z podróży > Trochę dalej

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Prev Poprzedni post   Następny post Next
Stary 24.04.2021, 00:30   #11
nabrU
Gość


Posty: n/a
Online: 0
Domyślnie

35 dni do wyjazdu

Najciekawszy aspekt planowania tego wyjazdu to oczywiście wytyczenie trasy. I nie byłoby to zapewne nic nadzwyczajnego w wypadku normalnego samochodu spalinowego. Ale przy EV to zawsze jest zagadka: jak, gdzie, ile razy i za ile? No i czy w ogóle dojadę

Do zadania powyższego zaprzągłem opisywaną tu już aplikację 'A Better Routeplanner'. Mam wrażenie, że apka spisała się nadzwyczaj dobrze i pokazuje pewne podejście do ładowania EV, które już w głównym wątku EV opisywałem. No ale o tym potem.

Przejdźmy do trasy: 627 mil (1009km) z Southampton do Elgol mamy pokonać podobno w ok 13h 25 min. W tym jazda 11h 17 min plus 5 ładowań po drodze trwających w sumie 2h 8 min. Wszystko to zakładając jazdę z legalnymi prędkościami czyli max 70 mph (113 km/h) na autostradach.



Pierwsze ładowanie wypada po ok. 2 godzinach jazdy w Birmingham. 15-minutowe ładowanie na stacji paliw ESSO na ładowarce 175kW ma nas podładować od 24% do 60%. Cena 26p/kWh co przy tej ilości ładowania powinno nas kosztować 4,80 funta.

Potem następne 1h 27min. min jazdy i za Liverpool-em i Manchesterem mamy sporą stację BP obok autostrady M6 z 8 ładowarkami 150kW. 27 minut postoju aby podładować się z 10% do 71%. Cena tej ładowarki już mniej przyjemna bo 39p/kWh czyli ładowanie powinno nas kosztować ok. 13,80 funta.



Następne 1,5 godziny jazdy i zaraz za szkocko-angielską granicą mamy stację Gretna Green gdzie czekają na nas 4 ultraszybkie ładowarki Ionity 350kW. Jest tam też kilka superchargerów Tesli i 2 starsze ładowarki Ecotricity. Słowem stacja raj dla EV. Tu stoimy ok pól godziny i ładujemy się od 10 do 80%. I choć ABRP pokazuje koszt 27 funtów (Ionity są najdroższymi ale i najszybszymi ładowarkami w UK) to karta do ładowania od Volkswagena o nazwie WeCharge pozwoli mi obniżyć ten koszt do ok. 18 funtów.



Po kolejnych 2 godzinach jazdy stajemy zaraz za Glasgow na parkingu centrum handlowego Clyde gdzie mamy dwie ładowarki 50kW firmy Osprey. Cena średnia bo 36p/kWh co przy półgodzinnym ładowaniu od 31 do 80% będzie kosztowało ok. 10,50 funta



Po tym postoju wreszcie wjeżdżamy do tej piękniejszej części Szkocji z górami i jeziorami aby po kolejnych 2 godzinach jazdy zatrzymać się na parkingu miejskim w miejscowości Fort William gdzie mamy się podładować na darmowej (dzięki dotacjom szkockiego rządu) 50kW ładowarce. ABRP sugeruje tylko 20-minutowe ładowanie od 36 do 56%, ale mam wrażenie że postoimy tam dłużej aby się więcej podładować. W przeciwnym wypadku słuchając ABRP dojedziemy do Elgol z 10% baterii, a na Skye już takiego raju z ładowarkami nie ma więc lepiej mieć trochę elektronów w zapasie. No i w końcu to darmowy prąd więc nie ma co żałować. Koszt 0 funtów

Takim to sposobem podobno dojeżdżamy na miejsce zamykając się w kosztach energii w kwocie ok. 47 funtów. Biorąc pod uwagę spalanie średnie ok. 6,5litra/100km i cenę ropy w UK ok. 1,30 funta za litr byłby to koszt ok. 84 funtów, gdybym tą samą trasę pokonał Tiguanem.

Ostatnio edytowane przez nabrU : 24.04.2021 o 08:02
  Odpowiedź z Cytowaniem
 

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wł.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Przegląd 1000km Mesjasz NAT - Warsztat 40 05.02.2019 10:28


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.