![]() |
Kierunkowskazy LED
Dziś montowałem kierunkowskazy LED do motocykla. Co prawda nie do AT ale zasada jest ta sama.
Problem z ledami jest zawsze ten sam. Przerywacz. Po podłączeniu leda przerywacz zachowuje się tak jakby go nie było, czyli jakby żarówka była przepalona. Efekt to dwukrotnie szybsze miganie kierunkowskazów. Rozwiązanie problemu to przerywacz elektroniczny wart ze 50-70zł Ale jest inne rozwiązanie Rezystor z 2 zł :) który zasymuluje nam żarówkę Pisząc dalszy teks chciałbym aby wypowiedział się ktoś kto się zna na elektronice bardziej niż ja Jak dobierałem rezystor. Wiedząc, że moc to napięcie * prąd czyli W=U*I , obliczamy jaki prąd płynie przez naszą żarówkę. Ja mam w kierunkach 10Wat Więc I=W/U czyli I=10Wat/12Volt czyli 0,84 Ampera Znając prawo Ohma wiadomo, że opór=napięcie / prąd czyli R=U/I Dla mojego przypadku R=12Volt/0,84Ampera czyli 14,2 Ohma. I taki opornik należy zakupić :friday: Oczywiście motocykl ma tolerancje i teoretycznie myślę, że może to być opornik od 10 do 20 Ohm. Ważne jest aby miał on w miarę dużą moc. 10-20 Wat. Taki opornik podłączamy RÓWNOLEGLE do instalacji kierunkowskazu i po sprawie. Dla żarówki w AT czyli 21 Wat, opornik powinien wielkość od 5 do 15 Ohm. Tak przynajmniej sądzę Ważne. Dla każdego kierunkowskazu powinien być osobny opornik. Kierunkowskazy LED podłączamy zgodnie z zasadą 'plus do plusa, minus do minusa". Dla zwykłych żarówek to nie ma znaczenia. Nie wiem czy ktoś montuje ledy do AT ale może komuś do czegoś innego się to przyda http://tarcu.com/Inne/At/AT00053.jpg |
Masz racje z obliczeniami ale lepiej jest dac 1 rezystor na strone
jakies 4.7oma 50W , mniej sie grzeje. Moim zdaniem i tak lepiej jest kupic lub zrobic przerywacz elektroniczny, a to dlatego ze marnujemy energie elektryczna na rezystorze zamieniajac ja w ciepelko . |
Cytat:
Jak możesz zamieść schemat. A co do dawania na stronę to nie bardzo wiem jak. W moto gdzie je montowałem przerywacz jest wbudowany w komputer i każdy kierunek jest sterowany osobno. Gdzie w AT należałoby go podłączyć? |
|
7greg : mozesz mi podac marke i rocznik motocykla ?
pierwszy raz slysze zebu modul sterowal kierunkami , no chyba ze to jakas włoszczyzna to sie nie zdziwie . Co do zamieszczonego schematu , to jest on troche przesadzony po co tyle gratow , prosty przerywacz mozna zrobic doslownie na kilku elementach. Jak bede mial chwile to zrobie przerywacz do kierunkow bez przekaznika. |
hmm, moze nie jestem ekspertem od elektroniki, ale jesli jest w ukladzie przekaznik to wiem, ze zdrowiej dla tego ukladu (zywotnosc), chociaz przy migaczach faktycznie moze byc zbedny, bardziej na mocno obciazone elementy jak przednie swiatla bym to dal czy dla pewnosci na pompe paliwa
|
Cytat:
tak bylo 10 lat temu , teraz sa takie elementy wykonawcze ktore na leb bija przekazniki , wada przekaznikow jest taka ze sa glosne, pobiaraja spory prad zeby pracowac , miewaja usterki mechaniczne jak i elektryczne tj. wypalanie sie stykow. Wiadomo ze jezeli trzeba przelaczac prady np 20-30 A to przekaznik jest dobry i tani , ale w rozwiazaniach nowoczesnych i nie koniecznie tanich stosuje sie elementy elektroniczne , ktore maja zabezpieczenia przed zwarciem , sygnalizacje uszkodzenia zarowki lub innego odbiornika i przewodzace z powodzeniem prady rzedu kilkudziesieciu amper. Niestety nasze AT nie ewaluowaly tak szybko jak elektronika , ale widac te rozwiazania i szybki postep w nowych motocyklach sportowych . pozdrawiam Mariusz |
Cytat:
|
Hehe piszac o wloszczyznie zapomnielam o helmutach.
