![]() |
kłopot z amortyzatorem.
wczoraj miałem przygodę. jazda 50km/h asfaltem.
ostro przyhamowalem, może nawet troche awaryjnie. motocykl mi sie zakołysał, straciłem panowanie i poleciałem. podnosze motocykl, oceniam straty własne i w sprzęcie. nie jest źle. gmole się obroniły, jedno biodro mam okrągłe jak u ładnej dziewuszki, i pare dziur w kurcie i spodniach. Wsiadam w emocjach i chce uruchomić pojazd, a motocykl podejrzanie niski się zrobił. Z trudem stoi - leci z bocznej podstawki/nóżki. Trochę kolebie się na boki. Patrze, za mną na asfalcie, leżą 2 pół-podkładki od amortyzatora. tutaj jest rysunek techniczny mocowania dolnego amortyzatora. http://images67.fotosik.pl/688/14d769c4f7a86228med.png częśc nr 1, obie połówki wypadły. to była przyczyna mojego 'się zakołysania'. dolne mocowanie amortyzatora, to przez co przewleka się sworzeń, 'wsuneło sie' w część nr 2. skutkiem tego, motocykl 'klapnął' niżej; ten "kielich" przylegający do sprężyny (część nr 2) przykrył mocowanie amortyzatora. tak się to prezentuje http://images70.fotosik.pl/686/ccb7b872e81865dcmed.jpg http://images68.fotosik.pl/687/ec66f112163007b1med.jpg znalazłem na afripedii taką fotografię, i myślałem ze mam pęknięty na pół pierścień. przynajmniej dla mnie tutaj wygląda jak pierścień/podkładka http://faq.africatwin.com.pl/index.p...DOLU_AMORA.JPG ale połówki były podejrzanie równe, bez śladów przełomu. myslalem, ze poprostu mi to pękło, pierscien/podkładka. ale patrze na rysuneczku, to 2 połówki. 1. co trzyma te 2 podkładki na swoim miejscu? czy one są poprostu wepchnięte w rowek elementu nr 2, a dociska je cały czas sprężyna? 2. dlaczego to mogło się rozsypać? zużycie którejś części? jeszcze tego nie podemontowałem. wtedy dopiero, pewnie bedzie dało sie cos powiedzieć. ale moze ktoś z Was juz przerabiał podobna historyjkę. nie dawno, jakies moze 250km temu, motocykl był trochę obniżony przez przesunięcie górnego pierścienia amortyzatora, tego z wielowypustem, koroną czy jak się to fachowo nazywa (części nr 4 i 5). Pierścienie powędrowały w górę amortyzatora. Sprężyna jest mniej ściśnieta, zawieszenie w końcu zaczęło pracować pod moimi kilogramami, i kanapa trochę sie obniżyła. Taka operacja ma wpływ na napięcie sprężyny. Jest bardziej odprężona. jeśli tylko napięta sprężyna trzymała części nr1 w części nr2, to może ta regulacja amortyzatora przyniosła taki przykry efekt? Zmniejszyła się siła trzymająca wszystko w kupie, i przy ostrym dociążeniu przedniego koła a odciążeniu tylnego, podkładki wyskoczyły? Jeśli ktoś z Was przerabiał podobny klopot, bede wdzięczny za każda podpowiedz lub hipotezę jakub |
No wygląda na to, że za bardzo zmniejszyłeś SAG i sprężyna po prostu latała luźno. Wyciągnij amor, złóż to do kupy z powrotem i ustaw tak sprężynę żeby nie miała luzów i była lekko ściśnięta.
|
1 Załącznik(ów)
@gerard rozsypala sie, pekla podkladka dokladnie w pol. Wymien na taka w calosci. ''Trzyma" ona sprezyne na dole. Dla przykladu fotka. Co prawda jest to amor od NTV ale budowa i zasada ta sama.
