Africa Twin Forum - POLAND

Africa Twin Forum - POLAND (http://africatwin.com.pl/index.php)
-   Rama, zawieszenia, napęd (http://africatwin.com.pl/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Zawieszenie, czyli dylematy czarnucha... (http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=2827)

Mat 17.03.2009 10:54

Zawieszenie, czyli dylematy czarnucha...
 
Jak sporo z Was już wie, muszę coś zrobić z tylnym zawieszeniem.
Najpierw padło na napinacz: jadę sam - odpuszczam, z pasażerem - napinam.

Ale pojawily się watpliwości i sugestie, żeby zacząć od wymiany sprężyny. Można zamówić sprężynę Wilbersa o konkretnej twardości (podając masę kierowcy i info czy często jeździ z pasażerem czy raczej solo).
No i kolejny dylemat: progres czy liniowa :confused:
Wygląda na to, że progres powinien się sprawdzić lepiej, ale.... Właśnie. Co, kiedy przegnę z załadunkiem i progres zamieni mi się w supertwardziela :Sarcastic:

A może kombinacja nowej sprężyny i napinacza - tylko lepiej progres czy liniowa. Już nie mogę - słyszałem gdzieś, że myślenie nie boli :mur:

Napiszcie jakie macie doświadczenia i przemyślenia w tym temacie. Wszelkie sugestie mile widziane :)

rambo 17.03.2009 11:01

Witaj Mat. Moją opinie znasz. Progresy są OK, ale w teren już mniej OK.

Zmień sprężyne na twardszą tylna i zapomnij.

Hubert, ile uzwojeń ma twój wilbers i jakiej srednicy jest drut w tym wilbersie..? :) seria ma 9 uzwojeń.

Mat 17.03.2009 11:26

Cytat:

Napisał rambo (Post 49482)
Witaj Mat. Moją opinie znasz. Progresy są OK, ale w teren już mniej OK.

Znam. To TY spowodowałeś, że moja wspaniała wydumana koncepcja legła w gruzach :mur:

Poncki 17.03.2009 12:32

To ja mam takie pytanie:

Jak powiniennem ustawić sprężynę jeśli mam 90 kg i 183 wzrostu.
Wiem, że to bardzo względna sprawa ale może ktoś ma podobne parametry.
Sprężyna jest oryginał w dobrym stanie.
W tej chwili mam za twardo i chyba troszkę za wysoko.

rambo 17.03.2009 13:08

Zbiornik z gazem, i tam pokrętło. Kręcić tą regulacją hard soft w prawo do końca.
Potem w lewo lekko by pokryły sie punkty na srubce i na obudowie.

Jak to nie da, to motek srubokręt i roskontrować kontry na amorze i dolną zrobić ze dwa obroty w lewo.

Poncki 17.03.2009 17:29

Dzięki Rambo.

Gazem już się bawiłem ale średnio widzę różnicę, a sprężyny nie ruszałem więc chcę trochę poeksperymentować.

rambo 17.03.2009 17:56

Gaz działa tylko na tych punktach, czyli trój stopniowo. Odwrotnie do wskazówek na zbiorniku. Soft w prawo (gaz zakręcony) hard w lewo (gaz odkręcony) sama sprężyna raczej tylko niżej wyżej, ale próbuj :)

Dzieju 17.03.2009 20:04

U siebie mam przody wzmacniane i powiem że na jazdę solo lub z małym ładunkiem jest przy twardo.
Dopiero przy pełnym (ok 200kg) załadowaniu zaczyna miękko pracować.

rambo 18.03.2009 01:32

Zawsze Dziejku można dać rzadszy olej i o 50ml mniej jak się robi przy progresach. Sprawdź poziom oleju dla rd03 i porównaj u siebie jak masz.

