Africa Twin Forum - POLAND

Africa Twin Forum - POLAND (http://africatwin.com.pl/index.php)
-   Uklad paliwowy i wydechowy (http://africatwin.com.pl/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Jak powinna pracować pompa paliwa w RD04 (http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=37141)

Bass Astral 22.04.2020 19:34

Jak powinna pracować pompa paliwa w RD04
 
Witam.
Podczas składania po lakierowaniu mojej RD04 postanowiłem ją odpalić bez zbiornika. Afryka kręciła, ale nie mogła odpalić bo zeszło paliwo a pompy podczas prób nie usłyszałem. Postanowiłem sprawdzić zasilanie i masę pompy paliwa próbnikiem napięcia takim, którym można się wkuwać w przewody a masę podpina się żabką.
Masę próbnika podpiąłem pod akumulator i wkułem się w plusowy przewód zasilający pompę, włączyłem zapłon i zacząłem kręcić. Na próbniku zaświeciła się kontrolka i UWAGA jak przestałem kręcić to odezwała się pompa i chodziła tak długo, aż się nie wykułem próbnikiem z przewodu plusowego. Jak się wkułem ponownie to nic aż do momentu kiedy znowu wcisnąłem start i go puściłem. Masa na pompę jest i styki w pompie wyglądają jak nowe.
Motocykl kupiłem niedawno i mało co jeździłem przed odnowieniem. Boję się zakładać zbiornik i ruszać się w drogę bo widzę, że pompa wzbudza się jedynie z moją pomocą. Baardzo proszę o informację jak powinien wyglądać prawidłowy cykl pracy pompy w moim motocyklu.

CzarnyCzarownik 22.04.2020 19:50

Zamiast próbnikiem to dotknij jej palcem. Jak jest pusta to czujesz wibracje (pracujacy tłok pod wplytem elektromagnesu). Wibracji przy pustym baku jest dość sporo, spokojnie z 5-10 na sekundę.

Jak pompa jest zalana i moto ma ssanie to masz cykniecie pompy raz na jakieś 1-2 sekundy. Wyczujesz spokojnie przy pracującym silniku.

Pompa działa tylko jak silnik sie kręci, dlatego po długim staniu musisz długo kręcić rozrusznikiem nim pompa napompuje i silnik odpali. Były modyfikacje aby robić ekstra zasilanie pompy pod przycisk, i po długim postoju zalewasz gaźniki osobnym guzikiem i potem dopiero dajesz rozrusznik.

Może Twoj miernik podaje lewy prąd do pompy? Jak to nie jest normalny voltomierz z "dużą" rezystancją, to ja bym temu próbnikowi nie ufał.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Kazmir 22.04.2020 19:56

Cytat:

Napisał Bass Astral (Post 678626)
Baardzo proszę o informację jak powinien wyglądać prawidłowy cykl pracy pompy w moim motocyklu.

Na początek jeśli możesz to zerknij:
http://150.254.222.97/wikiafri/index...lik:1maleb.jpg
Może coś z tej wiedzy ci się przyda:)

Pompa w fabrycznym rozwiązaniu sterowana jest przekaźnikiem elektronicznym wyzwalanym impulsami z cewki zapłonowej. O ile się nie mylę tymi samymi co obrotomierz. Co to oznacza w praktyce? Po włączeniu zapłonu nie ma napięcia na przewodzie idącym do pompy. Każdy obrót wału korbowego to jeden impuls i jeden ruch membrany pompy. To mało, żeby napompować dwie puste komory pływakowe do normalnego poziomu paliwa.
Efekt? Czasami padnie słaby aku, zanim nasycą się gaźniki:)

Bass Astral 22.04.2020 21:06

Panowie. Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź. W sobotę zamontuje zbiornik, zatankuje paliwo i sprawdzę tę pompe na kompletnym motocyklu.

CzarnyCzarownik 22.04.2020 21:15

Chyba nie ma opcji z tym 1 impulsem na 1 obrót wału.

Przy 1400 obrotów wychodziłyby 23 impulsy, a mój palec zliczał jeden ruch tłoczka pompy na jakieś 1.5 sekundy.

Jakby ilość paliwa była idealnie proporcjonalna do obrotów to hamując silnikiem przez dlugi czas byś przelewał paliwo z gaźnika i zostawiał za sobą ślad :D

Pompa sama się steruje w jakiś magiczny sposób (nie wiem na 100% jak).