BMW to tez niezly wynalazek ,same strowanie kierunkami to niezla abstarkcja podobnie zreszta jak w Harleyu. W takim przypadku to faktycznie tylko rezystory zostaja. Pozdrawiam Mariusz |
Ale zastanawia mnie jeszcze rozwiązanie (teoretycznie) jak w At podłączyć rezystor na stronę?
W które miejsce? Pomiędzy co? |
Przesylam schematy , taki uklad ( nie kojarzyc mnie z PiS " uklad jest wszedzie" ) funkcjonuje w AT
http://www.elektronika.enet.pl/AT/ele/proste.gif a tu z rezystorami na strone http://www.elektronika.enet.pl/AT/ele/moded.gif mam nadzieje ze schemaciki ci pomaga w zrozumieniu co mam na mysli piszac "rezystor na strone" Pozdrawiam Mariusz |
aa, kumam. Myślałem, że do kierunków są osobne plusy :bow:
Tak to faktycznie luz. Tylko to musi być taki opornik jak pisałeś, który "symuluje" 2x21W. Chociaż wystarczyłoby przetestować minimalna moc żarówki, która działa. Może np 5W. Wtedy by wystarczył opornik za 2x5W. Dobrze to dedukuje? |
5W to napewno nie starczy , zwykle przerywacze to "chamska" konstrukcja
i musi miec spore obciazenie do poprawnej pracy. na dobra sprawe to obiazenie przerywacza reguluje czestotliwosc jego zalaczania moc rezystora moze byc mniejsza o 50% od mocy zarowki poniewaz wypelnienie zalaczania zarowki jest ok 50%/50% czyli wydzielana pelna moc na rezystorze bedzie wystepowac przez 50% czasu jego dzialania i odstepy czasowe sa krotkie. Nigdy nie robilem kombinacji z rezystorami i dlatego nie mam doswiadczenia praktycznego Moge tylko uskuteczniac teoretyczny bełkot. :-] pozdrawiam Mariusz |
1 Załącznik(ów)
No nie czy to co tu wszyscy opisuja znaczy,ze nie wystarczy zalozyc tylko kierunkow LED,ale trzeba tez majstrowac z przerywaczem(to powoli mnie przerasta z elektroniki czy tam elektryki jestem noga)
Mialem zamiar zalozyc cos takiego a to z powodu braku oryginalow,napiszcie co myslicie o takich blinkach w AT Załącznik 1048 Sa tu dwa rodzaje ale ja myslalem bardziej o tych jakby trojkatnych ksztaltach |
6 Załącznik(ów)
ja sie podpinam pod LEDy.
