![]() |
Wałek zdawczy cd.
moim zdaniem poza zwiększeniem średnicy wałka (co przedłuży jego życie) problem będzie taki sam jak w starej AT bo zębatka nadal jest "pływająca" podkładka wraz z śrubą blokuje zębatkę i spełnia podobną funkcję jak zabezpieczenie w starej AT... pomimo dokręcenia śruby zębatka i tak ma luz ok 1mm !!!! gdyby chociaż dociskała zębatkę do tulejki to smar wewnątrz nigdzie by się nie podział a obecnie woda i tak go wypłukuje także jest jak jest.... szkoda pisać.
można jednak zrobić pewne usprawnienie w postaci uszczelnień, zębatka w miejscu wieloklinu ma wgłębienie i można dać np. 2x oring 30x1.5 + smar na wieloklin i mamy całkowicie uszczelniony wieloklin :) a jeździłem sobie w błogim spokoju o wieloklin ... u mnie przy 82.000k są już niewielkie zagłębienia na wałku nie wspomnę o rdzy. Zapewne ktoś napisze, że można zmodyfikować podkładkę, która dociśnie zębatkę...moim zdaniem docisk będzie i tak zbyt mały aby to było sztywne połączenie i zębatka i tak będzie się przesuwać i wycierać elementy styku wałka i tej podkładki. Dopóki nie będzie konkretnej nakrętki to będzie klops szczególnie w terenie i bez właściwego serwisu tego połączenia. poniżej macie to nowe ulepszone mocowanie zębatki .... dodam tylko, że śruba jest dokręcona. miałobyć lepiej a jest jak było... |
A może zastosować podkładkę tego typu, jest stalowa i wewnątrz ma gumę??
https://allegro.pl/oferta/uszczelka-...3-8-7348863439 Rozmiar przypadkowy ale z pewnością można dobrać odpowiednią. |
Kto smaruje ten jedzie. Wielowypusty też się smaruje tylko mało ludzi wie czym. Najbardziej uświadomieni są użytkownicy/czki BMW. Maja problemy ze swoimi "wałeczkami" od kilkudziesięciu lat i opracowali na to sposób. Nazywa się Kluber staburgas nbu 30 ptm. Smarujesz raz na sezon i z głowy.
Tak wiem, że drogie. Tak wiem, że BMW to.... (wstawić co się podoba, nie publikować!!!) Zapewniam, że najmniejsze 50 g opakowanie wystarczy na całe życie Afry. zdrowia |
Cytat:
Jest Staburags innej firmy za dużo niższą cenę. To to samo? Edit: Staburags, który znalazłem w innym opakowaniu jest tej samej firmy (Klüber) - sprzedawane w innym/mniejszym opakowaniu - koszt 9 euro za 20g. |
zapewne smarowanie praktycznie rozwiąże problem albo znacznie wydłuży okres życia ale sprawdzanie wałka przy zakupie używki należy wpisać w program wycieczki...
|
Polecam sprawdzać, mimo zapewnień sprzedawcy, wczoraj w Wawie oglądałem trampka coś około 70tyś przebiegu salon Pl, zębatka niby miała siedzieć sztywno, wizualnie super. Ściągam osłonę, zrzucam zabezpieczenie wyjechane w 90% a wałka zostało 50% ;/
|
Cytat:
|
1 Załącznik(ów)
25.500kmZałącznik 89575
|
Cytat:
|
Ale w viadrze jest tak samo zakręcona na luźno zębatka i nic się nie dzieje z wałkiem.
|
http://www.boxer-motor.com/index.php...w=flat&catid=2
Na ebay 20 g Kluber staburgas nbu 30 ptm.. - 9 euro kosztuje Wysylka pocztą |
Cytat:
Proszę uprzejmie :D |
Cytat:
|
Chyba nie kumam podobnie jak Kolega Cezary ;)
Tez mam Fekalne Bmw gdzieś w garażu :P |
Cytat:
To do kolegi Mateusza się udać trzeba, trochę się na spawaniu zna :D |
Cytat:
Cytat:
|
Cytat:
Zdrowego wałka życzę:) |
Cytat:
|
Smarować na pewno nie zaszkodzi, ale raczej nie będzie to problemem, luz bębatka wieloklin robi się po 10-15tyś przy czym cały napęd wytrzymuje 2x tyle, warto co te 10-15tyś wymieniać przednią zebatkę.
