![]() |
Sprężyny progresywne
Prosze o jednoznaczne wypowiedzenie się jak należy montowac takie spręzyny. Czy gęstym uzwojeniem do dołu czy do góry?
Spotkałem dwie opinie każda inna, dobrze że spręzyna ma dwa końce bo gdyby miała ze trzy to tylez pewnie byłoby wskazówek. |
Nie ma to znaczenia według mnie.
|
moim zdaniem gęstszym do góry.
|
Już są dwie opcje na trzy możliwe :haha2:
|
ehhhhhhhhhh sorry zapomniałem że mogą byc trzy możliwości na dwa końce. Cholera człowiek tyle lat sie uczy i ciagle nic nie wie na pewno.
|
Ja bym zamontował tak:
http://tarcu.com/Inne/At/AT00016.jpg |
Całkiem mozliwe- i ładne zdjęcie. Jestem umysł techniczny i próbuję wziąć to na rozum- dlaczego tak a nie odwrotnie. Otóż nie mam akurat w tym temacie pojęcia.
|
Wilbers zaleca do góry.Na zawieszeniach się znają to można im chyba zaufać.
|
na chłopski rozum... skoro spreżyny są progrsywne to oznacza że pod koniec skoku twardnieją.... więc gęste musi być na górze ponieważ sprężyna jest ściskana od dołu ....
|
w/g mnie to nie ma to znaczenia. Na wselki wypadek jedną zamontuj jedną gęstszym do góry a druga do dołu. Popełnisz tylko 50 % błędu.:zdrufko:
|
U wirtha znalazłem w instrukcji cos takiego
". Originalfedern herausziehen (dazu ggf. das Vorderrad etwas hochdrücken). Jetzt WIRTH-Federn einsetzen – wenn original nicht anders verbaut, grundsätzlich die engen Wicklungen nach oben." co w skrócie brzmi tak: "......jesli oryginalna budowa nie wskazuje inaczej, zasadniczo wąskie uzwojenia w górę." a skąd ja mam wiedziec czy oryginalna budowa nie wskazuje inaczej? |
gęstym do góry
|
Jakie to sa sprężyny- to pytanie zasadnicze. Czy to zwykłe czy progresy?
To właśnie moje po wyjęciu z lag. http://picasaweb.google.pl/petrosbik...12320482790690 Tak przy okazji dlaczego nie wyświetla sie tu obrazek? za pomocaą opcji ? img/img? http://picasaweb.google.pl/petrosbik...12320482790690http://picasaweb.google.pl/petrosbik...12320482790690 http://picasaweb.google.pl/petrosbike/TP |
seryjne
|
i to jest trzecia opcja
|
A ciekaw jestem jakbyście koledzy założyli te "seryjne" czy gęstszym do góry? Bo jednak z jednej strony mają gęściej zwoje.
|
Ja bym je rozciął w połowie, i dał te gęstsze do środka a na zewnątrz te żadsze :)
|
A ile trzeba oleju nalac? tak jak w seryjnych?
|
|
Wczoraj namieszałem to dzisiaj znowu moge, moge ?
Zaczne jak zawsze - czyli nie znam sie na AT, ale ... W samochodach progresy montuje sie szerszym/miękkim w dół - zawsze. chodzi o to zeby element resorowany /np. most w 4x4/ pracował lekko np. na tarkach, a na dobiciu zaczyna łapać twardsza czesc. Ale ... i to juz moja prywatna teoria W moto jest jeden problem, a mianowicie to ze sprężyna jest w oleju który wolimy pozostawić w fazie ciekłej a nie piany. Dlatego rozważyłbym - to juz dla paranoików - założenie miękkim do góry co by w czasie szybkiej pracy sprężyna nie była trzepaczką do oleju. Dla zwolennikków "co fabryka kazała" twardym do góry. Ale pojechałem .... PS. Czy autora zdjęcia mógłbym poprosić o kopie w wiekszej rozdzielczość, wczoraj spędziełem kilka godzin szukając takiego zdjęcia a tu taki prezent :) |
A do praktyków mam jeszcze pytanie, czy regulując poziom lustra oleju nie uzyskuje się zmiany charakterystyki tzw "sprężyny powietrznej" która zresztą jest wyłącznie progresywna? i uwaga nie ma góry i dołu :)
|
Cytat:
:haha2: |
to by miało sens, ale czy nie taniej jest dolac troche oleju a za cene sprezyn pójść z kumplami na piwo :)
|
Hmm chyba to jednak nie jest aż tak proste ...
|
szkoda ....
|
Cytat:
:D:D:D:D:D |
Ok Pany - widze, że każdy różnie leje i różnej używa oliwy.
