![]() |
Czujnik i wskaźnik temperatury
Ponieważ było wiele różnych wątków na starym forum, może uda się w jakiś sposób ujednolicić te dwie rzeczy. Sam zresztą nie wiem więc pytam.
Na początek wskaźnik temperatury http://tarcu.com/Inne/At/AT00073.jpg W jaki sposób można sprawdzić czy prawidłowo on wskazuje. Kiedy powinna być pozycja "C" kiedy środek a kiedy "H". Czy jest on sterowany napięciem? Czy jakoś inaczej. Czujnik temperatury (wentylatora) http://tarcu.com/Inne/At/AT00075.jpg Jak jego sprawdzić? Omomierzem? Voltomierzem? Kiedy powinien się włączyć wentylator a kiedy wyłączyć? I na koniec sprawa podświetlenia zegarów http://tarcu.com/Inne/At/AT00074.jpg Standardowo są to 4 żarówki 12V 1,7W. Ponieważ do gniazda pasują standardowe żarówki postojowe od samochodu 12V 5W, czy można je tam wsadzić/ A może alternator nie wyrobi albo coś się w zegarach skopci? |
Można, mam od roku.
|
Jezeli chodzi o wlacznik wentylatora ( ten w chlodnicy ) to ma wlaczac sie przy 102 stopniach wylaczac przy 98 stopniach
czujnik temperatury ( zamontowany w obudowie termostatu ) rezystancje vs temperatury : 50 stopni - od 130 do 180 omow 100 stopni - od 25 do 30 omow oba czujniki mozna sprawdzic omomierzem , odpowiednio je ogrzewajac. Sam wskaznik temperatury nie jest jakos bardzo dokladny i nie wiem w jakich miejscach sa odpowiednie temperatury. Co do zarowek , to pewnie mozna dac wieksze , tylko w nocy beda za mocno swiecily. Jak mi padla taka zarowa to zamawialem w hondzie , kosztuje chyba 2 Euro |
O ja dupa. Faktycznie zupełnie zapomniałem o czujniku w termostacie
http://tarcu.com/Inne/At/AT00076.jpg Rozumiem, że te ohmy to podałeś właśnie dla niego. A znasz wartości dla tego w chłodnicy?? Jak go sprawdzić "na sucho" bez odpalania moto? A co do wskaźnika, to jak myślisz, jest on sterowany napięciem czy jakoś inaczej? Czy jak mu zapodam 12V to coś pokaże czy się zjara? |
Omy sa dla czujnika temperatury , wlacznik wentylatora dziala jak zwykly styk
zalaczany temperatura . Zeby go sprawdzic to trzeba go wykrecic i podgrzac , co wiaze sie z wylaniem plynu z chlodnicy. Wskaznik dziala tak ze jak odlaczysz kabelek z czujnika to wskazowa ( chyba , bo juz nie pamietam ) powinna pojsc na maxa do gory , jak podlaczasz rezystancje do wejscia czujnika wskazowka odpowiednio opada . Czyli wejscie z czujnika zwiera odpowiednio cewke we wskazniku do masy. |
R2D2 Miło posłuchać jak ktos dobrze doradza w sprawach elektryko - elektroniki.Sam lubię te tematy i myślę że będziemy mogli sobie pogawędzić o tych sprawach jeszcze wiele razy.Czy wybierasz się na Agro Disco bo miałbym dla Ciebie pracę domową (chodzi mi po głowie pewien patent do inst elektr. AT) ale szczegóły na miejscu.Co do pola wskaźnika temp.Wstawiając w szereg rezystor możesz przesuwać wskazania temp.Jeśli chodzi o czujnik temp. można się spotkać z całą tabelką (mapą) rezystancji w danej temp.specyfikacja nowego Jednak najlepsza metoda to podłaczenie go prowizorycznie do inst moto zagotować wodę w garnku i wsadzić go i obserwować gdzie ta nasza wskazówka powedruje. Dobrze by było żeby napięcie w instalacji wynosiło ok 14VWodę zagotowaną w garnku można utrzymywać za pomocą opalarki
|
Co fakt to fakt. R2D2 mądry jest :)
temat czujnika temperatury trochę przypadkowo rozwinął mi się tutaj http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=235 Jestem skłonny zaryzykować tezę, że problemy ze wskaźnikiem nie są spowodowane wadliwym termostatem ale czujnikiem. A jeżeli dobrze rozumuję to wskaźnik działa jak zwykły omomierz? |
Jezeli chodzi o wskaznik to jest to prawdopodobnie Ustrój elektrodynamiczny ilorazowy.