Dzieju 18.03.2009 09:14

zalałem lepkością ok 7.5
a ile oleum? oj nie pamiętam było pewnie wlane jak fabryka podaje.
Zresztą co jakiś czas muszę spuścić ciśnienie które jakoś samo się tworzy
i wtedy jest bardziej miękko.

rambo 18.03.2009 10:36

7,5 jak najbardziej ok, ale zlałbym po kieliszku 50ml z każdej strony przez dolne zaworki i przejechał się dla porównania. :Thumbs_Up:

Poncki 18.03.2009 12:11

Cytat:

Napisał Dzieju (Post 49638)
zalałem lepkością ok 7.5
a ile oleum? oj nie pamiętam było pewnie wlane jak fabryka podaje.
Zresztą co jakiś czas muszę spuścić ciśnienie które jakoś samo się tworzy
i wtedy jest bardziej miękko.

Dzieju a gazy jak odpuszczasz?:)

Rozumiem, że zaworkiem na górze lagi, a motong na kołach?!

Rambo a co jak mnie się dolna śrupka opkrenca? Ta od zlewania.

rambo 18.03.2009 12:39

Dekompresje na kołach pod obciążeniem. Jak się łobrenca, to cza pamienić na większą i gwintować. W sumie jak odpowietrzysz na kołach pod obciążeniem, potem postawisz na centralce i wyciągniesz jakoś tą śrube to nie powinno ulecieć wiecej niż kilka kropli. Ale czy można tak gwintować to się nie znam

podos 18.03.2009 13:13

Cytat:

Napisał rambo (Post 49681)
Jak się łobrenca, to cza pamienić na większą i gwintować. W sumie jak odpowietrzysz na kołach pod obciążeniem, potem postawisz na centralce i wyciągniesz jakoś tą śrube to nie powinno ulecieć wiecej niż kilka kropli. Ale czy można tak gwintować to się nie znam

albo zakleić i nie dotykać. w Rd07a nie ma wogóle.
Jak do wymiany nie wyciagacie lag, to jak mierzycie poziom lustra, który jest pod kątem?

Poncki 18.03.2009 13:23

Ja ściągam lagi np żeby je przepłukać.

Natomiast ze śrubą jest taka lipa, że kręcą się bebechy. Łeb jest ok.

Mat 18.03.2009 13:47

No i z bańki - zamówiłem super-super-twardą sprężynę liniową. Olałem progresa.
Jak mi do końca odwali, do kompletu jeszcze dowalę napinacz, ale to już będzie inna bajka :)

podos 18.03.2009 13:54

Cytat:

Napisał Mat (Post 49689)
Jak mi do końca odwali, do kompletu jeszcze dowalę napinacz, ale to już będzie inna bajka :)

to juz bedzie za późno. Sprzęzyny do napinacza sa krótsze.

rambo 18.03.2009 13:59

się utnie ;)

Mat 18.03.2009 14:38

Cytat:

Napisał podos (Post 49690)
to juz bedzie za późno. Sprzęzyny do napinacza sa krótsze.

Co tam krótsze?? Ja nie dam rady :p

podos 19.03.2009 08:20

Cytat:

Napisał Izi (Post 49733)
podnoszę tył 2 metry do góry i wtedy jest w poziomie i można mierzyć

nie widzialem suwnicy w garazu u Ciebie, ale fakt, przecież od drzwi już polewałeś, mogłem nie zauważyć.

Cytat:

Napisał Poncki (Post 49686)
Ja ściągam lagi np żeby je przepłukać.

Natomiast ze śrubą jest taka lipa, że kręcą się bebechy. Łeb jest ok.

Kolego Poncki, my nie o tej śrubie gadamy. Tej się nie odkręca zeby spuścić olej. Małe fi 6mm z tyłu dołu lagi (w 04 i 07 tylko)

Poncki 19.03.2009 11:55

To niezłe jaja:)

Ja żeby zlać olej odkręcałem śrubkie pod lagą (chyba jakiś ampul).
Niestety wszystko się w środku obkręcało razem z nią, więc zlałem górą.