Wydaje mi się, że elektromagnes tylko naciąga tłok, a powrót tłoka jest realizowany jakąś bardzo słabą sprężynką. Gdy oba gaźniki są pełne to tłok pompy sie zatrzymuje. Dopiero po ubytku benzyny i otwarciu zaworka igiełkowego jest dalej wtłaczana benzyna do środka gaźnika.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

redrobo 22.04.2020 21:17

Masz tutaj w na 13'45'' rozkminione dokladnie. :)

Kazmir 22.04.2020 22:00

Cytat:

Przy 1400 obrotów wychodziłyby 23 impulsy, a mój palec zliczał jeden ruch tłoczka pompy na jakieś 1.5 sekundy.

Jakby ilość paliwa była idealnie proporcjonalna do obrotów to hamując silnikiem przez dlugi czas byś przelewał paliwo z gaźnika i zostawiał za sobą ślad

Pompa sama się steruje w jakiś magiczny sposób (nie wiem na 100% jak).
Pompa, jak nabije paliwa to przepona staje. Przepona jest połączona trzpieniem ze stykami i dopóki nie zmaleje ciśnienie między pompą, a zaworkami iglicowymi pompa nie pracuje mimo podawania impulsów z przekaźnika.
To samo zresztą dotyczy pomp paliowych napędzanych mechanicznie przez krzywkę wałka rozrządu. Jak jest ciśnienie dźwignia lekko "muska" krzywkę.

Cytat:

Masz tutaj w na 13'45'' rozkminione dokladnie.
Wspaniały przykład dlaczego są potem kłopoty z instalacją w AT:haha2:

CzarnyCzarownik 22.04.2020 23:18

Dzięki za wyjaśnienie. Jednak co do pracy pompy to Kazmir mnie bardziej przekonał niz Redrobo :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

sluza 22.04.2020 23:49

Cytat:

Napisał CzarnyCzarownik (Post 678677)
Dzięki za wyjaśnienie. Jednak co do pracy pompy to Kazmir mnie bardziej przekonał niz Redrobo :D

Może dlatego, że zabrakło informacji, że mam pompę FACET :)

klanol 24.04.2020 22:39

Pompa wyłącza się automatycznie po napompowaniu paliwa. Zasilanie podaję przekaźnik uruchamiany impulsem podczas kręcenia silnikiem. Ja zrobiłem wlacznik manualny i pompa pompuje po przekreceniu kluczyka. Super patent. Po zimie odpalila od razu. Przy ok. 3 tys obrotów silnika pompa pyka co okolo sekundę. Ważne! Praca pompy bez paliwa powoduje słynne wypalenie styków.

Dzieju 27.04.2020 07:40

Cytat:

Napisał klanol (Post 679066)
Praca pompy bez paliwa powoduje słynne wypalenie styków.

Skoro tak twierdzisz to wytłumacz czym się różni praca styków pod względem elektrycznym w przypadku gdy paliwo w pompie jest lub go nie ma.
Twój patent pracy pompy na stałe po kluczyku spowoduje że nawet po np wypadku i zagaśnięciu silnika pompa nadal pompuje paliwo np na rozgrzane kolektory. Lubisz wybuchy ?
No chyba że ten włącznik/przycisk tylko przed rozruchem celem napompowania komór pływakowych , taki mam i ja od baaardzo dawna.

CzarnyCzarownik 27.04.2020 14:10

Może po prostu chodzi o to, że jak styk eleltryczny ma żywotność 100 000 cykli to da rade przejechać 60kkm. A jak czesto mamy rezerwę to przez ten "krótki" czas napstryka nam 500 cyknieć nim się zorientujemy o braku paliwa. No i zywotność pompy spada, bo się styki wypalają :)

Prawda, ze pompa działa tylko jak silnik się kręci. Jak się moto przewróci to pompa powinna przestać działać ze względów bezpieczeństwa.

Ale z tym wylewaniem się paliwa na wydech to bym nie panikował. Przelew z gaźnika idzie pod motocykl, a nie na wydech.

Raz dziewczynie wylała się beznyna na ramę i przy stawianiu motocykla wylała się na silnik i wydech. Buchła para, waliło benzyną ale na szczęście nic się nie stało. Lekcja na przyszłość to przed jazdą w ofrołdzie dokupić zaworek zwrotny na korek wlewu paliwa, bo w acerbisie nie ma zaworka zwrotnego w korku.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Dzieju 29.04.2020 09:48

Ja to wiem że to ilość cykli ma znaczenie :)
Fakt, leci pod motocykl póki stoi na kołach , jak leży to bywa różnie a czasem silnik nie zgaśnie i nigdy nie wiadomo kiedy będzie ten raz , ostatni raz.