|
Zawsze mi wpajano że napęd wymienia się kompletny (obie zębatki + łańcuch). To jak to jest? Właśnie mam taki zonk że pasuje mi wymienić tylko przód z 14 na 15.
|
@ mdxmd - są dwa a nawet trzy wielowypusty w betoniarkach, które się zużywają z czasem i tam jest znacznie gorzej niż piszesz. oprócz obciążeń obwodowych wynikających z ruchu obrotowego są jeszcze przesunięcia osiowe i to zarówno na wałku wejściowym skrzyni tam gdzie siedzi tarcza sprzęgłowa jak i /zwłaszcza/ w kardanie - coś musi przecież wybierać luz, który powstaje przy ruchu wahacza góra/dół.
IMO wielowypusty w AT smarować pastą z molibdenem lub wkleić jako nowe i jebał to pies. Tam ten luz osiowy to jest potrzebny jak tirówce majtki. @Emek - można i nawet wskazane jest wymienienie zębatki zdawczej w połowie życia napędu bo przednia, jak wiadomo, zużywa się wielokrotnie szybciej. Powiększone przerwy między zębami powodują, że zmienia się tzw. moduł przekładni i wyciągają one łańcuch bo ogniwa nie mają odpowiedniego podparcia na całej długości opasania zębatki i niejako 'dostosowują' się do tego co je ciągnie. Oczywiście, jest to swoiste pudrowanie syfa bo zużywa się wszystko ale jeśli łańcuch nie jest już u kresu swojego żywota to taka wymiana nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie. Zwróćcie uwagę, że na tyle moduł wciąż jest taki jak fabryka /mniej więcej/ i to właśnie można najprościej zawsze wykorzystać do określenia jak wyjebany jest łańcuch - znana metoda na napięcie łańcucha ręką pośrodku biegu i próba odciągnięcia go od zębatki na kole - na nowym nie ma bata. Na zużytym owszem - mimo jego naprężenia pomiędzy zębatkami. Jak zawsze - jestem otwarty na nowe spojrzenie w powyższych tematach. m |
Cytat:
|
Tak sobie czytam i czytam....nowa AT od niespełna miesiąca z przebiegiem 8 tys km...ale chyba też tam zajrzę :)
Nie posiadam co prawda NBU 30 PTM KLUBERA, ale mam KLUBERA BEM 34-132. Tamto to pasta montażowa a to specjalny smar, dam na razie to co pod ręką. I tak przy okazji Wam się zapytam, bo mam DCT. Jak ,,zablokować' napęd do odkręcenia zębatki? Pierwsze co mi przychodzi do głowy to po prostu postawić ją na bocznej nóżce i spróbować odkręcić...fakt, że ciągnę wtedy cały opór przez łańcuch, koło itd... |
Spokojnie dasz rade.
|
Wskaznikiem zużycia łańcucha oprócz odejścia od zębatki
jest również sztywność na rolkach. Potrafi sie zatrzeć jesli jest brak smarowania a warunki trudne - bloto , woda , piach Nierownomierne rozciagniecie co chyba jest najbardziej zgubne dla łożyska wałka. Napiecie łańcucha sprawdzamy kilkukrotnie przetaczajac motocykl. Duża różnica to już agonia. |
Cytat:
|
dla mnie w kwestii wałka i zębatki niewiele się zmieniło, na plus jest tylko większa średnica wałka i nieco stabilniejsza zębatka bo ta podkładka bardziej ją stabilizuje niż stare zabezpieczenie. Jednak dla osób kompletnie olewających obsługę tych podzespołów będzie co było w AT tylko w dłuższym okresie czasu, zależnie od intensywności eksploatacji
Honda zostawiła sobie lukę do zbytu części za 10-15lat, a śruba z podkładką to takie zamydlanie oczu.... duża nakrętka dociskająca zębatkę i pojęcie wałka nie istnieje ale jaki to interes... |
Cytat:
|
@Ziutek - gdyby jednak motocykl chciał się przetaczać spokojnie możesz zaaplikować OD GÓRY osiowo wałeczek drewniany między zębatkę a łańcuch i wtedy na spokojnie kręcisz i nic nie odjedzie. To samo przy dokręcaniu tylko wtedy zakładasz 'blokadę' od dołu. Bitte sehr :D
EDIT - jak Emek napisał - przecież masz postojowy /! nie wziąłem tego pod uwagę :D/ ale to są mikre śruby i nie będą dowalone nie wiadomo jak. Franek, nie wiem ile w tym prawdy, ale na logikę tak jest - łańcuch nie wyciąga się nierównomiernie sam z siebie bo mu się tak podoba. W swoim żywocie nie miałem takiej historii w moich sprzętach - pomijając jakieś wady konstrukcyjne w co bardzo wątpię dzieje się tak JEDNYM PRZYPADKU - ustawienia zbyt małego zwisu przy regulacji naciągu. Wtedy po obciążeniu motocykla na łańcuch działa taka dźwignia, że dochodzi do rozciągnięcia ogniw pomiędzy zębatkami i jest pi..da. Osobiście nie wierzę absolutnie, że ma to związek z nieregularnym, nierównym smarowaniem rolek pomijając przypadki ekstremalnego zaniedbania napędu. Oczywiście co się dzieje w przypadku zbyt małego luzu z łożyskiem wałka zdawczego zmilczę. Trochę się na łańcuchach zdoktoryzowałem przy okazji ich smarowania. m |
Nie wiem czy mnie dobrze zrozumiales.