Rozumiem, że śruba spustowa jest nie od spodu tylko z boku tak?

wieczny 19.03.2009 12:02

Zboku, dotyłu.

rambo 19.03.2009 12:18

O mamo Poncki :p

Podos :Thumbs_Up:

hubert 19.03.2009 14:00

Cytat:

Napisał rambo (Post 49482)
Hubert, ile uzwojeń ma twój wilbers i jakiej srednicy jest drut w tym wilbersie..? :) seria ma 9 uzwojeń.

Hmm chyba nawet kiedyś liczyłem zwoje ale nie pamiętam. W każdym bądź razie Wilbers był parę cm dłuższy niż oryginał. Średnica drutu na oko taka sama jak oryginał ale pewnie gdyby zmierzyć to byłaby różnica ...

Cytat:

Napisał Mat (Post 49479)
Ale pojawily się watpliwości i sugestie, żeby zacząć od wymiany sprężyny. Można zamówić sprężynę Wilbersa o konkretnej twardości (podając masę kierowcy i info czy często jeździ z pasażerem czy raczej solo).

Kurde dziwne. Gdy kupowałem swojego Wilbersa mailowałem z niejaką Vanessą Naber i uświadomiła mnie że do lekkich enduraków owszem mają sprężyny różnej twardości ale do Afryczki jest tylko jedna o numerze 496-059-00 i o twardości 95 Nm ...

Gdyby się okazało że faktycznie można zamówić twardszą to by było rewelacyjnie :)

wieczny 19.03.2009 16:56

Sztywność się podaje w N/mm a nie Nm ;).

Mat, poszukaj informancji o sztywności sprężyn w 04. Ja gdzieś wyczytałem, ze 04 mają sprężyny 100N/mm. 07 chyba mają albo 85N/mm, albo 90N/mm. Albo i taką, i taką - bo 07 ma dwa kolory sprężyn.

Fakt faktem - Twoja może być wydupcona, ale żebyś nie kupił, jak to mówi jeden z moich wykładowców, "mjeuntszej" niż seria.

Mat 19.03.2009 18:53

Cytat:

Napisał wieczny (Post 49892)
Mat, poszukaj informancji o sztywności sprężyn w 04. Ja gdzieś wyczytałem, ze 04 mają sprężyny 100N/mm. 07 chyba mają albo 85N/mm, albo 90N/mm. Albo i taką, i taką - bo 07 ma dwa kolory sprężyn.
Fakt faktem - Twoja może być wydupcona, ale żebyś nie kupił, jak to mówi jeden z moich wykładowców, "mjeuntszej" niż seria.

Rd04 ma 100N/mm. Różnice twardości między "czwórkami" a "siódemkami" mogą wynikać też z drobnych różnic w zawieszeniu - długości, przełożenia i takie tam...
Moja na 100% jest wydupcona - dosłownie i w przenośni.
A jak można zamówić coś sztywniejszego (np. 120N/mm) to dlaczego nie :p

wieczny 19.03.2009 19:10

No jak 120N/mm to ja nie mam pytań :).

Poncki 20.03.2009 09:24

Cytat:

Napisał rambo (Post 49843)
O mamo Poncki :p

Podos :Thumbs_Up:

No życie:)

Teraz już będę wiedział:Thumbs_Up:

daniel_87 20.03.2009 15:10

ile stoi taka sprezynka ?

podos 20.03.2009 15:30

280zł Ohlins, przed kryzysem.

rambo 20.03.2009 17:06

Hubi a ile płaciłeś za Wilbersa..?

Mat 20.03.2009 18:20

U kolegi sympatycznego z Gdyni, sprężyna tył kosztuje 389 zeta .....
Aaaaleeee uwaga: ten kolega to Czarnuch i przewidział dla innym Forumowych Czarnuchów rabat 10% czyli sprężynka za 350 peelenów :oldman:

hero 20.03.2009 20:49

Cytat:

Napisał podos (Post 50086)
280zł Ohlins, przed kryzysem.