Ma 2 cewki jedna podlaczona do + i - a druga do + i czujnika. cewki wytwarzaja pole magnetyczne i jego iloraz jest przekladany na wskazowke. :oldman: Chyba tak to dziala :) Pozdrawiam |
Witam,
Wskazania analogowych mierników (tak naprawdę to wskaźniki a nie mierniki), sterowanych czujnikami rezystancyjnymi, czyli np. wskaźniki poziomu paliwa, temperatury itp., można w prosty sposób korygować włączając w obwód potencjometr. Regulując potencjometrem można skalować wskaźnik, oczywiście odnosząc się do jakiegoś punktu referencyjnego. W przypadku paliwa punkty ref. są 3 - pełny zbiornik, rezerwa, pusto. W przypadku temp. trzeba grzać czujnik, weryfikując wskazania i temperaturę czynnika grzejącego czujnik za pomocą dobrego termometru. Ja w ten sposób zawsze koryguję wskazania poziomu paliwa i temp. w innych motocyklach, ustawiam odpowiednio potencjometr, potem go wypinam, mierzę nastawę i docelowo wpinam rezystor o tej samej lub zbliżonej (tolerancja) wartości. |
zarówki
Cześć 7greg co to żarówek to alternator może i wyrobi ale faktycznie w nocy dają po oczach a można dostać takie szklane 2W a sklepach z częściami do starych fiatów i polonezów .Kosztują grosze (80gr) a przynajmniej masz pewność że nie wytopią Ci gniazda żarówki.Czytałem też że niektórzy montują diody ale w ty temacie niewiele wiem:confused:
|
mam prośbę gdyby się ktoś zajoł tym czujnikiem w termostacie poproszę o podanie średnicy gwintu. bo mi sie nie chce ściągać air boxu ;)
|
kurde, zapomnialem jak sie mierzy gwinty :D
Tak czy inaczej, zewnętrzna średnica to 16mm :) |
oj raczej jak moja zawodna pamiec mi podpowiada to bylo 13mm klucz albo i 12 klucz
|
No właśnie. Jaki gwint ma czujnik temp. w obudowie termostatu?
|
Co na rzeczy? Mianowicie wymieniłem lewe przełączniki na kierownicy na trampkowe (stare się skończyły). Po wymianie zauważyłem całkowicie inne działanie włącznika wiatraczka chłodnicy. Wiatrak włącza się przy znacznie niższej temperaturze na wskaźniku i nie bardzo chce się wyłączyć choć temperatura opadnie. Co jest na rzeczy? Co mają przełączniki do temperatury, do włącznika wiatraka? RD04
|
Jak by ktoś potrzebował to w garażu mam wskaźnik temp. z 04.
|
Nic nie mają..... Tam jest jak dobrze kojarzę dwu pinowy włącznik który zwiera i rozwiera lub nawet jedno pinowy który zwiera z masą przy jakieś temperaturze.
Szczerze nie widzę związku. |
Też nie widzę związku, a jednak. Zakładałem stare przełączniki i jest ok. Może jakieś przebicie do masy przechodzące przez włącznik wiatraka podgrzewając go i to powiązane z przełącznikami,?? nie mam pojęcia, nie daje mi to spać.
|
O, czyżby bratnia dusza w walce z za wysokimi wskazaniami temperatury na zegarze? Ja już się poddałem bo w terenie wentylator włącza się mniej więcej równo z innymi Afrykami więc uznałem, że walnięty jest wskaźnik.
|
Mam pewien problem, zakupiłem czujnik wentylatora, wymieniłem termostat i przy próbie grzania wskazówka była na czerwonym jednak wentylator się nie włączył. Wcześniej był spięty na krótko i działał. Co może być nie tak? Czy wentylator ma własny bezpiecznik?
|
Tak, ma
|
a gdzie jeśli można wiedzieć? jeżeli tam gdzie reszta czyli pod prawym bokiem w tym pudełeczku to każdy bezpiecznik jest dobry. Gdzie szukać jeszcze przyczyny? Pozdrawiam!
|
Wszytskie poza głównym są w tym samym miejscu, pod prawym boczkiem
|
A ma ktoś pomysł co mogło się stać? Bo już siedzę nad tym jakiś czas a trzeba jeździć..
|
Cytat:
Jakieś pomysły? |
Nadal nie wiem co jest nie tak, wymieniłem czujnik wentylatora i bez zmian.
|
Sprawdź kabelek masy, jest za trzecią śrubą trzymającą chłodnicę. Czasami chłodnica się nie styką z masą. Ten kabelek często się urywa lub wręcz odkręca się śruba trzymająca go, najlepiej dorobić kawałek przewodu w bardziej widocznym i dostępnym miejscu
|
Spróbowałbym wsadzić coś metalowego w miejsce bezpiecznika wentylatora i zrobił test. Jeśli nie to jeszcze na krótko sam wentylator podłaczyć
|
Jak wyjmiesz wtyczke z czujnika went, zewrzesz do masy i zakręci to znaczy że zasilanie ma i problem jest z masą. Jeśli nie kręci to ma problem z zasilaniem. Sprawdź bezpieczniki, czasami wyglądają na dobre a nie są, kumplowi nie było przejścia w skrzynce bezpieczników, ze starości kabelek się przetarł i nie było plusa na bezpieczniku. Z miernikiem szukaj po nitce do kłębka. Spalonego silnika nie wykluczam. Prostszego układu być chyba nie może.
|
Dzięki :) do garażu więc...
|
I jak tam Ronin, udało się?
