Wklejam artykuł o spadku mocy silnika :
"Zdaniem eksperta
Nagły spadek mocy auta – co może go spowodować?
Silnik nagle stracił moc? Przyczyny utraty mocy mogą mieć różne oblicze. Wyjaśniamy, jakie awarie najczęściej objawiają się spadkiem mocy auta oraz jak je rozpoznać.
Nagły spadek mocy auta – co może go spowodować?
Spis treści:
- Zużyte elementy układu zapłonowego
- Układ paliwowy i pompa paliwa
-Zatkany filtr powietrza
-Brak kompresji w cylindrach
-Awaria przepływomierza lub sondy lambda
-Nieprawidłowa praca przepustnicy
-Awaria turbosprężarki
Niewielki spadek mocy silnika jest oczywiście normalny i wynika z wyeksploatowania silnika. Mowa jednak o ubytku kilku, rzadziej kilkunastu koni mechanicznych. Taka zmiana w większości przypadków nie jest wyczuwalna przez kierowcę i wychodzi na jaw dopiero w hamowni. Jeśli jednak rozpoznasz większą, a zwłaszcza nagłą zmianę pracy silnika, najlepiej od razu znaleźć przyczynę. Co najczęściej się psuje?
Zużyte elementy układu zapłonowego
Diagnozę większości problemów z nieprawidłową pracą silnika warto rozpocząć od sprawdzenia świec zapłonowych. Ich stan powie wiele o skuteczności spalania mieszanki, jej składzie, a także kondycji silnika. W momencie, gdy świece przestają wytwarzać mocne iskry, osiągi i kultura pracy silnika od razu się pogarszają. Podobny ubytek mocy mogą zapewnić zużyte moduły, aparaty i cewki zapłonowe. Przebicia na przewodach zapłonowych objawią się przerywaniem silnika, szarpaniem oraz utratą mocy na niskich obrotach.
Układ paliwowy i pompa paliwa
Nagły spadek mocy silnika może wskazywać również na usterkę układu paliwowego. Taka awaria może zaskoczyć dosłownie w ciągu chwili. Paliwo wtryskiwane jest do silnika pod wysokim ciśnieniem, dlatego awaria pompy paliwa od razu odbije się na pracy jednostki napędowej. Zbyt niskie ciśnienie może być także efektem zatkania filtra paliwa. Należy go wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, co 60-120 tys. km. Następstwem brudnego filtra paliwa bywa zatkanie układu wtryskowego. Jeśli dojdzie do uszkodzenia wtrysków, koszty naprawy sięgną kilku tysięcy złotych. Czystość i jakość tankowanego paliwa ma duży wpływ na prawidłowe rozwijanie mocy silnika.
Aby utrzymać układ paliwowy w czystości, tankuj wyłącznie na zaufanych stacjach paliw, wyposażonych w zadbaną infrastrukturę. Staraj się także unikać częstej jazdy na rezerwie. Może wówczas dojść do zassania drobin brudu przez pompę paliwa.
Zatkany filtr powietrza
Zanieczyszczony filtr powietrza to jedna z najczęstszych przyczyn utraty mocy silnika. Swobodny przepływ powietrza jest niezbędny, by dostarczyć do silnika odpowiednią dawkę mieszanki paliwowo-powietrznej. A warto wiedzieć, że do spalenia 1 litra benzyny potrzeba aż 11 kg powietrza, czyli… 9500 litrów. Do zatkania filtra powietrza wcale nie musi dojść stopniowo. Wystarczy częste poruszanie się po drogach szutrowych lub dłuższy pobyt w mocno zakurzonym miejscu, a włóknina filtra zatka się zanieczyszczeniami. Standardowo filtr powietrza powinien wystarczyć na ok. 20-30 tys. km. Więcej o wymianie filtrów w samochodzie przeczytasz tu.
Brak kompresji w cylindrach
Ze znacznie większymi wydatkami wiąże się brak kompresji w cylindrze. To zazwyczaj poważna usterka, objawiająca się nie tylko spadkiem mocy, ale i niekulturalną pracą silnika, a także podwyższoną konsumpcją oleju. Pogorszona kompresja świadczy o nieszczelnych (np. podpartych lub niewyregulowanych) zaworach silnika lub uszkodzonych pierścieniach tłokowych. Aby stwierdzić, czy winowajcą jest góra lub dół silnika, wykonuje się tzw. próbę olejową. W sporadycznych przypadkach spadek mocy silnika jest efektem zapieczenia pierścieni tłokowych. Aby je poluzować, należy wymienić olej silnikowy na świeży oraz zastosować płukankę silnika (przeczytaj także, czy płukanki są bezpieczne), i jakie wybierać preparaty.
Awaria przepływomierza lub sondy lambda
Przepływomierz oraz sonda lambda to czujniki odpowiedzialne za wytworzenie prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej. Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach (za katalizatorem), natomiast przepływomierz – ilość powietrza zasysanego do silnika. Awarie obu czujników mogą doprowadzić do pracy na zbyt bogatej lub ubogiej mieszance. Efektem jest zwiększone spalanie paliwa, spadek mocy silnika i niska kultura pracy. W wielu przypadkach po nieprawidłowym odczycie na desce rozdzielczej pojawi się pomarańczowa kontrolka „check engine”. Aby odczytać i skasować błąd zapisany w komputerze, użyj interfejsu diagnostycznego. Uniwersalny interfejs podłączysz do gniazda OBDII, znajdującego się w większości nowoczesnych samochodów wyprodukowanych po 2001 roku.
Nieprawidłowa praca przepustnicy
Nawet w pełni sprawny silnik nie będzie reagował prawidłowo, jeśli uszkodzony jest czujnik położenia przepustnicy (TPS). Zamontowany w układzie dolotowym potencjometr odpowiada za dobór odpowiedniej ilości paliwa do danego otwarcia przepustnicy. W momencie, gdy nie działa prawidłowo, mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt uboga lub bogata. Awarii czujnika położenia przepustnicy towarzyszy czasem opóźniona reakcja na wciśnięcie gazu lub skokowy rozwój mocy silnika. Podobne objawy może dawać uszkodzony zawór EGR oraz brudny przepływomierz.
|