Africa Twin Forum - POLAND

Africa Twin Forum - POLAND (http://africatwin.com.pl/index.php)
-   Honda - inna niż AT & NAT (http://africatwin.com.pl/forumdisplay.php?f=185)
-   -   Transalp 600/650 - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami (http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=38813)

mariusz1984_katowice 29.12.2020 14:06

Transalp 600/650 - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami
 
Temat dotyczy Transalpa - ale na pewno ktoś będzie w stanie pomóc, bo silnik bardzo podobny :),

Kupiłem (od "złodziejaszka") używany silnik 650 i zamontowałem go do TA 600, ... przejechalem 500km

Po wymianie rozrządu klin napinacza na tylnim cylindrze jest wyżej o 2 mm od klina napinacza na przednim cylindrze - co więcej było tak też przy starych lańcuszkach, tyle że myślałem że po prostu jeden z nich jest zużyty,

Przy tylnim i przednim cylindrze jest coś "naklajstrowane" uszczelniaczem w okolicy uszczelki głowicy ... nie pozostaje mi chyba nic innego jak wyciągnąć silnik i ściągnąć głowicę,

PYTANIE: jaka powinno być wychylenie klinu po wymianie rozrządu - jak jest prawidłowo (zdjęcia poniżej) ... muszę się dowiedzieć czy problem leży w przedniej czy tylniej głowicy.

Link do zdjęć:
https://drive.google.com/folderview?...QJCYCHSX_9Dgnn

Link do tematów na forum TA:
http://forum.transalpclub.pl/viewtop...?f=102&t=27475
http://forum.transalpclub.pl/viewtop...?f=102&t=27462

Jeżeli ktoś będzie w stanie podpowiedzieć - to będę niezmiernie wdzięczny,

Pozdr.
Mariusz

mariusz1984_katowice 31.12.2020 16:56

Przypomnę się - może ktoś jednak będzie kojarzył jaka powinna być wysokość klina po wymianie rozrządu ? :)

KORNIK 31.12.2020 18:02

Raczej nikt Ci nie odpowie dokładnie na to pytanie, może to zależeć od wielu czynników: zużycia kół zębatych, ślizgów łańcucha, mocnego planowania głowicy, czy nawet grubości użytych uszczelek.

szynszyll 31.12.2020 18:09

Przod jest za wysoko. Stawiam na zuzyty slizg + planowanie glowicy bo widac ze byla zrzucana. Ustaw na FT i zobaczysz ze kolo zebate walka nie bedzie poziomo. Potem porownaj z RT na tyle. Tam 'timing' powinien byc OK

mariusz1984_katowice 31.12.2020 18:43

Szynszyll,

A powiedz mi - nówiąc że "przód jest za wysoko" masz na myśli to zdjęcie gdzie oba kliny się pokrywają czy to zdjęcie gdzie mały klin wystaje poza szeroki klin ?

Tam gdzie wystaje - to tylni garnek
Z przodu są prawie równe,

Z tyłu łańcuszech wchodzi już z lekkim oporem na wałek - trzeba "dopchnąć" napinacz albo pochylić wałek przy zakładaniu łańcuszka.


Jest szansa że to kwestia zużycia ślizgów / uszczelek / albo zbyt słabego dokręcenia ? - czy raczej głowica była planowana ?

Jak to sprawdzić ?

Jeżeli planowana - to czy taki stan na klinach rozrządu wyklucza jej użytkowanie ?

Zanim wymieniłem łańcuszek na przednim garnku słyszałem metaliczne stuki po przejechaniu 3km ... nieregularne, co kilkanaście sekund a silnik gasł ... ostatecznie stwierdzilem że to nieszczelnosć na wydechu,

Czy może być jednak że to tłoki uderzały o cylinder ?

matjas 31.12.2020 19:02

Stuki stukom nierówne.
Jeśli ktoś kiedyś słyszał samozapłon to nigdy nie zapomni i nie pomyli.
Jeśli masz faktycznie splanowany przod to możesz mieć tego typu akcje.
Różnica byłaby zdecydowana po nalaniu 98tki. Detonacja to bardziej dzwonienie w silniku pod obciążeniem. Długi podjazd i stopniowe dodawanie gazu ujawniają to zjawisko.
Może być tez tak bez spiskowych teorii ze ktoś wymianil jeden napinacz
Lub sama plozę i masz teraz taki błąd.

