![]() |
Reanimacja tripmastera – pytania
Czołem,
zabrałem się za reanimację tripa, dwa pytania mam: 1. Czy ktoś już wypatentował czym zastąpić oryginalny o-ring uszczelniający obudowę? 2. Kondensator C5 (ten malutki przy dwóch największych): net mówi, że to 10uF 16V, ja mam u siebie 22uF 6,3V. Wygląda na oryginał. Przyjmując że 6,3V to dolna wartość, a fabryka montowała to, co miała – 16V nie dziwi, to różnica w pojemności już mnie zastanowiła. O co może chodzić? Różne wersje tripmasterów? Czy po prostu różnice parametrów w tym przypadku nie mają znaczenia? Zdrowia! La. |
6v to napewno za mało 16v jak najbardziej ok co do pojemnosci to sie nie wypowiem ale moze wymień kondensator na ten odpowiedzni. Ja w swoim Tripie uszczelki nie mam mozesz użyć sylikonu
|
Oring dopasujesz w każdym sklepie, który posiada odpowiednią ich ofertę.
Ja dokupiłem w rolniczym. :) Weź tylko stary na wzór, celem dobrania odpowiednich rozmiarów. |
No tak, ale ten 6,3V został tam wlutowany przez fabrykę i lata całe to działało ;)
Najwyraźniej w tym miejscu 6,3V wystarcza, 16V jest "z górką" i nie ma problemu w tę stronę. Być może w różnych seriach montowali różne podzespoły, ale może też istniały różne wersje tripów. Tego właśnie nie wiem i nie wiem, czy mogę sobie pozwolić na zmianę (wiem, najlepiej wlutować to, co było, ale 22uF 6,3V występują głównie w postaci SMD, a łatwiej mi przylutować zwykły ;) ) |
Cytat:
Ktoś zna jakąś oringownie w Wawie? ;) |
jak już grzebiesz w tripie polecam zalutować opornik w zworkę wg instrukcji Puff'a i będziesz miał cyfrowy wyświetlacz prędkości
kateemy będą pluć z zazdrości oliwą przez uszczelkę pod głowicą ;) |
Cytat:
Dzięki, znam temat, ale boję się, że nie ogarnę już rzeczywistości, zwłaszcza jeśli wskazania mi się zaczną rozjeżdżać między tripem i budzikiem ;) Wystarczy że mi giepees już w głowie mąci, za dużo bodźców :dizzy: ;) Z dodatków mam w planie podmiankę żaroweczki na diodę, żeby nie musieć tego drugi raz rozkręcać :cool: |
jezeli kondensator masz na 6.3Volta to znaczy ze jest na szynie zasilajacej 5V , jak dasz na napiecie pracy 16V to nic sie nie stanie = nie praktykuj sytuacji odwrotnej :)
|
Cytat:
Niepokoi mnie różnica pojemności 10uF<–>22uF. :confused: |
w torze filtracji napiecia jak dasz minimalnie wiecej bedzie okij :)
|
Cytat:
|
3 Załącznik(ów)
Oki, for the records:
Trip nie wyświetlał danych, działało podświetlenie. Zasięgnąłem wiedzy na FAT. :D Sprawdziłem bezpieczniki, wyglądały na niezniszczone (później doczytałem, że potrafią "wyglądać", ale sprawnymi nie być). Zabrałem się za samego tripa, osiągalnego po szybkim odkręceniu szyby. Styki we wtyczce - zielone. Być może już tu czaiła się przyczyna. Wyczyściłem. Jako że i tak już zabrałem się za rozbiórkę - poszedłem dalej. Rozebranie tripa jest proste: sześć śrubek na zewnątrz (czarnych), pięć w środku (złotych). Innych nie ma :D Przy okazji stwierdziłem, że o-ring swoje lepsze czasy ma już za sobą. Zamiennik nabyty w Wawie, na rogu Terespolskiej i Grochowskiej, za 3 PLN. Nowy o-ring warto przesmarować (minimalną!) ilością wazeliny technicznej, bądź... smaru do zacisków ;) Kondensatory. Dwudziestoletnie kondensatory elektrolityczne umierają. U mnie trzy już wylały. Na zdjęciu prawie tego nie widać, ale dookoła C4, C8 i C9 widać