Mam przycisk wzbudzania pompy , do pełnego napompowania idzie z 10 styknięć a czasem tylko 4-5 jak nie całkiem pusto , wtedy pali z pół obrotu .
Można też zwyczajnie ,zużywać rozrusznik , obciążać akumulator , trzeć panewki bo na wolnych to ciśnienia oleju brak itp. zanim w końcu zapali.
No co kto lubi.

jamarjan 29.04.2020 12:24

Dzieju, opiszesz jak masz zrealizowany ten przycisk pompy?
Miałem kiedyś nóż na gardle jak po serii 6 gleb kręciłem rozrusznikiem do napompowania i aku był już tuż tuż przed padem.
Oczywiście babcia odpaliła i wyjechała ale idea się narodziła.
A że kroronawirus to można dłubnąć.

Dzieju 30.04.2020 07:51

Oj to było tak dawno..... przycisk mam obok puszki kontrolek a prądu sterującego poszukałem w przekaźniku pod zegarami.
Żeby szczegółowo to musiałbym zegary odsuwać i popatrzeć pod który przewód się podpiąłem.

klanol 01.05.2020 19:22

Cytat:

Napisał Dzieju (Post 679394)
Skoro tak twierdzisz to wytłumacz czym się różni praca styków pod względem elektrycznym w przypadku gdy paliwo w pompie jest lub go nie ma.
Twój patent pracy pompy na stałe po kluczyku spowoduje że nawet po np wypadku i zagaśnięciu silnika pompa nadal pompuje paliwo np na rozgrzane kolektory. Lubisz wybuchy ?
No chyba że ten włącznik/przycisk tylko przed rozruchem celem napompowania komór pływakowych , taki mam i ja od baaardzo dawna.

Po podłączeniu pompy na sucho pracuje ona ciągle a nie co sekundę. Osobiście naprawiałem pompę zniszczoną w ten sposób. Stopiły się w niej plastikowe podkładki pod sprężynką od włącznika. Styki też się wypalają ale to dłuższy proces.

klanol 01.05.2020 19:24

A przycisk ino na rozruch. Podłączony normalnie pod przewód zasilania pompy. Amen.

kdf 01.05.2020 20:34

Cytat:

Napisał klanol (Post 679066)
Ważne! Praca pompy bez paliwa powoduje słynne wypalenie styków.

Po mojemu to właśnie praca z paliwem jest gorsza ponieważ membrana w trakcie pompowania cieczy spowalnia ruch styków i stąd większe iskrzenie. Bez paliwa styki zwierają się błyskawicznie.

Tezla 28.05.2020 23:14

Cytat:

Napisał kdf (Post 680148)
Po mojemu to właśnie praca z paliwem jest gorsza ponieważ membrana w trakcie pompowania cieczy spowalnia ruch styków i stąd większe iskrzenie. Bez paliwa styki zwierają się błyskawicznie.

Mechanizm syków zawiera sprężynkę która powoduje że przeskakują między stanami z taką samą prędkością niezależnie o częstotliwości pracy membrany.

Membrana pompy nabija ciśnienie na zasilaniu gaźników i dopóki ono nie spadnie nie dobija znowu sama się reguluje w sposób mechaniczny.

Swoje dwie pompy w Hondach uzupełniłem kiedyś takimi modułami za 10zł, po przekręceniu kluczyka przez 10 sekund jeśli jest potrzeba napełniają gaźniki i w końcu działa to jak powinno fabrycznie.
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/0776e27c6b8d.jpg

kdf 29.05.2020 06:11

Fajne to, i jakie mądre. Jakiś wyłącznik czasowy na 12V ?

Zainspirowałeś mnie. Już kupiłem. W wolnej chwili zamontuję przekaźnik do odciążenia styków pompy i czasówkę by nie piłować maszyny jak zabraknie paliwa.

Tezla 30.05.2020 20:16

Cytat:

Napisał kdf (Post 683669)
W wolnej chwili zamontuję przekaźnik do odciążenia styków pompy

Fabryczne styki pompy są większe i wytrzymają więcej od styków przekaźnika, to miałoby sens gdyby styki nie były do kupienia a tymczasem są i starczają na bardzo długo.