Ja niestety też mam problem z czujnikiem. Tzn. tak sądzę ale mogę się mylić. Sprawa wygląda następująco: Odpalam motonga i wszystko jest ok. Po jakimś czasie kiedy już się troszkę nagrzeje zaczynają się problemy. Na wolnych obrotach wskazówka wędruje prawie pod czerwone pole. Dodanie gazu powoduje, że momentalnie spada prawie na zero. Temperatura chłodnic w normie. Ma ktoś pomysł, co z tym zrobić? |
1- termostat nie trzyma
2- regler pada :) |
Regler wymieniony na nowy i jest ok.
Termostat też nie bardzo, bo nie chce mi się wierzyć, że czujnik jest w stanie tak szybko przekazać różnicę temperatur. Przy dodaniu gazu wskazówka temperatury leci do góry jak w obrotomierzu. |
Cytat:
Któregoś pięknego dnia przy temperaturze ponad 30*C po wolnej jeździe w korku, poczekałem na parkingu, nie wyłączałem silnika i wentylator się włączył przed czerwonym polem. Ciekawostką dla mnie natomiast jest to, że po wyłączeniu świateł wskaźnik temp. trochę opada. Włączam światła znowu i wskaźnik nieznacznie się podnosi. Zawsze tak było, więc nie wnikam ;) |
Cytat:
Nie pamiętam co dokładnie się dzieje ale po włączeniu / wyłączeniu świateł wskazówka zmienia położenie. Pocieszające, że nie tylko u mnie :) |
Wymontuj zegary, sprawdź najpierw styki i stan przewodów w obwodzie czujnika temperatury. Może któryś się przetarł i dotyka mięsem masy robiąc chwilowe zwarcie.
|
Spojrzę na to w wolnej chwili i zdam relację.
|
2 Załącznik(ów)
Po małym przeglądzie podsumuję co mi dolega:
- wskazówka temp. na niskich obrotach idzie mocno do góry. - po dodaniu gazu wraca na swoje położenie - włączam światła postojowe i wskazówka leci do góry. Włączam mijania i leci jeszcze wyżej. Na długich zamyka skalę :D Sytuacja jest analogiczna przy odpalonym silniku jak i przy zgaszonym. - Opuszczenie stopki bocznej też ma wpływ na położenie wskazówki - Szukałem zwarcia przy wskaźniku ale nic oczywistego nie widać. Jest tak jak fabryka dała. - Kiedy silnik jest zimny nie ma żadnego problemu. Wskazówka nie reaguje na włącznie świateł. Chciałbym przejrzeć wszystkie czujniki tylko mam prośbę, żebyście dali znać gdzie one są. - jeden w chłodnicy (chyba włącza wiatrak?) - w 07 jeden jest przy termostacie (nie wiem czy dotyczy to też RD03?) I przy okazji mam pytanie do czego służą poniższe kosteczki: Ta jest raczej oryginalna: Załącznik 32785 A to jest przekaźnik, raczej nie oryginalny: Załącznik 32786 Z góry dzięki za pomoc. |
pierwsza mi wygląda na przekaźnik pompy
druga być może od świateł - wypnij 87a lub 87 i zobacz czego nie ma ... :) |
Kod:
Po małym przeglądzie podsumuję co mi dolega: |
Ten drugi to wygląda jak typowy przekaźnik.
Może być użyty do wszystkiego. jak slafo napisał, odłącz i patrz :) Światła, grzane manety, alarm, dodatkowe gniazda, nawigacja itp :) |
Cytat:
Cytat:
Cytat:
Takie coś znalazłem: Golf to nie Afri ale może chodzi o czujnik... |
Ten objaw na filmie to raczej uwalony termostat, a nie elektryka.
|
Jest podpisany: uszkodzony czujnik temperatury cieczy.
Czy to prawda nie wiem :( |
No i znalazłem :D
Moja wina :mur: Nie dokręciłem zielonego przewodu, który mocowany jest do belki w ramie nad cylindrem (taka na 4 śruby). Kiedyś o tym zapomniałem i się sprawa ciągnęła. Teraz już jest git :Thumbs_Up: |
:oldman:No i co teraz;):D:at::beer:
|
No Kazmir, wszem i wobec oświadczam że miałeś słuszność :D
:beer: Zastanawia mnie tylko jak bym to znalazł gdyby nie totalny fart:confused: |
Cytat:
|
Wskaźnik temperatury wskazuje i nie wariuje.
Światła nie przygasają (minimalnie ale bez porównania). Włączenie świateł albo opuszczenie stopki nie wpływa na gotowanie się płynu ;) Brak słów, żeby opisać jaka to ulga :Thumbs_Up: |
Cytat:
|
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.