|
bicio
mogłbys proszę rozwinąć skrót SAG? ''lekko ściśnięta'' była. możliwe, że za lekko. tego niestety nie potrafię ocenić. z 10-15mm od górnej granicy gwintu był pierścień 'koronowy'. nie był odkręcony do końca. troche dziwnie, że regulacja pozwala na tak mocne poluzowanie - zeby kurcze wypadło aż. gdyby była podkładka a nie 2 półpodkladki, to całość nie moglaby wypaść. to jest jakas koncepcja. jakie jest ''słowo klucz'' dla tego elementu? chciałbym wymienić te 2 półpodkładki, na 1 podkładkę. nawet gdyby byla za luzno - nie wypadłaby, i amortyzator by tak nie wpadł.. uważacie ze to zasadne? magicl, no właśnie, nie wiem czy się rozsypała. z Twojego zdjęcia - wygląda że to jednolity pierścień. z rysunku który załączyłem, to ewidentnie 2 podkładki. moze to sie zmieniało w trakcie produkcji?? rocznik 1993, taka 'zielono-dresowa'. o taka http://www.bike-urious.com/wp-conten...Twin-Front.jpg |
Mialem w rekach kilka amorow od afryk i innych, i wszystkie mialy podkladki jednoczesciowe. Byc moze we wczesniejszej wersji byla ona dzielona. Bedac na twoim miejscu zalozylbym jednoczesciowa co uchroni cie w przyszlosci od podobnej sytuacji i zapewni spokojna glowe:spac:
|
pewnie tak zrobię. i mocniej ścisne sprężyne. za duże dali pole do regulacji, chyba :mad:
''na oko'' wyglądało dobrze. wszystko było ciasno, sprężyna napięta. mógłbym poprosić o pomoc w wyszukaniu stosownej części? szukam sobie pod hasłem ''podkładka amortyzatora'' ale idzie mi nie szczególnie. mam kilometr do salonu HONDA, jutro się do nich pofatyguje. moze bedzie to w sprzedazy. chociaz boje sie, ze nie. dorabiania wolę uniknąć. eksperymenty na zawieszeniu nie są dobre, przynajmniej na własnym motocyklu w warunkach drogowych :vis: sprawy typu twardość/udarność/odpornosc na zmeczenie. materiał (ew obróbka cieplna?) tej podkładki.. ten element znosi dziesiątki tysiecy ciosów na dziurach i wybojach. chcialbym kupić fabryczny :) pomożecie? chociaż słowo klucz. |
Dalbym tobie moja ale koszty wysylki z IRE sa wysokie.
|
Są dwie połówki w tym roczniku, mam ten sam. Nigdy nic się tam nie działo, ale napięcie wstępne czyli inaczej SAG miałem ustawione tak gdzieś w połowie regulacji.
Sorki za trywialne pytanie, ale masz w ogóle olej jeszcze w tym amorze? Działa regulacja dobicia? |
świetna okazja żeby sprawdzić... :vis:
wycieków nie widziałem żadnych. ale to nie znaczy, że jest olej. hm. niestety ta czesc za bardzo nie figuruje nawet w tym katalogu http://www.lingshondaparts.com/honda...&block_03=7329 jutro/pojutrze pojde do salonu. i ich przepytam. ale nie mam duzych nadziei. |
z jakiego materiału powinien być dorobiony taki pierścień/podkładka?
takie elementy są w jakiś sposób ulepszane cieplnie? |
Cała podkładka jest dostępna w Hondzie. Koszy ok 50 pln
Nr części to 52424KB7003 |
to wspaniała wiadomosc!
podpowiesz mi, jaką metoda szukać? w Internecie odszukalem tylko stronę http://czescihonda.motorista.pl/ ale tutaj amortyzator figuruje jako 1 element. myslalem ze Hodna poprostu kupowała go od fimry Showa i montowała. tutaj to samo. http://www.lingshondaparts.com/honda...hp?mod_01=7329 jest jakis internetowy katalog? bede wdzieczny :) i jutro ide do salonu! |
|
szlag, szukalem na tej stronie.
jedyne czego się doszukalem, to to. schemat pod tytulem 'tylnie zawieszenie'. http://czescihonda.motorista.pl/szuk...3,XRV750P,6281, zamówie - i bedzie po sprawie :) serdecznie dziekuje! na przyszlosc, podpowiecie mi jaką metodą szukacie? jak wpisalem podany przez Was numer czesci, to faktycznie na stronie motorista wyszukuje ją. ale skąd znać nr czesci? |
Czy nakrętki koronowe powinny być zabezpieczone klejem do gwintów? jesli tak, to którym? tym średnim, do połączeń rozłącznych? czy przeciwnie, porzadnie skontrowana nie powinna się ruszać?
wydaje mi sie, ze nakrętki troche sie poluzowaly podczas jazdy, luzując sprężynę jeszcze bardziej niż ustawiłem sobie :( dlatego rozważam ich sklejenie Lock titem czy podobnym produktem. |
nie klei się ich tylko kontruje
|
byly kontrowane metodą: 2 osoby, klucz hakowy i przecinak z młotkiem. jak widać, nie wystarczyło. ta operacja byla przeprowadzana na motocyklu i dostęp był taki sobie, moze mialo wplyw. teraz zrobię w imadle. ale kleju chyba i tak dam po kropelce. zaszkodzic, nie zaszkodzi.