Z pompy wyprowadziłem jeszcze kabelek wpięty za stykiem przez złącze 3 pinowe i doprowadziłem do przełącznika którym wybieram czy kontrolka żółtej rezerwy ma pokazywać rezerwę czy rytm pracy pompy (pokazuje chwilowe zużycie paliwa :D ) i poza tą czasówką i nowymi stykami to wszystkie modyfikacje, stare dobre jeszcze oryginalne styki w zapas i w drogę :at:

kdf 30.05.2020 22:07

Mając zapasowy przekaźnik ze sobą wymiana trwa w porywach do 1 minuty z atakiem kaszlu w międzyczasie. Wymiana styków lub choćby całej pompy dużo dłużej. Nie wspomnę o tym że zapasowa pompa zajmie dużo więcej miejsca w schowku niż przekaźnik. A i przekaźniki są różne. Myślę że bez problemu znajdziemy markowy przekaźnik o obciążeniu styków 30A co daje moc 360W czyli dużo więcej niż pobiera pompa.

Tezla 30.05.2020 22:45

Może zamiast tego przekaźnika lepiej dołożyć RC czyli kondensator i równolegle rezystor które wysterują lampkę albo piszczek po przekroczeniu ustawionej częstotliwości, wtedy fabryczne styki będzie można wymieniać rzadziej niż 60000km.

kdf 30.05.2020 22:53

Jaką rezystancję powinien mieć rezystor i pojemność kondensator?

DanielRD07a 13.07.2020 20:41

Zainstalowałem diodę pokazująca pracę pompy. Przelot autostradą, pierwsze 40km dioda mruga cyklicznie, widać jakąś logikę i zwiększenie częstotliwości wraz z odkręceniem manetki. Po kolejnych kilometrach miga z taką częstotliwością, że niemalże świeci się ciągle, nawet przy odpuszczeniu manetki do zera. Powrót, sytuacja taka sama.

Styki na pompie w bdb stanie, kilka tyś km temu założony zestaw naprawczy. Układ przerobiony, z przekaźnikiem. Jakieś pomysły? Przekaźnik wariuje?

matjas 13.07.2020 21:28

pompa tak pracuje kiedy nie dostaje paliwa - praca na sucho? większy odbiór niż napływ wachy?

Kazmir 13.07.2020 22:33

Cytat:

Napisał DanielRD07a (Post 689236)
Po kolejnych kilometrach miga z taką częstotliwością, że niemalże świeci się ciągle, nawet przy odpuszczeniu manetki do zera.

Może zaworki się zawieszają i leje się paliwo przez wężyki?
Miałem założony przekaźnik pompy i nigdy poza jednym przypadkiem jak rozpadł się przekaźnik (dosłownie na części od wypracowania) nic się nie działo. Jechałem na zlot i nagle u........i stoimy. Zakręciłem i zauważyłem, że nie błyska kontrolka. Wymiana przekaźnika 10min z odkręceniem bocznej osłony tej pod kanapą (RD-03)

DanielRD07a 14.07.2020 07:09

Przed wyjazdem zbiornik miałem zalany na full

Zaworki - paliwo powinno lać się przelewami, czyli z wężyków które wychodzą w okolicy amortyzatora?

Słaby napływ wachy - odpowietrzenie zbiornika + filtry? Filtr zarówno na kraniku jak i między zbiornikiem a pompą miałem jakiś tydzień temu na wierzchu, wyglądały dobrze, zero zabrudzeń

klanol 15.07.2020 18:03

U mnie zauważyłem, że też potrafi się zawiesić. To chyba zaworek przestaje trzymać bo pompa ma 70kkm. Kupiłem oryginał za 350 zł i mam na zapas. Nie będę się chyba bawił w płytki czy przekaźniki. Może tylko dołącze diodę do wygaszania iskry. To wystarczy na kilkadziesiąt tysięcy km.

klanol 15.07.2020 18:04

Zatkaj może odpływ paliwa i podłącz pompę na krótko. Zobaczysz czy się wyłączy. Inaczej sprawdź dopływ paliwa.

Dzieju 18.07.2020 06:27

Cytat:

Napisał klanol (Post 689431)
U mnie zauważyłem, że też potrafi się zawiesić. To chyba zaworek przestaje trzymać bo pompa ma 70kkm.

Ok 80 tyskm to standardowa wytrzymałość styków a pompy chodzą i ponad 200tys bez problemu.
Nie wiem ile masz na stykach ale te pod koniec żywota mogą się sklejać , mi kiedyś się w trasie skleiły/zwarły i rozładowały akumulator .

klanol 18.07.2020 14:30

Nie kleją się bo mam podłączny przekaźnik. Zero zużycia. Objaw jest taki, że silnik pracuje, paliwo jest, a pompa czasami chodzi ok 30 sek w pracy ciągłej. Tak jakby ciśnienia nie trzymała.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 16:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.