Co Wy na to - dostałem kilka dni temu paczuszke z HYPERPRO (komlpet : sprężyny, olej 15W!, jakieś białe "mazidło" w malutkiej tubce, naklejeczki i instrukcje) gdzie stoi - OLEJ - 15W LEWEL -185mm :dizzy: NAŁ ŁAT ?? to 185 to lustro ? laga rozciagnieta bez sprezyn? a może coś zle rozszyfrowałem :D https://lh3.googleusercontent.com/-B...%99cie0659.jpg |
Wyciągasz sprężynę, chowasz lage na maxa i wlewasz tyle oleju żeby było te 185mm od krawędzi lagi (góra) do lustra. Tylko nią kilka razy podymaj, żeby się rozeszło :D
|
Ja bym dał gęstym zwojem do góry. Zawsze to mniejsza masa się dynda przy małych ugięciach.
|
tak, i mniej pieni olej :Thumbs_Up:
|
Jeszcze z żuka zaworowe dodaj to nic już nie będzie dyndało...
|
W końcu sie zebrałem i z pomocą kolegi ogarnęlismy. Troche był broblem z wymianą tylnej sprężyny,ale znalazły się ściski do sprężyn i poszło;)
Afryczka dostała komplecik sprężyns progresywnych- jazdy próbnej jako takiej nie było bo "szklanka" wieczorem była ale w kolo garazu objechane ;) Moto poszło do góry jakieś 3-4 cm. wcześniej jak siedziałem to uciskając tyłkiem pływał cały tył teraz jest sztywno. spręzyne skręcilismu tak ,że widac 4-5 zwojów gwintu nad. zobaczymy może trzeba będzie cś popuscić -ścisnąć . |
Co do montowanie progresów, to w autach była teoria, że pracują tak samo gęstym do dołu i do góry, ale przy gęstym do góry minimalnie zmniejsza się masa nieresorowalna, co ma wpływ na prowadzenie. Może w motocyklach jest tak samo?
Mam za to pytanie co do tylnej sprężyny - słyszałem teorię, że układ tylnego zawieszenia w AT (prolink?) lepiej współpracuje ze sprężyną liniową a nie progresem - prawda to? |
Takich opinii jest wiele tylko nikt niczego konkretnie mnie podpiera - sam myślę nad progresem do tyłu ale nie wiem czy zmieni to coś na plus - z przodu takie już mam - czy ktoś ma progresa na tyle i może się podzielić swoimi odczuciami?
|
Ja mam właśnie świezo zalożony komplet (przód i tył) Hyperpro, malo jeszcze moge powiedzieć bo zrobiłem raptem 50 kilometrów asfaltem -na mazurach zima szybko nie puszcza - tak to wygląda na poboczach a na szutrach jeszcze lód-
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...8463951ca1f26b Sprężyny progresywne wg producenta (Hyperpro) montujemy gęstrzymi zwojami do góry. Da sie odczuć róznice -wg mnie na asfalnie tylko na "+" moto sztywniejsze. Wcześniej przy wychodzeniu z ostrego zakrętu czułem jakby tył siadał do samej gleby a przednie koło wędrowało gdzie chce teraz ładnie twardo trzyma tor który chce obrać. jak odpuszcza lody skrobne jak to wygląda jadąc po "nierównym" terenie. |
Co to za guma z tyłu? T63?
|
Pro-link jest właśnie po to by zawias pracował progresywnie. Dokładając sprężynę progresywną zwiększamy progresję :) A czy to dobre czy złe to nie wiem.
|
Ale czy po kilkunastu latach pracy oryginalna sprężyna ma na pewno swoją charakterystykę pracy taką samą jak nowa - jestem pewny, że nie - jakieś zużycie musi występować
|
Cytat:
|
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.