Nabylem dzisiaj przerywacz elektroniczny. Czy to wystarczy do podłączenia mniej prądożernych jak i bardziej lansiarskich kierunków? Po naradzie z R2D2 nabylem sobie przerywacz elektroniczny pod LEDy http://www.sklep1.larsson.pl/Towar.a...576&View=Multi w niedziele montowac bede albo jutro. Zmieniałem ostatnio pare detali w motocyklu swoim. Tym razem padło na LEDowe kierunkowskazy. Przeróbka prosta jak budowa cepa jak się okazało. Nie robiłem zdjęć samego przerywacza oryginalnego bo każdy jak będzie się do tego dobierał to go znajdzie :) Zakupiłem odpowiedni jak mniemałem przerywacz elektroniczny dedykowany pod kierunkowskazy LEDowe oraz same migacze. Załącznik 5416 Załącznik 5415 Przerywacz do nabycia gdzieś tam (u mnie, w Larssonie, w każdym sklepie moto) (kod Larsson: 1320282). Przeróbka polega na obcięciu oryginalnej wtyczki i połączeniu z wtyczką taką samą jak od świateł halogenowych. Miałem już gotowe wtyczki z przewodami więc nie mieszałem z ich kolorystyką. Załącznik 5417 Kolory przewodów w oryginalnym przerywaczu oraz ich sposób podłączenia do nowego przerywacza Załącznik 5414 Załącznik 5417 Po zlutowaniu wszystkiego wszystko ładnie działa, ale na tym przerywaczu migacze działają zbyt wolno (ponad 1 sekunde interwał jest). Po konsultacjach z mistrzem R2D2 wymienić jeden z kondensatorów. W omawianym przykładzie przerywacz posiada dwa kondensatory (mniejszy i większy). Ich parametry: 100uF 50V - większy 47uF 50V - mniejszy Załącznik 5419 Załącznik 5420 Mniejszy kondensator należy wymienić na 33uF 50V. To cała przeróbka :) Ważne. Migacze LEDowe sprzedawane są przeważnie z bardzo krótkimi przewodami, więc warto się zaopatrzyć w konektorki dodatkowe. Działa teraz jak należy. |
Ale:
Wszystko to wyglada na calkowicie nieszczelne - samochodowe. Czy kierunki mają jakiś gumowy przegub? Bo plastiki to przy pierwszej glebie odpadają i zabawa od nowa. A Ty sie w teren wybierasz zdaje sie? |
3 Załącznik(ów)
Nieszczelne - tak, oryginał jest lepiej wykonany, bo jest zalany. Docelowo też "uszczelnienie zrobię" poprzez zalanie wnętrza jakąś żywicą.
Mają przegubik - nie są całkiem sztywne. mój tylni błotnik wygląda tak jak na zdjęciu poniżej. Załącznik 5421 Załącznik 5422 Załącznik 5423 Na tył krótkie założyłem a na przód dłuższe. Lampa też LEDowa z homologacją. |
Podoba mi się patent ze świecącą końcówką migacza.
|
|
wszystko piknie-ładnie, ale jeszcze jedno - czym albo jak zastapić kontrolkę (żaróweczke) kierunków, która to przy ledach daje zwarcie i mryga wszystko naraz - tak przy okazji dobry patent na awaryjne :)
No niby można jeżdzić bez kontrolki, ale lepiej jest jak widać czy mryga czy nie. Ps Ramires, a skąd u Ciebie trzy przewody do przerywacza jak są dwa? aaa, już wiem - Ty masz elektryke z 07a |
ale przerywacz jest taki sam w kazdej AT z tego co pamietam
|
Cytat:
|
to mase podpinasz ... do ramy?