M

szynszyll 31.12.2020 19:10

Mierzysz roznice pomiedzy dwoma jezykami. Rano wrzuce Ci screena z instrukcji.

mariusz1984_katowice 31.12.2020 19:44

matjas,

Wiesz co - to generalnie brzmiało jak za bardzo skręcone śruby gaźnika - przynajmniej było podobne do tego co kiedyś słyszałem jak było zbyt mało paliwa w mieszance,

Tak jakbyś uderzył metalowym młotkiem w stalową konstrukcje, szarpnięcie i ten dzwięk niesie sie po konstrukcji,

Napinacze oba wymieniłem na takie z silnika 600 ... są minimalnie różne - ale wedlug fiszek to jest ten sam napinacz. Ten komplet napinaczy w 600'tce dawał normalne wyniki.

Na napinaczach z 650 podobna różnica - tylko stare łancuszki,


Szynszyll jak masz jakiś pomysł to daj znać jutro ;) ... sam nie wiem jak to zrobić - a muszę zadecydować co z tym robić ...

Plan jest taki - i tak muszę ściągnąć główicę :/
... czego nie chciałem robić - ale jedynie tak ocenie czy silnik się do czegoś nadaje.

1) sprawdzę jaka jest powierzchnia głowicy, jak "równa" to planowane (tylko po co planować głowice ?)
2) spróbuje jakoś zmierzyć jej wymiary,
3) sprawdzę ślizgi
4) złożyć "tymczasowo" na starej uszczelce - jeżeli różńica się zniweluje to OK

szynszyll 01.01.2021 06:41

1 Załącznik(ów)
na tej fotce masz pokazane jak to mierzyc. przy nowym lancuchy szerszy element ma byc maksymalnie schowany. nie pamietam ile jest limit - cos kolo 14-17mm. na Twoich fotkach widac, ze tyl jest schowany bardziej a przod mniej. ten tyl mi sie cos nie podoba - ten szeroki jezyk jest schowany za bardzo - tak jakby zacial sie napinacz. przod wyglada OK - tak to mniej wiecej wyglada w nowych AT/TA lub tych z bardzo malym przebiegiem. sprawdz jeszcze raz dokladnie czy tyl jest prawidlowo zamontowany.

p.s. porownaj swoj tyl ze zdjeciem z serwisowki - zakladam, ze pracowali na nowym motocyklu lub w miare nowym - tam szerszy element prawie zrownuje sie z wezszym i tak to zazwyczaj wyglada po wymianie rozrzadu. o tak mniej wiecej to wyglada - gruby dochodzi do krawedzi waskiego:

https://tinyurl.com/yav8vzt5

https://tinyurl.com/y78vozrh

tu dla odmiany masz mocno wysunietego zawodnika:

https://lh3.googleusercontent.com/pr...YXea4YpQrqsR1b

p.p.s. jakiej marki dales lancuchy?

mariusz1984_katowice 01.01.2021 18:28

Szynszyli, dzięki !! ...

Twój post dał mi trochę nadziei że coś z tego będzie,

Gdyby było tak że mały klin ma być mocno wysunięty (tył) - to oznaczałoby to że przednia głowica jest zbyt nisko (zaplanowana) i przy lekkim zużyciu łańcuszka będzie poza limitem.

Przy zakładaniu łańcuszka na tył trzeba "dopchnąć" już i tak zluzowany napinacz (z zalozonym "pinem") - albo zakładać wałek pod skosem/pochylony - więc coś z tym tyłem nie pasuje

Sytuacja podobna na dwóch napinaczach (600/650) ... Więc raczej nie było błędu przy montażu.

Sprobuje ściągnąć tylnia głowice - i tak muszę zweryfikować skąd ten uszczelniacz w okolicy uszczelki,

ehhh, mam już dość tego starocia - kupę czasu to zajmie, + 250zl na uszczelki - chyba czas rozejrzeć się za innym motocyklem.

Łańcuszki są firmy Morse.

Mariusz

szynszyll 02.01.2021 07:04

1 Załącznik(ów)
tu jeszcze jedna fotka w temacie rozwiewajaca watpliwosci jak to mierzyc

mariusz1984_katowice 02.01.2021 18:20

A macie może jakiś pomysł jak sprawdzić czy głowica była planowana ?

.... Jedyne co przychodzi mi na myśl to porównać powierzchnię w obu głowicach - jeżeli jedna będzie bardziej równa bez znaków od uszczelki to znaczy że planowana,

Strasznie mnie to wkurza - wyciągnąłem wczoraj silnik i przy okazji poodzierałem niedawno malowaną ramę

szynszyll 02.01.2021 18:47

Glowica tylu jest za wysoko wiec raczej nie byla planowana tylko na uszczelce moze byc za wysoko. Ktos mogl wlozyc jakas dorabiana albo nawalil uszczelnienia.

mariusz1984_katowice 03.01.2021 03:07

Ściągnałem tylnią głowicę ....