|
Loctite to zły pomysł. Potem jak będziesz chciał to odkręcić w celu regulacji to dopiero będziesz klął. Przecinak to też słaby pomysł. Lepiej użyj pręta z materiału typu aluminium, mosiądz. Pręt pokancerujesz a nakrętka przetrwa to bezboleśnie i będzie odpowiednio dokręcona. Jak narzekasz na trudny dostęp do regulacji, masz amor na wierzchu to dokup sobie regulację hydrauliczną np z Hondy NTV i zamontuj. Problem z głowy, lans i wygoda. Ja za cały amor od NTV dałem trzy lata temu 50zł. Amor szrot, ale regulacja hydrauliczna jedynie brudna była. Tokarz za patent mocujący zainkasował 80zł. Wg mnie warto. Opis takiej przeróbki znajdziesz na forum.
zdrófka |
Panowie a może ktoś mi napisze jak reguluje się dobicie? śrubka na płaski śrubokręt kręci się bez problemu natomiast ten element, który wydaje mi się służy właśnie do regulacji, ani drgnie. W obecnej chwili jest ustawiony w połowie między soft a hard. Ważę jakieś 80 KG i jak polatałem przez weekend po lasach, korzeniach itp amortyzator strasznie mocno odbija aż tłucze. Poluzowałem nawet napięcie wstępne sprężyny myśląc że jest zbyt mocno ściśnięta na moją wagę ale to nie pomogło. gdzie szukać rozwiązania? Jak sprawdzić amortyzator? Pozdro.
|
Teoretycznie to reguluje się właśnie tą śrubką na płaski śrubokręt... masz 3 położenia tylko. Regulacja nie jest płynna. tak jak ustawisz soft-medium-hard, tak będzie działać. O ile w ogóle to działa jeszcze.
|
Sprawdzić możesz tak, że wyciągasz amor, ściągasz sprężynę i bez niej ściskasz amor przy różnych położeniach regulacji. Jak działa to na soft tłok będzie wchodził łatwiej i szybciej niż na hard. Obstawiam, że nie masz już tam gazu i regulacja nie będzie działać.
|
u mnie działa. i to fajnie, bo pod moja wagą motocykl w końcu reaguje, nie jest taki betonowy. no i jak go dociąże 77-79kg to akurat tyle sie obniza ile bym chcial.
podkładka na swoim miejscu, sklejona migomatem. ale już mam oryginalną, więc podmienię na jednolitą i po sprawie :) dzięki wszystkim za podpowiedzi i chęc niesienia pomocy :) |
ok u mnie ta śrubka na płaski śrubokręt jest tak jakby na max wkręcona. zawieszenie pracuje bardzo agresywnie. A czy ten element za płaski klucz jest ruchomy, do czego on służy?
|
Jak wkręcasz, to ograniczasz przepływ oleju, amor twardy, zawias pracuje wolniej, jak wykręcasz, to analogicznie na odwrót, o ile to działa jeszcze
|
ok w takim razie żeby za bardzo nie odkręcić (nie zgubić śrubki ) ile można wykręcić tę śrubkę?
|
nie jestem pewien, bo robilem to jakiś czas temu. ale ta śrubka, nie da się wykręcic. to raczej zaworek niż śrubka :)
tak zapamiętałem, nie mam przy sobie motocykla. |
o widzisz. Może to ktoś potwierdzić?
|
Zaworek. ze 3 obroty
|
A może ktoś mi powie jak zdjąć sprężyne z amorka w 07a - podkładka jednoczęściowa, amor bez regulacji na zbiorniczku gazu.
|
Cytat:
Rozkrecasz dol i sprezyna wychodzi dolem, popatrz na fotke. |
u mnei nie trzeba bylo żadnego ściągacza. sprezyna napina się dopiero po dokręceniu nakrętki koronowej. miałem w głowie jak to rozbierałem ''żeby nei zrobic błedu, i nie dostać sprężyną w dziób'' ale nei bylo takiego zagrozenia, a przygotowane 'sciagacze' do sprezyny - nei przydaly sie.