mam taki jeden elektroniczny po lekkim ... obudowa peknieta jest ... takze jak chcesz to mozesz sobie go wziasc i pobawic sie |
Cytat:
chyba, że nie chodzi ...:( Greg co ty Helmutów poprawiasz ? Takie ładne lansiarskie BMW ruszasz ? |
Witojcie :)
A ja bym chciał zapytać , czy takie coś się sprawdzi do kierunków LED? Jak myślicie. Pytam, bo kierunkowskazy już zamówiłem , a teraz trzeba by coś wymóżdzyć z przerywaczem ELEKTRONICZNY PRZERYWACZ REGULOWANY DO KIERUNKOWSKAZÓW LED (lub zwykłych żarówek do 50W) Maksymalne obciążenie to aż 50W wiec mozna podlaczyc zarówno diody led jak i typowe żarówki 2x21W. Jeśli jednak dla kogoś 50W to za mało to na zamówienie mam wersje o mocy obciązenia do 100W. Główną zaletą tego przerywacza jest to, że nie zmienia częstotliwości mrugania przy zmianie obciążenia (odwrotność bimetalicznych i elektronicznych przerywaczy). Czyli żarówki mrugają nam tak samo jeśli podłączone jest ich jedna, dwie, trzy (diody czy żarówki - obojętne) i nie ma na to wpływu także słabsze połączenie np. zaśniedziałe końcówki konektorów. Kolejną bardzo ważną zaletą jest jego bardzo długa żywotność oraz kontrolka zasilania przerywacza. Przerywacz posiada maly potencjometr umozliwiajacy korekte szybkosci migania wg wlasnych upodobań. Podlaczenie typowe i bardzo proste: - brazowy na mase (-12V) - czerwony +12V za stacyjką - biały to wyjście na przełącznik przy kierownicy. http://img193.imageshack.us/img193/9392/przerywacz3.jpg Przerywacz jest nowy. Zasilanie przerywacza 12V (10-15V) Wiem, że inną sprawą jest szczelność tego urządzenia, ale gdyby sobie z tym poradzić , to myślicie że będzie działać ? Jeśli się kto zna, to proszę o potwierdzenie albo słowa krytyki. Wysłucham wszystkich opinii. Pozdrawiam :MOTOMYSZA http://photos07.allegroimg.pl/photos...8/02/906980230 |
Co do tych własnych upodobań częstotliwości działania........ muszą się mieścić w zakresie 90-120 a nie dowolnie w/g własnego widzimisię.Możliwe że ten potencjometr działa w tym zakresie...?
|
Czyli że będzie działać, czy nie? Tylko odpowiednio będę musiał podregulować częstotliwość załączania (mrugania), tak? Ale samo urządzenie OK ?
Bo interesuje mnie czy będzie potrzeba wlutowania jeszcze tych oporników (10-20 Ohm), o których była mowa wyżej, czy też właśnie poprzez tę możliwość regulacji już nic nie będzie potrzeba dokładać. Kto się tam zna, niech napisze coś w temacie. |
Według opisu będzie działał, bo elektronika steruje małym przekaźnikiem bądź triakiem i wychodzą impulsy które "olewają" obciążenie. (oczywiście do 50W)
|
a ja zamontowałem taki wynalazek z Allegro
http://www.allegro.pl/item911757219_..._tylko_2p.html i chociaż oryginalny przerywacz miał trzy bolce to ten dwubolcowy naprawdę daje radę;-) http://lh6.ggpht.com/_ynVBTztslGc/S3...erunkowLed.jpg |
Sie ma !
Jeszcze w temacie LED'owym... Założyłem właśnie sobie ( a właściwie to nie sobie tylko do Afryki, he,he,he) kierunki LED + przerywacz elektroniczny do LED'ów,i włączyłem zadowolony z porządnie wykonanej roboty.... no i mały ZONG!!!! Przy włączaniu nieważne czy prawych czy lewych kierunkowskazów, migają sobie pięknie -ale WSZYSTKIE 4 sztuki :dizzy: , czyli świecą tak jak awaryjne!!!!! "Zdziczałem" trochę , ale : multimetr w łapę i do dzieła-czyli przedzwanianie kabelków zeby zakumać "-O co kaman?" Ale bez rezultatu. Wynikało że wszystko jest OK, szczególnie że po przepięciu z powrotem na zwykły przerywacz i kierunki z żarówkami, wszystko działało poprawnie (!?!?!?!) Dopiero wgląd w schemat instalacji elektrycznej:umowa: rzucił swiatło na ... żaróweczkę - zieloną kontrolkę przy zegarach. To ona była elementem łączącym prawą stronę z lewą . Ale ,że nie zamierzałem się jej pozbyc (bo to byłoby najprostsze), to zasiliłem ją z innego źródła tzn podpiąłem się do przewodu (szarego wRD07a) dochodzącego do przerywacza kierunkowskazów. Zanstalowałem też już sobie wcześniej dodatkowy obwodzik do awaryjnych, i informacyjnie dla zainteresowanych powiem ,że wszystko działa poprawnie :D No , to byłoby tyle w temacie LEDowym z mojej strony. Moze komuś sie kiedyś przyda... (mi by się przydało:)) POZDRAWIAM |
hej! a czy ktoś może mi jeszcze pomóc?
