Africa Twin Forum - POLAND

Africa Twin Forum - POLAND (http://africatwin.com.pl/index.php)
-   Silnik, sprzęgło, skrzynia (http://africatwin.com.pl/forumdisplay.php?f=241)
-   -   Branie oleju silnik AT 1100 (http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=45861)

Jack13 20.04.2024 20:41

Branie oleju silnik AT 1100
 
Mama pytanie do posiadaczy at 1100, czy ubywa wam oleju w trakcie eksplantacji ?.
Czytając fora zagraniczne sporo użytkowników pisze o takim problemie zamieszczam wycinek

https://www.nt1100forum.com/index.php?topic=551.0

Rajtek 21.04.2024 07:43

Cytat:

Napisał Jack13 (Post 851052)
Mama pytanie do posiadaczy at 1100, czy ubywa wam oleju w trakcie eksplantacji ?.
Czytając fora zagraniczne sporo użytkowników pisze o takim problemie zamieszczam wycinek

https://www.nt1100forum.com/index.php?topic=551.0

nic nie ubywa, przynajmniej nie tyle żebym zobaczyl podczas sprawdzania

WojtasA 21.04.2024 08:13

To samo u mnie. Nie ma zmian widocznych na bagnecie.

zylek 21.04.2024 10:29

Miałem w 1000 w manualu. Przeszedłem na 10w40, od tamtego czasu nie zdarzyło się

zbychuto 21.04.2024 12:32

Tutaj był już taki wątek:

https://africatwin.pl/showthread.php?t=42623&page=1

Jarczoq 21.04.2024 20:51

Ogólnie : nie używamy oleju W30. To jest olej, którego w naszej strefie nie powinno w ogóle być. Nawet W40 w ciepłych rejonach to mało. Leję 15W50, a na Ąfrykę nawet 20W50 i nawet słabo-techniczni właściciele czują poprawę - głównie cichsza praca silnika i lepsza skrzyni.

nabrU 21.04.2024 21:40

Hmm, a ja słyszałem / czytałem (jeśli chodzi o skrzynię), że np. DCT lubi najlepiej właśnie W30... i taką 'oliwę' leję od 2017 do CRF1000L

Jarczoq 21.04.2024 22:01

1 Załącznik(ów)
We wszystkich, które serwisowałem z DCT nawet na W40 była poprawa, a co dopiero na W50. Według API oleje W30, to ostatni olej z grupy zimowych. Przyjdzie lato i się gotuje, szczególnie przy wolniejszej jeździe.

Melon 21.04.2024 22:59

Tak niby mówią tabelki ale tu gościo inaczej mówi.


https://www.youtube.com/watch?v=eUEH...el=FixandDrive

Jarczoq 21.04.2024 23:13

API dawno temu sklasyfikowało to jak i co stosować. Tu nic się nie zmieniło, tyle, że producenci wpadli na pomysł, jak zarzynać sprzęty i to za pieniądze samych użytkowników. Najpierw były oleje LongLife, o których wiadomo, że ściema, a teraz niedopowiedzenie. W30, to nie zalecenie, tylko minimum wymagane - dodajmy w ujemnych temperaturach. Do tego interwał 12kkm i żywot siłowni diametralnie skrócony. Ludzie zapomnieli już, ze np. diesle mogą spokojnie sprawnie funkcjonować po milion i więcej kilosów. Na podobnej zasadzie wprowadzono obecnie E10.

nabrU 21.04.2024 23:37

Cytat:

Napisał Jarczoq (Post 851158)
W30, to nie zalecenie, tylko minimum wymagane - dodajmy w ujemnych temperaturach.

Coś pomieszałeś: 30 to akurat letnia klasyfikacja, 10W to zimowa:

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J300

Dzieju 22.04.2024 05:47

Co to znaczy "W30, to nie zalecenie, tylko minimum wymagane" czy w końcu producent przewidział konkretne oleje czy każdy może lać co mu się podoba bo z tego co czytam to chyba tak wielu robi.
Punkty smarne silnika , pompa oleju , przepustowości filtra i całej magistrali łącznie z jej średnicami i wydajnością ciśnieniową ...to wszystko jest policzone pod konkretne oleje , pomijam szczególne/celowe działania by silnik szybciej się zużył.
Zastosowanie zbyt gęstego oleju do układu obliczonego na rzadki olej poskutkuje tym że go mniej dotrze do punktów smarnych a przy niskich temperaturach doleci zdecydowanie później.
To że jak już się tam znajdzie to utrzyma grubszy film olejowy to inna sprawa.
O ile zmiana np z W30 na W40 dla lepszego smarowania w cieple nie budzi jeszcze wątpliwości ale dowolne manipulacje już tak.
To jak to jest do CRFki producent coś przewidział czy co kto lubi lub obejrzy w internecie?
Dla przypomnienia cyfry po W oznaczają czas spłynięcia oleju w temp 100* także jest spora różnica między 30 a np 50 mimo że jest gorący.

Jarczoq 22.04.2024 21:31

Panowie, nic mi się nie pochrzaniło i nie mam ochoty nikogo pouczać, ale ja na Waszym miejscu przygotowałbym się merytorycznie. Pierwsza liczba oznacza płynność/lepkość w 40*C. Litera W znaczy tyle co winter, czyli olej wielo-sezonowy (o odpowiednio dużym index-ie lepkości). Natomiast liczba po literze pokazuje grupę klasyfikacyjną lepkości/płynności w 100*C. Pierwotna klasyfikacja, to : oleje zimowe SAE 10, 20 i 30 - letnie SAE40-70. Omawiany przykład 10W30 to olej wielosezonowy, "na zimno jest olejem SAE10, a temp. 100*C olejem z grupy SAE30. Po za tym, trzeba wiedzieć, że oleje o tych samych oznaczeniach potrafią się bardzo różnić w parametrach mierzalnych (pomijając parametry de facto), dlatego najistotniejszy jest ... producent.
Dzieju, ja piszę w tematach przerobionych osobiście, czyli z doświadczenia własnego, a także kumpli po fachu. W budowie silników najbardziej na przestrzeni lat zmieniły się materiały, a właściwie ich obróbka (mam na myśli pojazdy cywilne), dlatego magistrala olejowe w nowej Afryce zasadniczo nie różni się od starej. Pasowanie samej pompy jest standardowe i chłodnice oleju też. Na pewno szybkość docierania do ostatniego węzła ma znaczenie, ale tylko przy zimnym starcie, a motór to nie taksówka, gdzie dryndzioż dla oszczędności paliwa rusza prawie na biegu wielokrotnie w ciągu dnia. Na koniec : każdy wierzy w co chce. Ja wierzę, że stare sprzęty przeżyją nowe bo producenci kombinują, jak zachować ruch w interesie, o czym pisalem już. I tyle.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 04:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.