Ale ja nie widziałem żeby oni mieli w ofercie na przód sprężyny też

podos 20.03.2009 21:12

Cytat:

Napisał hero (Post 50146)
Ale ja nie widziałem żeby oni mieli w ofercie na przód sprężyny też

no bo my o tyle rozmawiamy...

hero 20.03.2009 21:19

za dużo ginessa

rambo 20.03.2009 21:54

;)

Mat, czekamy na 3 słowa po przekładce :p

hubert 23.03.2009 07:36

Cytat:

Napisał rambo (Post 50106)
Hubi a ile płaciłeś za Wilbersa..?

Chyba 89 EUR ...

Mat słyszałem że w końcu się okazało że ta sprężyna którą zamówiłeś to nie jest 120-stka ?

Mat 16.04.2009 20:14

Cytat:

Napisał hubert (Post 54231)
Mat słyszałem że w końcu się okazało że ta sprężyna którą zamówiłeś to nie jest 120-stka ?

Miała być "supertwarda" do RD04 a przyszła taka jak Twoja do RD07...
Wrzuciłem obie na maszynerię i wyszło: moja stara pełnoletnia - 120kg/cm, a ta nowa 100kg/cm. Co ciekawe wrzuciłem też sklepaną Dabalową i też wyszło 120. Mimo, że jest 1 mm niższa niż moja.
I w związku z tym, jutro zawiozę swoją do rozciągnięcia i utwardzenia. Jak będzie za mało, to się operacje powtórzy :p

Ale z całej operacji powinien być zadowolony DrSpławik - ma nową sprężynę :haha2:

rambo 16.04.2009 22:00

Ejjjjj :drif: Dawaj wrzucimy to moją obcinaną :drif: i jeszcze mojego progresa, zanim obie wystawie na allegro jak kupie Ohlinsa :drif:

daniel_87 16.04.2009 22:44

to daj znac jak bedziesz sprzedawal moja tez wydaje sie jakas taka mietkawa troszku ale moze dlatego ze jak taki kolos sie rozwali na moto plus pasarzerka i bagaz

hubert 17.04.2009 01:00

Cytat:

Napisał Mat (Post 54260)
Miała być "supertwarda" do RD04 a przyszła taka jak Twoja do RD07...

Czyli jednym słowem pan sprzedawca Cię delikatnie w ch..a zrobił ? Czyli miałem rację że Wilbers robi tylko i wyłącznie jedną sprężynę do Afri ... Kurcze gdyby tak z nimi zagadać to może by machnęli jakąś partię twardszych sprężyn ??

mareksz007 25.05.2012 18:26

Cytat:

Napisał rambo (Post 49501)
Zbiornik z gazem, i tam pokrętło. Kręcić tą regulacją hard soft w prawo do końca.
Potem w lewo lekko by pokryły sie punkty na srubce i na obudowie.

Jak to nie da, to motek srubokręt i roskontrować kontry na amorze i dolną zrobić ze dwa obroty w lewo.

Cytat:

Napisał rambo (Post 49501)
Zbiornik z gazem, i tam pokrętło. Kręcić tą regulacją hard soft w prawo do końca.
Potem w lewo lekko by pokryły sie punkty na srubce i na obudowie.

Regulacja polega na obrocie "śruby" na kluczyk nr 17,czy kręceniu "wkrętem" który jest w nią wkręcony. Wiem jest to banalne, ale nie rozumiem.

majki 25.05.2012 18:44

Cytat:

Napisał mareksz007 (Post 241339)
Regulacja polega na obrocie "śruby" na kluczyk nr 17,czy kręceniu "wkrętem" który jest w nią wkręcony

Śrubką na śrubokręt płaski kręcisz, tej zewnętrznej nie ruszaj. ;)

mareksz007 25.05.2012 18:45

ok dzięki Majki


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 11:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.