z wzoru kolegi 7Greg obliczyłem: Więc I=W/U czyli I=21Wat/12Volt czyli 1,75 Ampera Dla mojego przypadku R=12Volt/1,75 Ampera czyli 6,85 Ohma. Mam kierunkowskazy led, czyli są już zaopatrzone we własne oporniki by się nie zjarały ale chciałbym zasymulować na nich opór jaki generuje żarówka 21wat Oporniki określa się: np. 25wat 7,5 Ohma - i tutaj rodzi się mój problem bo nie wiem czy mam celować coś koło 50 wat czy raczej w 25 by obciążenie było podobne do żarówki. Zaznaczę, że kierunkami steruje jakiś moduł a nie przerywacz więc nie mogę iść na łatwiznę |
I 25W i 50W będzie ok.
50W będzie się mniej grzał, ale bardziej obciążał instalację. |
dzieki wielkie za szybka odpowiedz!
Rozumiem, ze 7ohm będzie najlepszy tak? czy 7,5? a może inny? |
Każdy pomiędzy 5 a 10 ohm będzie dobry.
A skoro już rozwiązałeś pierwszy problem to zapraszam do powitalni ;) |
Cytat:
Moc pobieraną przez rezystor możesz policzyć W = U^2 / R 12*V12V / 7 Ohm = 20 W. Taka moc wydzieli się na rezystorze 7 Ohm. zakładając przerywany tryb pracy uśredniona moc będzie mniejsza. Wystarczy więc rezystor o mocy 25W. A czy takie obciążenie zadowoli twój przerywacz to już inna historia. pzdr. |
mój błąd
|
Muszę Was wszystkich przeprosić , bo nie jest tak jak napisałem w ostatnim moim poście o LEDach tzn nie jest wszystko OK :mad:
A dokładnie napisałem że zasiliłem tę "zieloną" żaróweczkę na kokpicie z przerywacza szarym kabelkiem. No i faktycznie tak dzisiaj zrobiłem , niestety objaw jest taki , że zaraz po przekręceniu kluczyka w stacyjce, niezależnie czy przełącznik kierunkowskazów jest w pozycji "0" czy "P"-rawo, to prawe kierunki sobie mrugają a jak przełącze go w położenie "L"-ewo, to migają wszystkie tak jak awaryjne:dizzy:. Wczoraj coś tam sobie popodłączałem na prowizorkę na próbę i zdawało mi się że jest OK. No właśnie - zdawało mi się :) Wobec powyższej sytuacji ja już zgłupiałem do reszty. H E L P M E !!!!! Może ktoś miał jakąś taką podobną sytuację i kuma kwestie prądowe bardziej niż ja to poproszę o wskazówki jakieś bo teraz to już stoję jak to się mówi "w czarnej dupie !" Czarnuchy Kochane , pisaliście przeca ,że zakładaliście LEDy do waszych motongów. I co zapytam, u Was po założeniu LEDów wszystko banglało OK? KUTWA bo mi już pomysłów zaczyna brakować. Kolega co mnie wspomagał wczoraj techniczno-elektrycznie proponuje wymienić żarówkę na diodę. Ja osobiście wolałbym pozostać przy tej żaróweczce bo oryginalna jest- macie jakieś pomysły? Ramires założyłeś te LEDy już u siebie? Działają? 7Greg, a Twoje instalacje na LEDach ? Działają czy też musiałeś coś przekombinowac? |
Jak wyjmiesz ta małą żarówkę to jest ok ?