Nierownomierne smarowanie nie ma wielkiego wplywu na nierownomierne zużycie łańcucha bo smarowanie jesli bylo powoli się przejdzie przez zebatki. Dawno dawno temu przy moim pierwszym xt 600 nie moglem pojąć dlaczego raz mam dobry zwis łańcucha a za kilka dni wisi do ziemi. Po skorygowaniu luzu i za kilka dni przy nstepnej kontroli naciagniety jak baranie jaja Komputerów i netu jeszcze nie bylo ale byl duzy zbior Motocykla i Swiat motocykli Wtedy zablyslo światło To byl świat. Bez smartfonów i netu :dizzy: |
Zrozumniałem zrozumniałem...
A co do przejścia smarowania przez zębatki - można mieć nadzieję :D |
Jeździłem Transalpem 9 lat, nabyłem go używanego (2001r) na marginesie od Franza :) Wymieniałem napęd na czas lecz jedynie w całości i na nie oryginalne zębatki, Po sprzedaży osiołek dalej jeździ cały rok między innymi po posypanych solą drogach, dodam że do wałka nie zaglądałem naturalne oprócz wymieniania napędu. Uważam że jak się w terminie wymienia napęd to nie ma co się martwić o wałek zdawczy.
|
a co tam :D
napiszę mały update co do łańcucha bo po 6tys pierwsze podciągnięcie. ponoć OEM ch..wej jakości. zobaczymy jak będzie dalej. pierwszy tysiąc Hipol + pędzel, reszta z motooilerem ustawionym raczej obficie. m |
90.000km przez 75.000 2x przód fabryczna OEM a obecnie JT jak widać zaczyna się
http://africatwin.com.pl/picture.php...pictureid=2168 zero orania w terenie, poniżej luz wałek/zębatka JT po przebiegu ok 8000km !!!! dodam tylko, że było nasmarowane smarem opty molly mp3. Będziemy klieć ponownie .... |
Lepiej żeby bardziej zużywała się zębatka niż wałek. Myślę, że twardość tych elementów odpowiednio dobrali.
|
A może ktoś zrobi wideo jaki jest luz przy 10-1000km?
|
Cytat:
Zamawiam OEM i zobaczymy, poprzednio demontowana po przebiegu ok 35.000km nie miała takiego luzu a było sucho i rdza. przy okazji szukania numeru zębatki trafiłem na coś niezwykle ciekawego, nie można wymienić samego łożyska wałka zdawczego!!! gdyż jest ono zespolone z samym wałkiem... żeby było jaśniej gdy padnie łożysko musimy zaopatrzyć się w cały wałek! to po uszczelniaczu z pierścieniem kolejna niespodzianka. Wałek trochę zdrożał obecnie 1450zł http://africatwin.com.pl/picture.php...pictureid=2170 i znowu zrobiło mi się smutno :( także mamy kumulację nie dość, że niewiele się nie zmieniło z wałkiem i zębatką to dostaliśmy trudno wymienny uszczelniacz oraz wałek z łożyskiem czyli "wałek na całej linii" pozostaje wiara w jakość i nadzieja, że będzie dobrze. |
Pogoń tą skośnooką Mariusz i wracaj do GSa;)
|
Cytat:
Cytat:
Podobnie ma się sprawa z zębatkami i ich twardością. Problem łożyska wałka istnieje w każdym motocyklu z napędem łańcuchowym. O ile w małych i słabszych motorach, które przebiegów dużych nie robią problem łożyska jest śladowy, to w NAT, trzeba uważać bardzo na za mocny naciąg łańcucha, żeby łożyska nie zabić obciążaniem na długich przelotach bardzo obładowanym moto. A to, że wałek w NAT zintegrowany z łożyskiem to ciekawe, ciekawe... |
Mnie się wierzyć nie chce że zintegowany. Znaczy bieżnia łożyska odlewana, obrabiana i utwardzana razem z wałkiem? Technologiczny kosmos. Bezsęsu...
|
Również w to nie wierzę.