Zgodnie "z oczekiwaniami" - uszczelka poklejona uszczelniaczem, który trzymał na tyle mocno że trudno było rozdzielić głowicę i cylinder - wkręciłem śruby w otwory montażowe napinacza i udało się rozmonotwać to badziewie,

Uszczelniacz, mokra/zaolejona uszczelka, ślady przedmuchu na cylindrze, głowica i tłok z nalotem najprawdopodobniej od oleju,

Zdjęcia:
https://drive.google.com/drive/folde...Oh?usp=sharing

Tak więc na silniku wtopiłem i to konkretnie ... polecam zastanowić się dobrze jeżeli ktoś szuka używanego silnika i chciałby go kupić od handlarza - szczególnie "Juga Tomasz, TMMoto, Winiary obok Sandomierza". Po silnik do 600'tki pojechałem 300km, - i okazało się że super igła, różnica 2 barów sprężania pomiedzy cylindrami, zużyty wałek .... 650'tke kupiłem żeby nie wrócić z niczym - nieprzemyślana decyzja,

W najbliższym czasie demontaż główicy z przodu - już się boje co tam zobaczę bo poklejona uszczelka nie wyjaśnia dlaczego jest różnica na rozrządzie, ani po co to było zrobione.

Muszę w jakiś sposób sprawdzić czy ktoś szlifował tą przednią głowicę (po jaką cholerę ?) ... jeżeli nie to wyczyszczę uszczelniacz z uszczelki, zamontuję, dokręce 15NM i sprawdzę czy różnica na rozrządzie znikła - gdyby tak było, i nie będzie luzów na panewce, to wymienię uszczelniacze zaworów (niewielki koszt) i poskładam,

Jak planowana - to chyba sprzedam trampka na części,

Szynszyll,

Trzymam cię za słowo :) ... że to tylnia głowica jest za wysoko (od nawalonego uszczelniacza) - na zdjęciach z serwisówki mały klin trochę wystaje (z 2.5 mm) ... ale liczę po cichu że masz tutaj rację - bo wiedzę na 100% masz.

Dziękuje jeszcze raz za pomoc !!

Mariusz

mariusz1984_katowice 03.01.2021 03:10

Wygłupiam się :)

Dziękuje za pomoc !!,

Mariusz

Dzieju 03.01.2021 08:04

Cytat:

Napisał szynszyll (Post 711667)
tu jeszcze jedna fotka w temacie rozwiewajaca watpliwosci jak to mierzyc

I w tym pomiarze wysunięcia szerokiego języka ponad korpus jest limit max 17mm czy jak pisałeś wcześniej między językami?
U mnie cienkie języki są poniżej korpusu.

szynszyll 03.01.2021 08:05

1 Załącznik(ów)
Ja nie wiem co goscie za tekture tam wsadzili. Przeciez na glowice do TA idzie stalowa wytloczka jak na foto a tam jest jakis papier :O chyba ze zle widze na fotkach. znam ta ekipe bo sam sie raz dalem nabrac na ich ogloszenie - wrocilem z niczym.

Zrzuc obie glowice zmierz profesjonalnie ich wysokosc i porownaj. Jak bedzie taka sama to na oryginalnych uszczelkach zloz. Pod spod miedzy karter a cylinder tez daj ori i ma byc rowno na obu. Jak masz glowice zdjete to szarpnij sie odrazu na regeneracje i uszczelniacze - koniecznie oryginalne.

mariusz1984_katowice 05.01.2021 00:56

Temat na razie muszę odłożyć na parę dni - w ramach "naprawiania" barku dostałem jakiś zastrzyk i mam go nie używać za mocno przez przeszło tydzień,

Przednia głowica wygląda podobnie ...


Udało się partyzanckim sposobem zmierzyć suwmiarką wysokość z boku przy łańcuszku (zdjęcie poniżej - czerwona kreska to poziomica, niebeskie kółko - miejsce gdzie prostopadle mierzyłem suwmiarką)

https://drive.google.com/file/d/1p1T...ew?usp=sharing

Różnica 0.1 mm (86.64 vs 86.75) - nie pamiętam niestety która głowica była niższa. Pomiar muszę powórzyć,

Pewnie trzeba byłoby zainwesować w czujnik zegarowy na statywie żeby sensownie to zmierzyć - albo wysłać do pomiaru,

Czy taka różnica może być powodem różnicy w rozrządzie ? - nie wydaje mi się, raczej stawiałbym na uszczelniacz.