wyjmij amortyzator, poluzuj nakrętki koronowe (!) odkręć dolne jarzmo i sprezyna zleci. składajac, zaleca się uzyc kleju do gwintów, jakiegos do rozłącznych polaczen nie takiego na zawsze. od wkladasz ją na tłok, rozprężona, zupelnie luzna, zakręcasz jarzmo. i dopiero pierscienie - ją napną jak dokręcisz :) wazne, żeby ją napiąć. bo mozesz zaliczyc glebe jak ja. gdybym skręcał ją za 1 razem 'na stoliku' a nie na motocyklu, to zobaczylbym ze jest luzna i podkladka wyskoczy. a że ciężar motocykla dociskał.. moj błąd ;) |
W mojej RD03 ,tylne zawieszenie wydaje się być jakieś twarde i jadąć po nierównym za mocno moim zdaniem moto podskakuje . Amor jest ok , tzn tłumi jak należy , nie buja . Śrubką regulacji ( ta na śrubokręt płaski ) zrobiłem na max miękko tzn siła tłumienia przeciwnie do hard . Nie rozumiem tej regulacji do końca . Za twardość zawiechy odpowiada wstępne napięcie sprężyny a regulacja ta ma mniej albo bardziej tłumić . Mi jest za twardo , nawet zn max . W rd07 jadąc po tych samych wybojach jest bajka . Od czego to może zależeć jeszcze ? Od samej sprężyny ? Rozkręcę regulację napięcia , to mi tył siądzie . Podkręcę to będzie jeszcze gorzej .Niby chodzi to jak powinno a rozbolał mnie kręgosłup . Jest na to jakiś sposób ?
|
Najlepiej było by gdybyś wymontował sprężynę i sprawdził jak zachowuje się amortyzator po ściśnięciu . Jak reaguje na regulacje tłumienia
|
Może masz sprężynę progresywna w tym amorze???sprawdz
|
Obstawiam, że nie reaguje w ogóle :)
Ja się już nauczyłem i każdy amortyzator, który się jeszcze opłaca serwisować, wysyłam na serwis i dopiero ustawiam. |
Amor tłumi. I robi swoje. Nie w tym rzecz tak mi się wydaje. Na wybojach podrzuca mi to za bardzo .później zrobię fotkę tek sprężyny
|
Chodzi o to że przy zdjętej sprężynie wciskasz tłoczysko z regulacją ustawioną na soft a potem na hard, różnica w tłumieniu powinna być odczuwalna, jeśli nie jest to znaczy, że nie ma tam już gazu.
A sprężyna swoją drogą. Ustaw prawidłowy SAG pod siebie i zobacz jak się będzie zachowywać. |
Biciers tylko jK gaz wyleci to Amor sięrobi po prostu miękki... stawiam, że sprężyna jest sciśnięta na maxa bo kozacki wyglad . Trzeba poluzować sprężynę i ew wydłużyć w jakiś sposób Amor żeby zachować wysokość
|
Możliwe że ktoś tam założył jakąś "durną "sprężyne , która miała być niby lepsza .
Ja nie wiem skąd to parcie na utwardzanie zawieszeń . Jak dla mnie zawieszenie ma tłumić nierówności i połykać :D wyboje . A może taki urok trójki . Wychodzi na to że siódemka luksusowa i komfortowa jest :) Misza - to od Twojej zaczęło :P Fakt w dr se z przodu zmieniłem sprężyny na progresy bo fabrycznie to jest flak i dopiero teraz to normalnie pracuje . Z tyłu zaś zostało normalnie bo skok jest długi i w połowie regulacji . W moim amorku z trójki , też jest spręzyna sciśnięta tak na pół regulacji tym gwintem. Jedyne co mogę bez wyciagania amora, to ustawić tą śrubokrętową regulację w lewo na max i rozkręcić ile się da ( ważę w porywach 94 kg ) napiecie wstepne spręzyny ? |
A ja stawiam, że do tego amora nikt nie zaglądał przez 28 lat i by mu się przydał serwis żeby działał jak należy.
Dziwna sprężyna to swoją drogą. |
1 Załącznik(ów)
Ja regenerowałem w firmie Sanchez.Jest drogo ale, profesjonalnie.Wypiaskowane,Ocynkowane,Pomalowane, nabite nowym gazem z wydrukiem na koniec.
|
Ja bym się nie bawił w regeneracje starego kapcia tylko kupił nowy amor od Rambo który bedzie na gwarancji i w dodatku nowy -nowy
|
Nie tyle ode mnie co od YSS.
Trochę jak ze zregenerowanego dużego Fiata przesiąść się do Imprezy WRC :Thumbs_Up: |
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 06:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.