Wg mnie zespolenie polega na trwałym osadzeniu łożyska na wałku albo chemicznie albo termicznie albo....jedno i drugie. W firmie, w której pracuje spotkałem się nie raz z takim sposobem montażu wałek-łożysko w przekładniach przemysłowych znanych producentów oraz miałem okazję uczestniczyć przy montażu przekładni gdzie takie rozwiązania są. Jest to tak trwałe połączenie, na tyle mocne, że niestety szansa na wymianę samego łożyska jest znikoma i......wszystko sprowadza się do tego co napisał MDXMD - jeżeli wymiana to właśnie w takim komplecie.... |
ciekawe, czy Pan Hąda czyta to forum i uwzględnił ową jakość w przekontruowanym silniku w nowej AT, ponoć 60% części silnika jest nowych
|
Crf2020 Prosiłem już o fiszki Karola ale jeszcze publiczne nie były dostępne.... Zespolony miałem na myśli trwale połączone elementy łożysko nawet jakby wyrwać to jest nietypowe wygląda na to że symer właśnie lata po bieżni wewnętrznej a dokładnie jej części.
Odnośnie analogii do BMW tam od 9lat stosuje się podobne nienaprawialne rozwiązania np. Skrzynia biegów dostępne są tylko całe wałki razem z kołami zębatymi.. Honda widać zaczęła kopiować "dobre rozwiązania" i kosztowne dla użytkownika |
Zawsze można spróbować dopasować wałek do nowego łożyska. Wymagany jest do tego średnio rozgarnięty tokarz. No chyba że łożysko baaaardzo nietypowe. A ściągnąć zjechane łożysko w byle prasie da się. Po lekkim podgrzaniu palnikiem każdy klej puści.
PS Chyba jednak będę musiał kupić razem z Africą jakąś tokarkę - zawsze chciałem ją mieć w domowym warsztacie. Mam dawać 1400 zł za nowy wałek z łożyskiem, to po 140.000 km tokarka się zwróci... :D |
wałek zdawczy cd.
Cytat:
Ja osobiście znam kierownika/mechanika marki BMW co naprawia rzeczy przez BMW uznane za nienaprawialne Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk |
Swoją drogą raczej wałek bym wymienił jak bym musiał rozbierać silnik do wymiany łożyska. Wiec nic dziwnego w zespoleniu wałka z łożyskiem nie widzę.
|
dyskusja trochę na wyrost bo jak na razie jeszcze nie słychać aby komuś łożysko padło, czas pokaże co autor miał na myśli. Hunda nie może się rozstać z tym wałkiem :D
Może bardziej zorientowani napiszą na co wkleić zębatkę przy jeszcze znikomym zużyciu wałka. przeglądałem fiszki różnych moto tej marki od roku 2005 i niemal wszędzie jest takie rozwiązanie... CBR1000RR CBR600, CB900... |
Cytat:
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=16104 Tu sposób sprzed 4,5 roku: http://africatwin.com.pl/showpost.ph...&postcount=153 Tu weryfikacja sprzed 3 lat: http://africatwin.com.pl/showpost.ph...&postcount=232 sorry, że tylko moje posty (nie są jedyne i odkrywcze w temacie), ale najławiej mi je znaleźć... |
3 Załącznik(ów)
Cytat:
Wałek sprzęgłowy skrzyni biegów Polonez, Fiat i podobne... zachodnie. Łożysko jest wciskane na prasie z talerzową sprężyną i zabezpieczone pierścieniem osadczym. Taki montaż daje dobrą stabilizacje wałka. |
zastanawiam się aby dorobić 2szt. podkładki 0.5mm z teflonu skasują one luz boczny zębatki przy jednoczesnym uszczelnieniu wieloklinu ze smarem, teflon nie powinien się wytrzeć i teoretycznie powinno działać .
|
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 13:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.