Wyczyściłem starą uszczelkę z tego gluta i w wolnej chwili (po podreparowaniu barku) poskładam i lekko dokręce żeby sprawdzić czy jest różnica.

Nie wiem czy zainwestuje w oryginalną uszczelkę głowicy - zależy od różnicy w cenie,

Czy oryginalna uszczelka może mieć inną grubość niż zamiennik z Athena ?

Jeszcze jedna ważna kwestia - czy wał może mieć luz wzdłuż osi ? ... 1mm - taka moja obserwacja, bo dalej szukam z czego wynika różnica w wychyleniu klina rozrządu

I druga - czy znaki na zębatce mają w 100% pokrywać się z rantem głowicy ? ... na przednim cylindrze tak nie jest, na tylnim tak ... w 600'tce też była różnica (oba garnki),

Co do TMMoto - polecam ... uważać i unikać,

Nawet jeżeli to nie gościu pokleił (nalot na dole cylindra już był) to na pewno wiedział co jest z silnikiem, zresztą 600'tka po która przyjechałęm też była "igła" a różnica sprężania i luz na wałku,

Ciężko jest znaleźć dobre części do tych naszych wysłużónych Afrykańskich i Trampkowych pojazdów - ale z handlarzem to tym bardziej ryzyko - lepiej poszukać po znajomych, na forum ... podejmować decyzje bez ciśńienia i na gorąco.

Dlatego - tym bardziej, kto ma fundusze to chyba bardziej opłaca kupić nowy motocykl (na przykład CRF 1000/1100 lub jakikolwiek inny) - a jeżeli nie to zrobić pełny serwis silnika,

Pozdrawiam,
Mariusz

Cassini 05.01.2021 11:40

Jeżeli w nowych sprzęgłach firmowych do 4 kółek valeo a luk przy grubości okładziny jest rozrzut 1mm, gdzie wartość graniczna to 1,5mm to tak może być różnica w grubości uszczelek. Najlepiej kupić athenę i poprosić kogoś kto ma ori o zmierzenie.
Sam to montujesz wiec musisz umieć wyszukać w service manualu takie rzeczy jak wysokość graniczna głowicy lub max. plan płaszczyzny.

szynszyll 05.01.2021 12:08

uszczelka glowicy

oryginal 134pln

athena 121pln

uszczelka pod cylinder

oryginal 59pln

athena 59pln

wiec o czym my mowimy?

z uszczelniaczami zaworow juz nie jest tak wesolo:

ori 39pln sztuka

athena 16pln sztuka

ale jak pisalem radze Ci je zmienic bo ten olej na tloku nie jest z uszczelki tylko z zaworow/tloka

zmierz od razu parametry ukladu tlokowo/korbowego jak masz wszystko na wierzchu

Cassini 06.01.2021 19:17

Szynszyllu jak ma działać ten kompensator - w miarę rozciągania się łańcucha ten szeroki język się wysuwa a cienki jest ciągnięty w dół przez sprężynę naciągową ?
Czy oba elementy są ruchome i klinują się na klinie czy tylko 1 klin jest suwliwy ?

PS. Na zdjęciach nowego napinacza widać że cienki język jest max. wysunięty ok 20mm i zblokowany drutem.
Czyli po montażu nowego napinacza i łańcucha cienki język schowa się kilka mm i będzie wypychał ten gruby ?

Widać to na fotografii https://i.imgur.com/Z7bh90B.png
Sprężyna ciągnie poprzez dźwignie za cienki klin i w wraz z wyciąganie się łańcucha klin gruby mając wolną przestrzeń ma możliwość uniesienia się do góry. Czyli wystawanie klina cienkiego jest sytuacją poprawną w przypadku założyciela tematu.

szynszyll 06.01.2021 20:01

Dokladnie. Im grubszy sie wysuwa tym bardziej waski sie chowa w blache.

Cassini 06.01.2021 20:08

To jak montujemy nowe łańcuchy i stare napinacze to musimy ten język cienki maksymalnie wypchnąć do góry, wcisnąć gruby i zblokować drutem ?

Artek 06.01.2021 20:16

Cytat:

Napisał Cassini (Post 712218)
To jak montujemy nowe łańcuchy i stare napinacze to musimy ten język cienki maksymalnie wypchnąć do góry, wcisnąć gruby i zblokować drutem ?



