![]() |
Si³owniczek o ma³ym polu pracy: 3-8cm wysiêgu; hamulec tylny?
Cze¶æ Panowie!
Jako ¿e jest tutaj wielu czynnych mechaników i majsterkowiczów, to chcia³em zapytaæ, czy kojarzycie gdzie u¿ywa siê ma³ych si³owników? By³oby super gdyby zakres pracy takiego ustrojstwa mie¶ci³ siê w zakresie 3-8 centymetrów. Zastanawiam siê, czy hamulec tylny mo¿na by by³o tak wykorzystaæ, ¿eby s³u¿y³ jako wypychacz? Zainstalowaæ w miejsce zacisku hamulcowego klamkê z pompk± i dzia³a³by jako 'si³owniczek? Zale¿y mi jedynie na wypychaniu, powrót bêdzie wymuszony si³± zewnêtrzn±. Pozdrawiam, Mateusz |
Poprawilem Ci tytu³.
Ad rem - to ma byæ p³yn czy gaz? Skok to nie wszystko - jaka to ma mieæ sile? Zasadniczo nie ma przeciwwskazañ do zastosowania pompy jak piszesz. Skok jednak raczej nie ten. Szukaj w bibus menos je¶li mo¿e byæ pneumatyka. M |
Zastanawiam siê nad zrobieniem sprzêg³a hydraulicznego. Gotowe rozwi±zania s± bardzo drogie, a sam w sobie mechanizm bardzo prosty. Na aliexpress s± gotowe zestawy za kilkana¶cie dolców, ale do 125tki mo¿e to byæ ok, do XT660 trzeba du¿o si³y, a nie ryzykowa³bym w dalekiej podró¿y awarii sprzêg³a. Wykorzysta³bym pompê hamulcow± ¿e skutera, bo s± na lew± stronê, do tego szukam niezawodnego si³owniczka. Rozwa¿am zrobienie, tzn toczenie tulejki, zrobienie z tworzywa sztucznego tloczyska (metalowe z pier¶cieniem uszczelniaj±cym z tworzywa). Do tego w³o¿enie sprê¿yny powrotnej, ¿eby wykluczyæ ewentualne przypalenie sprzêg³a, choæ ono samo w sobie wraca z du¿± si³±. Potrzebujê tylko mechanizmu pchaj±cego.
|
Moim skromnym zdaniem amatora to pompa hamulcowa nie wydoli na tak du¿y ruch popychacza. T³ok popychacza musia³by mieæ okrutnie ma³± ¶rednicê. Zobacz ile p³ynu w ml potrafi wypchn±æ pompa w jednym ruchu.
Inna rzecz taka, ¿e w dalsz± podró¿ bym takiego rozwi±zania nie za³o¿y³. |
Ok kumam o co Ci chodzi.
Nie to prze³o¿enie - pompa ma t³ok circa fi 8-10.mm a si³ownik ma ¶rednice 30-40mm. Skok popychaczy sprzêg³a to zaledwie 3-5mm. 1:1 to nie pójdzie. M |
Cytat:
Jakie¶ u¿ywki i do tego pompa z klamk±. |
Cytat:
Wiêc liczy siê stosunek ¶rednicy (a raczej pola powierzchni) t³oczka si³ownika do t³oczka pompy. Musz± one byæ znacz±co ró¿ne, bo inaczej nie bêdzie odpowiedniego prze³o¿enia hydraulicznego. Jak bêd± takie same to stosunek jest 1:1, czyli bez zmiany prze³o¿enia. Aktualnie linka te¿ nie zmienia prze³o¿enia. Prze³o¿enie mechaniczne masz na klamce i d¼wigni sprzêg³a w pokrywie. Zak³adam, ¿e to by³oby niezmienne. Co do wykorzystania pompy hamulcowej (no¿nej) to zwracam uwagê, ¿e je¶li odwrócimy jej dzia³anie jako si³ownika, czyli zasilimy pompk±, to bêdzie ona pracowaæ na wypychanie. W tym przypadku przyda³by siê raczej si³ownik, który ci±gnie. Co do typowych rozwi±zañ w FJ1100 mam pompkê 5/8" (<16 mm) pracuj±c± na si³ownik o ¶rednicy ok. >30 mm. Czyli wzmocnienie hydraulicne >3,5. Jednak tu pompa dzia³a bezpo¶rednio na sprzêg³o - bez prze³o¿enia mechanicznego. Nie ma d¼wigni jak w rozwi±zaniach z link±. Typowe, gotowe systemy: https://www.motoracingshop.com/en/hy...pertenere.html Podobno bez rewelacji. Nie ma zbyt wielkiej ró¿nicy wzglêdem linki. https://www.magura.com/en/components...ilpage/?p=1853 Nie s³ysza³em opinii na temat tego zestawu. |
Dziêkujê za odpowiedzi :)
Tak jak wspomnia³em, gotowe rozwi±zania maja du¿± cenê. Lubiê majsterkowaæ, st±d chêæ zrobienia czego¶ samemu. Mo¿e pokuszê siê o g³êbsze przemy¶lenie, sprawdzê wydatki pomp itp i ew. zrobienie jakiego¶ si³owniczka. Tomekt- z tego co widzê na zdjêciu, taki si³ownik montuje siê wewn±trz krateru, pod pokryw±, a to ju¿ spory nak³ad pracy, znalezienie miejsca, szczelne wyprowadzenie przewodów itd, nie wchodzi w grê. Ja chcia³em zast±piæ linkê przewodem hydraulicznym z s³owniczkiem na koñcu, który wysprzegla³by korzystaj±c z oryginalnego wysprzêglika- podmiana tylko linki na prosty mechanizm. |
Du¿o tego jest u przyjaciela z chin :)
sam si³ownik zestaw Generalnie szukaj "hydraulic clutch motorcycle" na aliexpres :) Ceny s± takie, ¿e sam raczej taniej nie zrobisz, ani nic sam w tej cenie nie wyrze¼nisz :) -------- Sorry, nie zauwa¿y³em - chyba jednak znasz rozwi±zania z chin :D Chyba najlepiej kupiæ takie, poje¼dziæ ko³o komina i sprawdziæ jak to dzia³a. My¶lê, ¿e sprzêg³o czy to w 125 czy w 660 jest podobne, a bardziej ni¿ si³± dociskow± ró¿ni siê liczb± warstw co przeklada siê na wiêkszy moment i moc któr± mo¿e przenosiæ sprzêg³o bez u¶lizgu. |
Choæ hydrauliczny napêd jest bardzo pewny, to mimo wszystko radzi³bym zbudowaæ zestaw na elementach typowych znanych marek motocyklowych. Nie ma chyba wiêkszego wk... jak pojedzie siê daleko, a tu tania chiñska gumka pocieknie.
Kibicujê. Sam o tym my¶lê jak poprawiæ pracê klamki sprzêg³a i zrobiæ to skutecznie, fachowo i niedrogo. |
Czyli chodzi o co¶ takiego
Wys³ane z mojego MotoG3 przy u¿yciu Tapatalka |
Jak projekt?
|
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 07:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.