Jeżeli tak to powinna pomóc dioda prostownicza podłączona szeregowo z tą żarówką. |
No to stary numer z tą żaróweczką. Tak jest, potrzebna dioda prostownicza a nawet dwie. Poszukaj, wujek googl musi to wiedzieć. Jak nie poradzisz to poszukam ja ale miej szansę pierwszeństwa ;)
|
1 Załącznik(ów)
Ja montowałem LED-owe kierunki. Musi być dioda LED w lampce kontrolnej albo tak jak koledzy piszą dioda prost w żarówce.
Ja wmontowałem to w miejsce oryginalnej żaróweczki kontrolnej: Załącznik 10288 nic nie musisz przerabiać i problem z głowy. http://moto.allegro.pl/item923904608...obra_cena.html |
Cytat:
Ktoś ma pojęcie jak podłączyć 2 pinowy przerywacz do ledów w miejsce 3 pinowego orginała - tak jak kolega powyżej . Sklep wysyłkowy dał ciała , może lepiej go odesłać ? |
Na jeden kołek przerywacza dajesz + po stacyjce , a z 2 kołka wyjście na przełącznik kierunków.
Powinieneś mieć oznaczenia na przerywaczu gdzie jest + a gdzie OUT. |
Jest to przerywacz bez oznaczeń
przewody 1- czerwony 2- czarny myślę , że czerwony to zasilanie ? |
Na to by wyglądało , mam nadzieje że w razie czego ma jakieś zabezpieczenie przed uszkodzeniem.
|
Cytat:
Miałem dwa takie przerywniki i metodą prób i błędów jeden kabelek zostawiłem bezużyteczny, a dwa pozostałe podpiąłem. W ramach prób i błędów spaliłem jeden z przekaźników, ale drugi podpięty - działa:) Jeżli sprawa nadal aktualna to w weekend sprawdzę i opiszę jak podpiąłem |
Dzisiaj zadzwoniłem do skelepu i pan przeprosil ( pamiętał) i natentychmiast wysłać miał 3 pinowy . W sobotę się pobawię .
Myślę , że sobie poradzę :eek: |
Witam
Mam problem z kierunkami led, może ktoś mi doradzi: Po podłączeniu kierunków na ledach, świecą one jednostajnym światłem. Podłączałem przed jednym z kierunków oporniki 5w 6,8 ohm 1 szt., próbowałem szeregowo i równolegle i po 4 szt. i żadnej reakcji, jak bym podłączał zwykły przewód. A wystarczy że podłączę żarówkę 10 w i zaczynają migać, szybko ale migają. Oporniki takie podłączałem bo akurat takie miałem. Poza tym nie wiem konkretnie jaki mam wstawić bo po przeczytaniu tego wątku mam mętlik w głowie a nie znam się za bardzo na elektryce. Oryginalnie w xr siedzą żarówki po 21W na każdy kierunek, ale jak miałem po 15W to też było git. Pytanie jaki wstawić opornik i czy w ogóle warto go wstawiać przed jednym z kierunków czy może w innym miejscu. |
Powinno działać podłączenie równolegle po jednym rezystorze do każdego kierunku.
6.8 Ohm symuluje żarówkę 12V 21W. |
a da się wstawić tylko przed jednym kierunkiem? to jest chyba połączone ze sobą, bo jak się zmienia jedną żarówkę na słabszą to oba kierunki migają szybciej.
|
Ja mam wlutowane dwie diody przy kontrolce sygnalizującej i tam też dioda świetlna jest włożona, jeszcze jedno jak nie mialem jeszcze wlutowanych diod ( te diody to oporniki jakieś, nie znam się za bardzo) a po wyjęciu zarówki sygnalizującej, ledy zaczęły normalniej działać, też szybko ale już nie świeciły jednostajnie, ale kiepsko się jeździ jak nie widać kontrolki migaczy :vis:
|
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 13:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.