było matowe plamy. [fot. 1] Zamienniki: postanowiłem darować sobie szukanie kondensatorów SMD, wybrałem THT, czyli dwa druciki wystające z jednej strony ;) Łatwiej trafić wymagane wartości, łatwiej amatorowi lutować. ;) Warto wybierać te o wydłużonym czasie pracy i podwyższonym zakresie temperatur roboczych. Jeśli jest problem z dobraniem identycznych parametrów - można dać sztuki pracujące na wyższym napięciu, nie można dać tych, które mają niższe. W kwestii pojemności - nie wypowiadam się na jakie odstępstwa można sobie pozwolić. Nie znam się, dobrałem identyczne. Przy montażu zwracajcie uwagę gdzie ma być plus, gdzie minus! ;) Nabyłem drogą kupna w przejściu pod GUS-em, za kilkanaście złotych. Myślę, że przepłaciłem, ale szkoda mi było czasu na latanie po mieście. [fot. 2] Należy sprytnie rozplanować rozkład, zerkając na górną część tripa - trzeba ominąć plastikowe poprzeczki. Ja sprytny nie byłem i musiałem delikatnie podgiąć w trakcie zamykania obudowy. Samo lutowanie, o ile ktoś ma choćby minimalne na ten temat pojęcie - nie jest trudne, znacznie większym problemem było dla mnie wylutowanie starych kondensatorów. Bardzo delikatnie, żeby nie odkleić padów na płytce! U mnie jeden poległ, ratowałem się lutowaniem do ścieżki. Przy okazji zmieniłem też żaróweczkę podświetlającą czytnik na LED T5 12V. Lubiłem stare, "analogowe" podświetlenie o ciepłej barwie, ale żarówka wyglądała na kończącą swój żywot i, by nie rozkręcać wszystkiego jeszcze raz - zamontowałem białą LED T5 (nabyta także pod GUS-em, za bodaj złotych osiem, czyli drogo, ale znów miałem "po drodze" ;) ). Efekt na zdjęciu [fot. 3]. Być może poszukam pomarańczowej lub białej o niższej temperaturze barwowej, póki co - świeci "zimno". A propos montażu diody: nie znalazłem na niej oznaczeń +/-, w mierniku oczywiście akurat zdechła bateria, więc miałem 50% szans na poprawne osadzenie. Przegrałem i rozkręcałem całość, by żaróweczka zaświeciła - to dla tych, którzy nie pamiętają, że diodę można podłączyć tylko w jeden, jedynie słuszny sposób ;) I to tyle. Smacznego ewentualnym następcom :zdrufko: |
A ponadto: szukałem, ale nie znalazłem - jest jakiś patent na przestawienie z 12h na 24h w zegarku?
|
".... jest jakiś patent na przestawienie z 12h na 24h w zegarku? " Nie ma.
Poza tym żeby wymienić żarówkę w tripie nie trzeba rozkręcać tripa. Wystarczy wyjąć gumową oprawkę z tyłu tripa. ... i przyklej te kondensatory do płytki bo przy drganiach mogą się poułamywać wyprowadzenia. Punkty lutownicze dobrze jest zalakierować. |
Cytat:
Co do żarówki - temat podjąłem po rozkręceniu calości, nie myślałem o tym wcześniej, nie sprawdziłem - dobrze wiedzieć na przyszłość :D Co do montowania kondziołków - poprawię! Myślałem o tym i w zamieszaniu dnia powszedniego - zapomnialem... :( |
Siemka, potrzebuję nr tel do R2D2.
Chcę mu wysłać trip i obrotek do naprawy. mam , dzięki |
Takie tam
Zarowke wymien w obrotomierzu ,jedna ci nie swieci
|
Panowie wymieniłem kondesatory jak kolega.... Niestety oprócz podświetlenia wyświetlacz nic nie pokazuje ( lutował kolega który jest elektronikiem, więc raczej jest dobrze zrobione)
Pomóżcie gdzie mam szukać dalej?? |
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 00:54. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.