Bardzo ładnie pokazane ok. 8:20 min.

szynszyll 07.01.2021 06:01

ja tez uzywam gwozdzika :)

Cassini 07.01.2021 14:22

Czy założenie nowej uszczelki głowicy na ten niedoczyszczony lakier nie spowoduje jej szybkiego przepuszczania ? Chodzi i ten cycek z filmiku.

szynszyll 07.01.2021 14:53

Cytat:

Napisał Cassini (Post 712326)
Czy założenie nowej uszczelki głowicy na ten niedoczyszczony lakier nie spowoduje jej szybkiego przepuszczania ? Chodzi i ten cycek z filmiku.

niebardzo wiem o czym piszesz. powierzchnie powinny byc czyste i rowne

mariusz1984_katowice 08.01.2021 03:04

Na razie zmierzyłem tylni cylinder ...

Cylinder OK - trzeba go będzie przehonować - nie ma rys, ale gładź jest już "gładka" w niektórych miejscach

Pierścienie natomiast do wymiany - 0.6mm szczeliny na 2 pierścieniu (0.7 to limit) - przy kompresji trochę mniej niż 12 bar (silnik 650). Na górnym pierścieniu nie ma już nawet znacznika "R"

Nie znam się - może tam olej dawal w miarę sensowną kompresję - ale może takie powinny być wyniki przy takim zużyciu pierścieni.

Ciężko będzie znaleźć "graniczne" / "oryginalne" wartości wysokości głowicy - nie ma tego nawet w serwisówce, ale spróbuję porównać oryginalną uszczelkę z athen'ą,

Na pewno uszczelki zamontowane 2 raz są po prostu "uklepane" - ale nie wiem czy to jest powodem tego że głowica przednia moim zdaniem jest zbyt nisko (wbrew opini Szynszylla - bo na zdjęciu w serwisówce ten maly klin jednak wystaje),

Jak nie znajdę powodu - ale będzie taka sama wysokość przy starych ale wyczyszczonych uszczelkach to chyba jednak zaryzykuje i zmontuje całość na nowych uszczelkach i uszczelniaczach.

Tak czy inaczej - muszę rozebrać też dół silnika bo koszty rosną, a jakby było coś nie tak z panewkami (nie mają luzu) to będzie podwójna wtopa,

Mariusz

Mallory 08.01.2021 09:08

4 Załącznik(ów)
Cytat:

Napisał mariusz1984_katowice (Post 712457)
...
Na pewno uszczelki zamontowane 2 raz są po prostu "uklepane" - ale nie wiem czy to jest powodem tego że głowica przednia moim zdaniem jest zbyt nisko (wbrew opini Szynszylla - bo na zdjęciu w serwisówce ten maly klin jednak wystaje),

Jak nie znajdę powodu - ale będzie taka sama wysokość przy starych ale wyczyszczonych uszczelkach to chyba jednak zaryzykuje i zmontuje całość na nowych uszczelkach i uszczelniaczach.

Tak czy inaczej - muszę rozebrać też dół silnika bo koszty rosną, a jakby było coś nie tak z panewkami (nie mają luzu) to będzie podwójna wtopa,

Mariusz

Tu masz na zdjęciach przed wymianą (nie moja at - z netu, u mnie było na 6mm, nie mogę fotki znaleźć), w trakcie i po wymianie wysunięcie napinacza (moja at).

Moja przemyślanie jest takie, że sam nie ryzykowałbym niewiedzy... postarałbym się znaleźć głowicę inną, niekoniecznie trzeba kupować (są mechanicy, handlarze) i zmierzyć porównawczo, żeby nie było "emocji" po złożeniu.

mariusz1984_katowice 10.01.2021 00:14

Marcin dzięki za zdjęcia !!,

A więc jednak chyba na nowym łańcuszku mały klin powinien być wysunięty powyżej szerokiego ?

Dalej walcze z tematem - trochę czasu to zajmuje ... - może jutro uda się poskładać, lekko dokręcić na wyczyszczonych uszczelkach i porównać czy powodem był uszczelniacz,

Czy nie wie ktoś może jaka jest średnica sworznia w TA 650 ? ... serwisówka podaje 20mm, a u mnie jest 18mm. Nie ma sensu pewnie porównywać do AT 750 - chociaż tam też powinien być 20mm.

Co gorsza - Hayness też podaje 20mm - nie wierzę że i w jednym i w drugim jest pomyłka.

W tym silniku jest coś nieźle nakombinowane ... na przykład pierścień "top" na tylnim garnku jest "prawie" dobry - szczelnia 0.35mm, a "second" ma szczelinę 0.60. "top" nie ma oznaczenia - chyba że się wytarło. Tak jakby pierścienie były z dwóch różnych kompletów.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 04:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.